alles staat klaar, wat kan ik verwachten?

1
Vandaag is de apparatuur geleverd ik heb een devilbiss apparaat gekregen met een eson neusmasker ivm Corona werd er een tas afgeleverd, vroeg of ik de filmpjes had bekeken, wenste me succes en vertelde hij dat hij volgende week ging bellen. Apparaat heb ik geinstalleerd, het neusmasker heb ik gepast (vond het erg benauwd aanvoelen). Weet ook niet zo goed hoe ik het masker moet afstellen, dus laat het maar zo en ga straks proberen te slapen. Hebben jullie tips voor de 1ste nacht(en), hoe hebben jullie dit ervaren?

Re: alles staat klaar, wat kan ik verwachten?

2
Mijn eerste nacht met de cpap is me 100% mee gevallen. Ik had geen neusmasker, maar een neusdoppen masker, wat ik nu nog steeds gebruik. Helaas weet ik niet goed hoe men een neusmasker moet afstellen, maar wat ik zo gelezen heb is als u het masker op de neus geplaatst heeft en u uw cpap gestart heeft (als u op bed ligt) tilt u het masker iets op en plaats het dan zachtjes op de neus terug.
Het benauwde kan ook komen als men de RAMP functie gebruikt. Het apparaat bouwt dan de druk langzaam op naar de ingestelde therapie druk. Ik gebruik de ramp functie niet meer, begin liever met de ingestelde druk, zo is dat benauwde gevoel weg.

Uw eerste nacht kan heel goed verlopen, u kunt wat lekkage merken in de loop van de nacht, als u zich omdraait in bed en uw kussen drukt uw masker scheef op uw neus... Die dingen kunnen gebeuren, hoeft niet, maar kan. Denk nu niet "ik moet dat masker 8 uur dragen als ik slaap", u draagt het zolang u kunt, alles moet wennen en elk uurtje dat u het gedragen heeft is meegenomen, het moet geen "dingetje" worden dat slapen gaan met de cpap.

Als u over een tijdje nog steeds vindt dat het benauwd aanvoelt, zo'n neusmasker, is misschien een neusdoppen masker iets voor u.
Weet dat u uw leverancier mag bellen als u niet tevreden bent over uw huidige masker en u wilt een ander masker proberen. Zij sturen u dan een ander masker op en u kunt uw huidige terug sturen (Zij maken dit weer schoon en geven het aan iemand anders, ook in corona tijd)

Voor de rest, vraag alles wat u weten wilt.
Ik wens u veel gezonde slaap toe.
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: alles staat klaar, wat kan ik verwachten?

3
Ademhaling door de neus is het meest effectief bij de cpap therapie.

Dit kan via een full face masker als je je mond gesloten houd, maar daar bestaat de kans dat je toch via de mond gaat ademen. Bovendien bestaat er een kans dat je je eigen uitgeademde lucht terug inademt. Koolzuur dioxide opstapeling in het bloed kan dan eventueel optreden. Een full face masker kan een oplossing zijn voor diegene die niet met een neus of neusdoppen masker overweg kan. Dus vaak wordt voor dit masker gekozen als laatste optie.

Via een neus masker met gesloten mond kun je ook door de neus ademen, echter bij een nauwe doorgang kan dit toch problemen opleveren.

Een derde mogelijk is een neusdoppen masker.

Wat kun je daarvan verwachten?

Doe deze test:

Zonder masker, sluit de mond en haal adem via de neus(gaten) waarschijnlijk gaat dit moeilijk.

Zonder masker, Pak met duim en wijsvinger de beide neusvleugels vast en trek deze iets naar voren en tegelijkertijd iets omhoog duwen. Sluit de mond en haal adem door de neus(gaten).

10 tegen 1, dat dit nu veel gemakkelijker gaat.

Bedenk nu ook, dat er nog een luchtstroom via de neusgaten naar binnen gaat die de neusgaten openblaast.

Bij een cpap is die stroom continue hetzelfde, bij een Apap variabel.

De stroom lucht merk je eigenlijk helemaal niet, is mijn ervaring, bij een continue openstaande neus.

Het opzetten van alle soorten maskers, doe ik als volgt:

Sluit de slang van de cpap nog niet aan op het masker.

Zet eerst het masker op het haal rustig adem door het masker. Zorg dat de ademhaling normaal en gecontroleerd is.

Sluit de slang aan van de cpap op het masker of op de slang van het masker en zet tevens de cpap aan.

