Klachten voorafgaand aan diagnose OSAS

1
In 2015 had ik bij een PSG een AHI van 5. Nu 8 jaar later een AHI van 23.8. Er is dus in de tussentijd best wel wat gebeurd. Of kan je het ene moment niks hebben en en andere moment ineens een AHI van 23.8 hebben?

Klachten die ik vooral heb zijn:
  • Hele mooie benen bij opstaan
  • Hoofdpijn bij het opstaan
  • Trillende spieren vooral in bovenbenen
  • Tinitus
  • Verhoogde bloeddruk
  • Vooral in de avond plots in slaap vallen
  • Langere huig soms
Zijn dit klachten die bij OSAS horen?

Andere vragen:
Ik weet niet hoelang ik al rondloop met OSAS. En heb gelezen dat je een verhoogd risico hebt op hart- en vaatziektes, hersenbloedingen etc. Kunnen die apneus door de jaren heen al schade aangericht hebben bij organen? En kun je het tij nog keren? Is dit iets wat artsen kunnen controleren?

Ik heb veel last van hooikoorts en eigenlijk ben ik ook wel het hele jaar door verkouden met een verstopte neus. Binnenkort krijg ik m'n eerste CPAP. Wat voor masker kan ik het beste gebruiken. Dacht zelf aan zo'n masker met neusdoppen waarvan de slang aan de bovenkant zit. Wat is jullie mening?

Re: Klachten voorafgaand aan diagnose OSAS

2
Paterman schreef: 07 jun 2023, 20:59 Ik heb veel last van hooikoorts en eigenlijk ben ik ook wel het hele jaar door verkouden met een verstopte neus. Binnenkort krijg ik m'n eerste CPAP. Wat voor masker kan ik het beste gebruiken. Dacht zelf aan zo'n masker met neusdoppen waarvan de slang aan de bovenkant zit. Wat is jullie mening?
Er zijn speciale filters die men kan gebruiken voor de cpap, hypo allergene filters. Dit kunt u aankaarten bij uw leverancier van uw cpap.
Wat maskers betreft, dat is voor iedereen een persoonlijke keus, maar weet dat u maskers kunt en mag proberen, vraag ernaar als uw cpap komt.
Wel aangeven dat u hooikoorts heeft en graag hypo allergene filters wilt hebben/proberen.

Succes
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Klachten voorafgaand aan diagnose OSAS

3
Mooi dat je mooie benen hebt, maar ik neem aan moeie of vermoeide benen🤣

De huig kan te groot zijn of is normaal of zoals bij mij, bij de geboorte zelfs gespleten.

Maar alle door jou genoemde klachten komen inderdaad o. a. ook bij apneu voor.

Vraag om de bevochtiger bij je cpap apparaat en als je de keuze hebt vraag om een Resmed Airsense 11 of indien nog aanwezig om de Resmed AirSense 10.

De verwarmde slang is bij deze goedkoper dan die van de Löwenstein Prisma en ook nog instelbaar in temperatuur. De universele hybernite verwarmde slang is dit niet.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar