Diagnose Milde OSA en PLMS - CPAP kopen waard? Wat zijn de kansen?

1
Beste dames en heren van dit forum,

Diagnose
Onlangs uit een onderzoek in het ziekenhuis heb ik de officiele diagnose (zeer) milde OSA gekregen met een AHI van 6,7.
Tevens is gebleken dat ik PLMS heb, want PLMS-index is 23,2. Het ziekenhuis heeft helaas geen onderzoek gedaan RERA's of subklinische hypopneus, dus hier weet ik niks over.

Stand van zaken
Ik ben gelukkig doorverwezen door de neuroloog naar de longarts, waar ik misschien een CPAP kan krijgen alleen is het normaal om eerst een MRA te proberen. Dit kan nog wel even duren en ik weet niet zeker of ik dan uberhaupt een CPAP mag proberen. Daarom zit ik te twijfelen om gewoon een tweedehands een Airsense 10 te kopen of via rmed.be. Ik kan hem altijd tweedehands verkopen, dan vallen de kosten relatief mee. Ik ben van plan zelf de AHI en RERA's te titreren via OSCAR.

Klachten
Ik heb (niet super typische?) klachten. Ik heb vermoeidheid en slaperigheid in de middag (ondanks 11 uur slaap) maar dit is vooral veel erger als ik ook nog stress heb. Ik slaap zo'n 11 uur per nacht, en mijn klachten zijn veel erger als ik bijvoorbeeld 9 uur slaap. Ik heb last van brain fog en concentratieproblemen / vergeetachtigheid. Ik ben 24 jaar oud.

Ik zou graag willen weten:
- Hoe groot is de kans dat ik naast een AHI van 6,7 ook nog eens RERA's of subklinische hypopneus heb?
- En als dit het geval is, of niet het geval is, is er een grote kans dat een CPAP mijn (niet super normale) klachten kan verlichten?
- Zijn er mensen met dezelfde klachten?
- Als CPAP niet helpt, zou ik dan bijvoorbeeld Gabapentin of andere anti-epeleptica aanvragen via de neuroloog voor de PLMS?

Hier even wat stukken uit onderzoeken die ik heb gelezen over PLMS:
The PLMs may decrease in mild OSA post-CPAP due to resolution of PLMs associated with respiratory effort-related arousals. 
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14572125/
In patients with mild OSA, PLMs are not masked but may be triggered by subclinical hypopneas or respiratory effort-related arousals and improve after CPAP.
https://academic.oup.com/sleep/article/26/6/717/2709291
Alvast heel erg bedankt dat men de tijd neemt om dit te lezen,
ik stel het erg op prijs.
24 jaar oud | Milde OSA (6,3 AHI) | Nog onderzoekende naar eventuele behandeling en UARS

Re: Diagnose Milde OSA en PLMS - CPAP kopen waard? Wat zijn de kansen?

2
Diadriu7 schreef: 01 dec 2022, 19:56 Onlangs uit een onderzoek in het ziekenhuis heb ik de officiele diagnose (zeer) milde OSA gekregen met een AHI van 6,7.
Alleen al qua hypopneus en apneus is dit al een getal dat CPAP proberen de moeite waard maakt. Waarschijnlijk is de AHI tijdens REM nog hoger, en dat kan veel klachten veroorzaken. Ter achtergrond, mijn AHI was nooit hoger dan 2,5 maar wel 25 hypopneus per uur tijdens REM met het gevolg dat mijn lichaam nooit lang in REM kon blijven. (wat dan weer het gemiddelde van de nacht laag hield) RERAs zijn bij mij ook niet geteld, maar op basis van dat gegeven en algehele verstoring aangetoond met Pes sensor heb ik de diagnose UARS bij Kempenhaeghe gekregen.
Diadriu7 schreef: 01 dec 2022, 19:56 Daarom zit ik te twijfelen om gewoon een tweedehands een Airsense 10 te kopen of via rmed.be
Het kan geen kwaad. Velen zijn u voorgegaan :)
Diadriu7 schreef: 01 dec 2022, 19:56 - Zijn er mensen met dezelfde klachten?
Ja, ik.
Diadriu7 schreef: - Als CPAP niet helpt, zou ik dan bijvoorbeeld Gabapentin of andere anti-epeleptica aanvragen via de neuroloog voor de PLMS?
Als het aanhoudt ondanks volledige flow curve normalisatie met CPAP, BiPAP of ASV dan is het redelijk om dat te overwegen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i