% Periodieke ademhaling vs hypopneu

1
Ik ben nu zo'n anderhalve maand onderweg met mijn behandeling en mijn AHI blijft een beetje rond de 10 steken (zelf zou ik die graag onder de 5 hebben). Volgens mijn zorgleverancier komt dat omdat mijn hypopneu te hoog blijft vanwege een te hoog % periodieke ademhaling die, onterecht, als hypopneu wordt meegerekend (vals-positief) in de berekening van mijn HI en dus ook mijn AHI.
(Ik ben inmiddels met mijn druk ook al in stapjes van 0,5 cmWK omhoog gegaan van 6,5 naar 8, maar dat maakt geen verschil.)
Weet iemand hoe ik dat verschil (% periodieke ademhaling versus hypopneu) moet interpreteren om een échte HI, en dus een échte AHI te verkrijgen?
Ik gebruik n.l. Oscar samen met Excel om mijn vorderingen bij te houden.
Diagnose: AHI 59,6 (AI 45,2, OA 44,7, CA 0,5, HI 14,4) ODI 61,7.
Therapie: Philips DreamStation CPAPwithCFlex, druk 8,5 cmWK, Flex 0, Hum. 5, Dreamwear Gel Pillows L.
Software: DreamMapper, Oscar

Re: % Periodieke ademhaling vs hypopneu

3
Dank, Ruud, voor je reactie en je advies. Ik ga dat zeker proberen. Zou je nog kunnen uitleggen wat je gedachte hierachter is? Hoe zal het uitzetten van de Flex van invloed zijn op mijn hypos?
Diagnose: AHI 59,6 (AI 45,2, OA 44,7, CA 0,5, HI 14,4) ODI 61,7.
Therapie: Philips DreamStation CPAPwithCFlex, druk 8,5 cmWK, Flex 0, Hum. 5, Dreamwear Gel Pillows L.
Software: DreamMapper, Oscar

Re: % Periodieke ademhaling vs hypopneu

4
Ruud, ik heb even gekeken, maar ik kan met Flex op mijn DreamStation niet lager dan 1. Weet je ook hoe ik die Uit kan zetten?
Diagnose: AHI 59,6 (AI 45,2, OA 44,7, CA 0,5, HI 14,4) ODI 61,7.
Therapie: Philips DreamStation CPAPwithCFlex, druk 8,5 cmWK, Flex 0, Hum. 5, Dreamwear Gel Pillows L.
Software: DreamMapper, Oscar

Re: % Periodieke ademhaling vs hypopneu

5
Nico, lees van dit bericht eens de laatste reacties. Daar speelt ongeveer hetzelfde als bij jou.

Het hoeft niet zo te zijn, maar het zou kunnen helpen. Epr bij Resmed = Flex bij Philips

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=1&t=13083
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: % Periodieke ademhaling vs hypopneu

6
RuudJ schreef: 10 mei 2020, 22:37 Nico, lees van dit bericht eens de laatste reacties. Daar speelt ongeveer hetzelfde als bij jou.

Het hoeft niet zo te zijn, maar het zou kunnen helpen.

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=1&t=13083
Duidelijk verhaal. Ik ga erop letten en laat het nog weten. Dankjewel voor de link/tip.
Diagnose: AHI 59,6 (AI 45,2, OA 44,7, CA 0,5, HI 14,4) ODI 61,7.
Therapie: Philips DreamStation CPAPwithCFlex, druk 8,5 cmWK, Flex 0, Hum. 5, Dreamwear Gel Pillows L.
Software: DreamMapper, Oscar

Re: % Periodieke ademhaling vs hypopneu

7
RuudJ schreef: 10 mei 2020, 22:37 Het hoeft niet zo te zijn, maar het zou kunnen helpen. Epr bij Resmed = Flex bij Philips
Er zijn werelden van verschil tussen EPR en de verschillende vormen van Flex.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: % Periodieke ademhaling vs hypopneu

8
Kan kloppen, maar beide helpen wel om de druk te verlagen bij het uitademen. Flex (de verschillende soorten) helpen het moment waarop de de druk verlaging bij uitademing begint en het moment van verhoging bij het inademen.
Hier nog meer over EPR-Flex aangevuld door PLP op 10 oktober 2019
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: % Periodieke ademhaling vs hypopneu

9
Yippie, na een aantal ingrijpende maatregelen (flex uit, druk nog meer omhoog, nu naar 8,5, hoes om mijn slang om afkoelen van de lucht te verminderen) had ik vannacht m'n eerste AHI van 0 (lees: nul). Niet dat dat wat zegt, maar het geeft gewoon een goed gevoel.
Diagnose: AHI 59,6 (AI 45,2, OA 44,7, CA 0,5, HI 14,4) ODI 61,7.
Therapie: Philips DreamStation CPAPwithCFlex, druk 8,5 cmWK, Flex 0, Hum. 5, Dreamwear Gel Pillows L.
Software: DreamMapper, Oscar