Iemand tips 5 ploegen?

1
Hallo,

Ik ben na 8 maanden weer sinds gister de nachtdiensten gaan draaien In 5 ploegen. Ik heb inmiddels geen apneu meer etc. Dat is verder hier op een ander draadje te lezen.

De verzuimbegeleidster en de bedrijfsarts lopen een beetje naast elkaar heen qua contact waardoor ik nu pas over 2 weken de bedrijfsarts zie.
(miscommunicatie tussen beide)

Vanacht mijn 1e nacht gedraait. En om 04.00 liep mijn energie level terug naar standje
" ik voel mij brak"
Een uur eerder naar huis gegaan omdat ik gewoon op was.

In de auto tegen mijn slaap moeten vechten en bij de laatste bocht voor mijn huis reed ik bijna de sloot in. Ik kon nog net corrigeren.

Is het normaal dat je lichaam totaal ontregeld kan zijn als je van de Cpap bent afgestapt?

Mijn wederhelft zegt dat ik snachts goed doorslaapt en helemaal niet meer snurk.

Ik ben nu ook wat meer uitgerust overdag. Alleen had ik niet verwacht dat de nachtdienst er zo zouden inhakken.

Re: Iemand tips 5 ploegen?

2
Een mogelijke verklaring: we worden allemaal een dagje ouder.
Dragon77 schreef: Is het normaal dat je lichaam totaal ontregeld kan zijn als je van de Cpap bent afgestapt?
Een andere verklaring: ondanks lage AHI is er nog steeds aanmerkelijk verschil tussen slapen met CPAP en slapen zonder CPAP. Ten slotte geeft AHI een zeer beperkt beeld van de ademhaling tijdens de slaap.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Iemand tips 5 ploegen?

5
Okay, dat is dan jammer. Zorg in elk geval dat je zoveel mogelijk in zijligging gaat slapen. De zwaartekracht zorgt in rugligging ervoor dat de tong en slap weefsel in de luchtweg zakt.

Hoeveel nachten moet je bij een vijfploegendienst achter elkaar werken?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Iemand tips 5 ploegen?

7
Ik vind het een beetje vreemd dat als de behandeling werkt, je het apparaat dat ervoor zorgt dat de behandeling werkt moet inleveren.
De vraag is, mijns inziens, nu namelijk: voel je je brak door de ploegendienst, of heeft de apneu weer de kop opgestoken?


Op zee draaide ik 8 uur op 8 uur af diensten.
Regelmaat is heel belangrijk gebleken, ook met zo'n idioot schema.
Probeer dus een regelmaat te vinden.
Voorbeeld: x uur nadat je thuisgekomen bent ga je y uur slapen.
Zet ook gewoon een wekker.
Op deze manier gaat je lichaam aan het ritme wennen en gaat alles wellicht wat makkelijker.

(Ik ben opgehouden met varen en dus de ploegendiensten en dat bleek pas écht een oplossing. Maar daar koop je nu even niks voor.)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Iemand tips 5 ploegen?

8
Menno M. schreef: 23 mar 2021, 09:33 De vraag is, mijns inziens, nu namelijk: voel je je brak door de ploegendienst, of heeft de apneu weer de kop opgestoken?
Ik denk dat het komt doordat ik weer begonnen ben met de nachtdiensten. Mijn lichaam moet er weer aan wennen. Maar eigenlijk went het nooit.

In de toekomst ga ik partime werken. Dan haal ik 2 dagen van de 6 ploegen dagen eraf. Dan draai ik het om. Ipv 6 dagen werken en 4 dagen vrij.

Ga ik 4 dagen werken en 6 dagen vrij.

modedit RM: quote ingekort