Blijf normaal ademhalen. Pak dan het masker beet en trek het even van je gezicht af of even uit de neusgaten.

Er ontsnapt nu veel lucht. Plaats het masker terug en daardoor kan de siliconen rand zich goed vormen aan het gezicht.

Bij neusdoppen even uit de neusgaten trekken en terugplaatsen.

Trek nu even een paar keer je neus op (zoals een konijn dit doet) en luister goed of je geen gesis van ontsnappend lucht hoort of voelt.

Het masker is dan lekvrij.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: alles staat klaar, wat kan ik verwachten?

4
RuudJ schreef: 05 jun 2020, 23:22 Bovendien bestaat er een kans dat je je eigen uitgeademde lucht terug inademt. Koolzuur dioxide opstapeling in het bloed kan dan eventueel optreden
Ik ben toch wel erg benieuwd naar concrete aanwijzingen die deze krasse stelling ondersteunen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: alles staat klaar, wat kan ik verwachten?

6
cora1980 schreef: 06 jun 2020, 13:16 wat een rotnacht, heb het een half uurtje geprobeerd en toen het masker afgedaan. Moet iedere keer adem happen via de mond, anders heb ik het idee dat ik stik. Herkennen jullie dit? En wat kan ik eraan doen?
Uw masker is niet toevallig een Mirage FX toch?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: alles staat klaar, wat kan ik verwachten?

7
Cora, kun je ook hier aangeven of je misschien met een rampinstelling slaapt? Dit is een oplopende druk die begint bij een bepaalde vooraf ingestelde druk instelling of gewoon met de laagste druk 4 cmh2o die in een bepaalde tijd oploopt naar de vaste ingestelde druk of naar de minimum variabele ingestelde druk. Heeft men je dat ook verteld? En ook wat de druk is waar het apparaat op is ingesteld?

PLP Eson neusmasker, zie eerste bericht.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: alles staat klaar, wat kan ik verwachten?

9
de druk is ingesteld op 10,0/5,0 en ramp staat op 0:20/0,4.
Er is helemaal niks uitgelegd, ik kreeg de tas in mijn handen geduwd en had een mail gehad met een link naar you tube filmpjes en dat is alles. Ik heb bv ook geen extra hoofdband gehad om te passen, of een extra masker (ja zat een extra masker bij maat S maar die zat er ook al op bevestigd. Had begrepen dat ik een telefonische intake zou krijgen met wat vragen, heb ik ook niet gehad.
En heb idd een eson neusmasker.

Re: alles staat klaar, wat kan ik verwachten?

11
PLP, ik denk eerder dat je als starter niet begint met een Bipap, Eerder zal Cora een Devilbiss Blue Autoset hebben ontvangen. Met een rampinstelling die begint op 4 cmh2o en die in 20 minuten oploopt naar druk 5 cmh2o om vervolgens indien nodig naar een druk van 10 cmh2o op te lopen.

Ik begrijp Cora dat je eigenlijk dus twee S(mall) maten neusmaskers hebt gekregen. Komt jouw neus tegen het masker aan? Normaal en zeker in deze omstandigheden dat er van te voren niet eens gepast, laat staan, gemeten is, had ik als leverancier ervoor gekozen om in iedergeval behalve maat S ook maat M(edium) erbij te leveren.

Wat je nu kunt doen Cora, is vanavond met het masker op en cpap aan TV te gaan kijken en zo te oefenen. Als je de mogelijkheid hebt om zonder Ramp te gaan starten zou ik daar gebruik van maken. Beter metéén op druk 5 beginnen dan 20 minuten lang lucht te kort hebben en het gevoel te hebben dat je stikt. Bovenop de Devilbiis zit links de AAN/UIT knop en rechts de Rampknop. Gebruik alleen de AAN/UIT knop. Je kunt hier meer info vinden over de Devilbiss Blue. Download de handleiding en lees hem ook door. Hoe meer je weet, des te beter je alles accepteert.

Heb je die test gedaan die ik beschreven heb bij het gebruik van een neusdoppen masker? Zo ja, wat vond je ervan, had je voldoende lucht?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: alles staat klaar, wat kan ik verwachten?

15
cora1980 schreef: 06 jun 2020, 23:20 Bedankt voor de tip heb het masker bekeken en dit is idd wat ik bedoel. Ik ga er maandag gelijk achteraan. Krijg ik dan ook een ander apparaat (c-pap heet die toch) of niet?
Goed te horen, want in mijn huishouden heeft de Mirage FX de bijnaam "de wasknijper." Niet bevorderlijk.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: alles staat klaar, wat kan ik verwachten?

