Is mijn druk wel goed?

1
Lang geleden dat ik hier wat gepost heb.
Af en toe wel eens langs geweest om te lezen.

Ik heb wat problemen en meen hier wat over gelezen te hebben, kan het nu niet zo snel weer vinden.

Omdat het goed gaat mocht ik mijn slaapcontrole een jaar overslaan en ipv 1x per jr nu 1x per 2jr.

Ingestelde Druk 8,6cmWK EPR 3

Mijn AHI is laag, uitgelezen via OSCAR
Over afgelopen jaar:
AHI: 0,76
OA: 0,31
H : 0,06
CA: 0,38

Laatste slaponderzoek:
Datum onderzoek: 07-02-2019
Apparatuur: CPAP
AI: 1.2
AHI: 13.5
Snurken %: 1
OD /h: 13,2

Conclusie
Na 5 uur meer ruglugging, dan ook verhoogde AHI

Overigens: Uitgelezen AHI op 07-02-2019 in Resscan: AHI 1,9 AI 1,7 (OA:0,4 CA: 1,2)

Wat zijn mijn klachten:
Ik slaap goed in, wordt 's nachts wel een paar keer wakker en slaap dan verder. Echter na 6 a 7 uur is het wel klaar.
Het maakt niet uit of ik laat of vroeg naar bed ga.
Mogelijk zit dit tussen de oren, zelf heb ik het gevoel als mijn brein opstart, het slapen niks wordt. Ik ga dan meestal aan saaie dingen liggen denken. Soms helpt het. Eind van de middag krijg ik dan een dip, het probleem is dat als ik over die dip ben ik de avond weer aan kan, en 's avonds als mijn vrouw nachtdienst heeft, niet naar bed kan komen.
Ik denk zelf niet dat dit aan CPAP ligt. Misschien is het leeftijdsgebonden (ik ben nu 56)

Verder heb ik wat vage lichamelijke klachten.
Wat pijn tussen mijn schouderbladen en aan de achterkant van mijn ribben. Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat dit kon komen door te hoog ingestelde druk. Hier heb ik 's ochtends het meeste last van.
Echter ik heb door mountainbiken wat schade opgelopen, wat hier ook mee te maken kan hebben. 3 jaar geleden door een val mijn wervel T8 ingedrukt (formeel heb je dan een gebroken rug) en 2 jr geleden verkeerd terecht gekomen toen ik van de fiets viel, toen ik met het stuur in de heg kwam. Gebroken rib (door mijn eigen elleboog) en klaplong.
De pijn zit allemaal in die regio.
Ben een keer bij de huisarts geweest en die voelde bind- or littekenweefsel achter mijn schouderblad aan de kan van de klaplong.

Herkent iemand mijn klachten in relatie tot druk van CPAP?
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: Is mijn druk wel goed?

2
De druk van 8,6 cmh2o kan bij zo lage ahi score waarschijnlijk omlaag worden gebracht. In stapjes van 0,4 cmh2o zou je dit kunnen uitproberen en dit in overleg met je arts natuurlijk. De pijn tussen de schouderbladen zal dan snel verminderen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Is mijn druk wel goed?

3
Ik denk dat ik dan na het paasweekend even contact opneem met het slaapcentrum in het Slingelandziekenhuis.
Bedankt
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: Is mijn druk wel goed?

4
Vandaag heb ik telefonisch contact gehad met de OSAS consulent.
Op basis van de AHI in combinatie met wat klachten zoals spierpijn, boeren als ik uit bed ben mag de druk omlaag.
Zij vond het verantwoord om de druk te verlagen van 8,6cmWK naar 7,6cmWK. Even over gehad om in stapjes omlaag te gaan, was niet nodig.
Over een maand weer contact en indien nodig bij stellen.
Ben benieuwd
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: Is mijn druk wel goed?

5
Afgelopen vrijdag contact gehad en mijn AHI was erg goed, ik mag proberen te verlagen van 7,6 naar 7,0.
Over 2 weken weer contact.
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: Is mijn druk wel goed?

7
Gemiddeld over 30 dagen 0,8

Ik heb 2 of 3 jaar gelden al eens een slaaptest gedaan na 2 weken geen gebruik van CPAP en dat ging niet zo goed.
Had binnen die 2 weken zelf al gevoel dat het niet goed ging en de test bevestigde dat toen.

Mijn klachten van boeren en opgeblazen gevoel zijn zo goed als weg
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: Is mijn druk wel goed?

9
Ik denk mee, stel voor en overleg.
Komt misschien ook omdat ik zelf in de zorg werk.
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: Is mijn druk wel goed?

10
Onlangs met de OSAS-consulent afgesproken voorlopig de druk op 7,0 te laten staan, ondanks de goede AHI
Eind van dit jaar heb ik weer een slaaponderzoek (1x per 2 jaar ipv 1x per jaar, omdat het goed gaat).

Dan samen met de behandelaar van het Slingelandziekenhuis verder afspreken wat mogelijk is.


Ik heb ooit al eens, in overleg met de behandelend arts, de stap gemaakt om 2 weken voor het slaaponderzoek te stoppen, maar dat bleek niet zo'n goed idee. Dat voelde ik zelf al en het slaaponderzoek wees dat ook uit.

Dus voorlopig op een druk van 7,0
Ik voel me niet opgeblazen en hoef minder te boeren en te winden.
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)