Bijwerkingen na eerste gebruik CPAP

1
Begin deze week is mijn ResMed AirSense 10 Elite geplaatst. Heb het full face masker geprobeerd, maar werd daar direct claustrofobisch van. Daarop heeft de consulente mij een neusdoppen masker van ResMed aanbevolen. Deze geprobeerd en dat ging een stuk beter. Het apparaat werd ingesteld (stand 6, vaste instelling, bevochtiging op 3, geen ramp) en daarna de werking goed uitgelegd gekregen. Kreeg daarbij het advies om de komende dagen het masker regelmatig ook overdag uit te proberen en in de nacht het masker zo lang als mogelijk op te houden.

Meteen in de middag het apparaat maar aangesloten om te oefenen. Vergeten water in het reservoir te doen. Masker volgens procedure opgezet (neusdoppen plaatsen, band over hoofd, slang aansluiten, apparaat aan, neusdoppen van neus houden en weer opnieuw op neus zetten. Na 5 kwartier het masker afgezet. Kreeg last van de volgende verschijnselen:
- flinke tintelingen over het hele lichaam. Deze hielden een aantal uur aan, waarna deze langzaam verdwenen
- pijn op de borst. Dit hield nog tot de volgende dag in de middag aan, waarna het voorzichtig weg trok
- flinke benauwdheid. Met name de reden waarom ik na 5 kwartier gestopt ben.Pas volgende dag in de loop van de middag verdween dit.
- lichte pijn op de maag en plotselinge diarree. Mogelijk doordat ik teveel lucht inslik?

Behoorlijk geschrokken van deze bijwerkingen. Voor het slapen gaan nog 5m geprobeerd opnieuw op te starten, maar zonder succes (was erg onrustig door eerdere ervaringen op de dag).

Dag erna met Medidis gebeld. Ze hadden het erg druk en moest maar een mail sturen. Werd in de loop van de middag terug gebeld. In goed overleg besloten om gebruik CPAP stop te zetten tot uitslag cardioloog. Met name pijn op de borst was hiervoor de reden. Konden de hulpspieren voor de ademhaling zijn, maar natuurlijk ook hartklachten.

Ook geprobeerd KNO-arts te bereiken. Moest via Slaapapneu Centrum. Wacht nog steeds op antwoord helaas.

Herkent iemand deze klachten na eerste gebruik. Waar komen deze vandaan en wat kan er aan gedaan worden. Ben erg benieuwd.
Met vriendelijke groet, Robert-Jan

Resmed Aircurve 10 CS PaceWave (op proef)
4-9 (epap)
0-7 (ps)
Resmed Climateline tube + luchtbevochtiger
Resmed P30 masker (M)

Re: Bijwerkingen na eerste gebruik CPAP

3
Dat valt wel mee. CPAP staat ingesteld op 6. Voel dat ik weinig moeite hoef te doen om in te ademen. Uitademen is lichte inspanning (meer dan normaal). Omdat ik overdag heb geoefend, weet ik ook zeker dat ik alleen door mijn neus heb geademd. Ondertussen wat dingen gedaan op mijn laptop om af te leiden en er is me niets opgevallen. Na 5 kwartier werd ik wel benauwd. Toen merkte ik ook pas tintelingen, pijn op de borst en lichte maagpijn. Vrij snel daarna last van darmen.

Ben wel snel benauwd (ook zonder CPAP). Dit heb ik sinds ik besmet ben geraakt met COVID-19 (eind maart). Heb meer restklachten, waar ik maar niet van wil herstellen.

Claustrofobisch ben ik al mijn hele leven en dat zal ook wel zijn invloed hebben. Als ik in lift of vliegtuig ga ben ik ook verkrampt en voel ik daarna ook pijn op de borst. Al een keer door cardio naar laten kijken. Filmpje gemaakt. Niets aan de hand (geen reden om verder te onderzoeken). Half oktober wordt ik wel helemaal gescreend qua hart.

Vroeger geopereerd aan neus, om neuspoliepen te verwijden. Snurkte als kind al veel. Ben een mond ademhaler. Toen ik CPAP aan het oefenen was heb ik niet door mijn mond geademd. ALs ik rustig bleef, lukte het gewoon via de neus.
Laatst gewijzigd door JACOBS08 op 16 sep 2021, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet, Robert-Jan

Resmed Aircurve 10 CS PaceWave (op proef)
4-9 (epap)
0-7 (ps)
Resmed Climateline tube + luchtbevochtiger
Resmed P30 masker (M)

Re: Bijwerkingen na eerste gebruik CPAP

4
Die pijn op de borst kan duiden op dat u nu anders adem haalt, en dus ook andere spieren gebruikt. (Bij twijfel altijd uw arts raadplegen.)
Ik had dit in het begin ook, tevens had ik ook pijn tussen de schouderbladen, dit ging na verloop van tijd over.
Hier zult u aan moeten wennen. Ook dat opgeblazen gevoel (lucht in de maag) gaat beter worden, maar dat gaat niet van vandaag op morgen.
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Bijwerkingen na eerste gebruik CPAP

5
Ik ben zelf bekend met hyperventilatie en de klachten die je beschrijft zijn klassiek daarvoor. Je hoeft geen geschiedenis te hebben van angsten of paniekaanvallen om hyperventilatie te krijgen, iedereen kan het op zich krijgen. Ik heb specifiek in combinatie met CPAP er geen last van gehad, maar feit is dat je eerste dagen precies hoort en voelt wanneer je adem, door de geluiden van het apparaat en de slang. Als je zo bewust aan het ademen bent, kun je heel makkelijk hyperventilatie krijgen.

Mijn tip zou zijn: zorg dat je het apparaat zo min mogelijk hoort. Zet 'm niet op oorhoogte maar op de grond (desnoods tijdelijk) en zet, als het dan nog niet lukt, zacht een muziekje aan ter afleiding. Als het dan een paar nachten goed gaat, dan raak je er aan gewend.