16
Cora, nee je krijgt dan vaak niet een ander apparaat. De Devilbiss Blue 64 AutoSet is een apparaat met variabele druk instelling (apap) die ook als cpap met een vaste (constante) druk kan worden ingesteld. Dus zeg maar twee apparaten in 1 behuizing.

De arts kan na de titratie periode besluiten om de druk variabel te laten of deze vast in te stellen.

Om te kijken welke druk je nodig hebt, heeft hij hem nu variabel ingesteld. De tijd tussen de start en de eerste controle noemt men de titratie periode.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: alles staat klaar, wat kan ik verwachten?

17
Als je de rampfunctie gebruikt (opbouw van bijv 4 naar de gewenste druk, in bijv 20 minuten), zou je de ramp uit kunnen zetten en meteen met de gewenste druk beginnen. Dat verhelpt vaak dat benauwde gevoel al.
Verder kun je het wennen wat makkelijker maken door het masker op te zetten als je bijv tv zit te kijken, of iets anders aan het doen bent. Dan wordt je wat afgeleid van dat ding op je neus.
Tenslotte hebben veel mensen echt wat tijd nodig om te wennen. Bij de een duurt dat wat langer dan bij de ander. Nu is het je een kwartier gelukt, probeer het vanavond nog eens, maar dan zonder ramp, en ga dan voor minimaal een half uur. Probeer de tijd van gebruik steeds wat te verlengen.
Vaak is er ook een soort van verzet tegen "dat stomme masker". Dat kan het wennen ook lastiger maken. In dat geval is acceptatie de eerste stap, waarbij het belangrijk is, te bedenken dat iedere ademstop schade aanricht in je lijf, dat iedere ademstop die je kunt voorkomen winst is. Stoppen is geen optie.
Ook het herstellen van de aangerichte schade heeft tijd nodig, pas na zo'n drie jaar kun je zien wat eventueel resteert.

Ik wens jou veel succes met wennen. Over een poosje zul je al verbetering merken. Minder vaak wakker om naar het toilet te gaan, wat meer energie. Het gaat in kleine stapjes.

Groeten,
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: alles staat klaar, wat kan ik verwachten?

18
Vannacht de ramp uitgezet maar had het gevoel alsof mijn neus plat/eraf gedrukt werd, dus na een uurtje uitgezet en zonder gaan slapen. Vanochtend toen ik nog even ging liggen, masker opgezet, apparaat aan em rem aan en anderhalf uur geslapen. Het masker zit wel erg strak, de afdruk staat onder mijn neus. Hoop dat dat over gaat als ik een neusdoppenmasker krijg.

Re: alles staat klaar, wat kan ik verwachten?

19
cora1980 schreef: 07 jun 2020, 14:36 Het masker zit wel erg strak, de afdruk staat onder mijn neus. Hoop dat dat over gaat als ik een neusdoppenmasker krijg.
Als u voor het neusdoppen masker gaat, er zijn sjablonen die u kunt uitprinten, uitknippen en daarmee kunt u bepalen welk neusdoppenkussentje u zou moeten passen. Weet zo niet waar je die zou kunnen vinden, maar ze zijn er wel, misschien weet iemand anders dat. Frame weet ik niet, meestal wordt het standaard frame gegeven.
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: alles staat klaar, wat kan ik verwachten?

20
Dames krijgen vaak het small frame, deze wordt standaard geleverd met de maten S en M neusdoppen.
Heren krijgen vaak het Standaard frame, deze wordt standaard geleverd met de maten S en M neusdoppen.

De maten van de doppen zijn hetzelfde, echter het gedeelte waarop de doppen zijn gemonteerd verschillen in lengte circa 5 mm.

Het Small frame (kleiner dan het Standaard frame) heeft een langer gedeelte en het Standaard frame heeft een korter gedeelte.

Ik heb beide en de doppen passen in beide frames. Het Large neusdoppen gedeelte weet ik niet of die ook korter en langer zijn, daar je de large doppen na moet vragen, daar zij niet standaard worden aangeleverd.

Mocht het small frame te klein zijn, maak daar dan melding van, want anders zit het te strak en dat kan een gevoelige neus opleveren. Dit was bij mij het geval, ik kreeg als eerste het small frame en wist toen nog niet dat er ook een standaard frame was wat Resmed aanraad voor de heren onder ons om mee te starten.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar