Re: Vitamine D tekort

21
Sinds een paar maanden slik ik elke ochtend op eigen initiatief vitamine D 2000 IE, 1 kruidvat tablet multivitamine en 2x per dag vezels. Sindsdien voel ik mij beter. Dit voorgelegd aan de arts van Kempenhaeghe en gevraagd of het slikken van 2000 IE vitamine D gevaarlijk is.
Zij had nog nooit gehoord van overdosering van vitamine D en verwees mij naar de huisarts. Die gaf aan dat dit ongevaarlijk was. Wel wees zij (de huisarts) erop dat een overdosering van vitamine B door de multivitamine wel tot problemen kan leiden. Ze raadde het gebruik daarvan af.

Nav een oud berichtje van TheaB mag ik bloed laten prikken op vitamine B1, B6, B12 en D.
Een jaar geleden was vitamine B12 goed en D te laag. Ik kreeg toen 3 maanden lang 1x per maand 50.000 IE. Er is toen nooit meer gekeken of dat tot verbetering heeft geleid. De huisarts nam gewoon aan dat het aangevuld was. Ik voelde mij gedurende die tijd 3 weken van de maand beter. De 4e week stortte het weer in.

Ben benieuwd hoeveel het nu is.

Gr, Martijn

Re: Vitamine D tekort

22
Hoi Martijn
pinguin schreef: Nav een oud berichtje van TheaB mag ik bloed laten prikken op vitamine B1, B6, B12 en D.
Een jaar geleden was vitamine B12 goed en D te laag. Ik kreeg toen 3 maanden lang 1x per maand 50.000 IE. Er is toen nooit meer gekeken of dat tot verbetering heeft geleid. De huisarts nam gewoon aan dat het aangevuld was. Ik voelde mij gedurende die tijd 3 weken van de maand beter. De 4e week stortte het weer in.

Ben benieuwd hoeveel het nu is.
Hoi Martijn

Vitamine D dagelijks slikken bij een tekort is prima. Je kunt vitamine D inderdaad overdoseren maar dan moet je denken aan een peuter die een heel potje tegelijk naar binnen werkt. Volwassenen zullen niet snel overdoseren als ze de gewone dagelijkse hoeveelheid gebruiken. Ook hoger dan dat zal niet echt tot problemen leiden. Dan moet je al behoorlijk veel hogen gaan zitten. Jammer dat (huis)artsen het advies van de WHO niet kennen maar ik kan het mij voorstellen met de vele dagelijkse updates.

Vitamine B 12 is zelfs bij extreem hoge doseringen niet schadelijk. Dat is wetenschappelijk aangetoond. Het tekort eraan is echter wel schadelijk, ook dat is wetenschappelijk aangetoond. Ik heb thuis die bewezen gegevens niet bij de hand. Op mijn werk wel maar helaas heb ik er daar geen tijd voor om hier te reageren.

Groetjes, Thea

Re: Vitamine D tekort

23
Hoi Thea,
2000 IE is toch wel 500% ADH. Daarom heb ik het toch even nagevraagd. Bij overdosering schijn je te moeten denken vanaf 20.000 IE = 5000 % per dag.
Het aanvullen van vitamine D met van die kleine tabletjes van 100% schijnt ondoenlijk te zijn.
Ik heb ook nog tabletjes (softgels) van 5000 IE. Daarvan wordt aangeraden om die 1x per 3 dagen te nemen. Ik weet nog niet wat beter werkt. 3 dagen elke dag 2000 IE of 1x per 3 dagen 5000 IE.
Eerst maar eens kijken wat de hoogte van mijn vitamine D in het bloed is.

Gr, Martijn

Re: Vitamine D tekort

24
Hoi Martijn

Het zou inderdaad netjes van je huisarts zijn om jaarlijks of te controleren. Dat zou bij veel chronische aandoeningen het geval moeten zijn. Ik doe dat via de internist met 3 maandelijkse andere controles voor een erfelijke aandoening waar ik positief op reageerde met genetisch onderzoek. Voor een andere erfelijke aandoening krijg ik jaarlijks onderzoek vanwege een positieve reactie op genetisch onderzoek. Bij beiden blijkt dat ik een zeer verhoogde kans heb om de ziekte te ontwikkelen. Gelukkig heb ik wat beiden betreft een zeer actieve Hematoloog en Oncoloog getroffen die ook samen en zo nodig met mijn Neuroloog overleggen. Beide aandoeningen zitten op het randje en worden gelukkig heel serieus genomen. Beiden hebben niets met apneu te maken en daarom ga ik er hier niet verder op in. Off topic maar ik ben heel gelukkig mat het EPD waar elke arts kan zien wat de ander schrijft.

Groetjes, Thea

Re: Vitamine D tekort

25
Hoi Thea,
Toch nog even een vraagje over vitamine D. Ik lees op Internet dat je eigenlijk het beste op vitamine D3 kan laten prikken ipv vitamine D. Op het prikformulier staat bij mij vitamine D aangestreept. Ik zie eigenlijk helemaal geen keuzemogelijkheid voor D3.
Weet jij het fijne hiervan?
Gr, Martijn

Re: Vitamine D tekort

26
Hoi Martijn
pinguin schreef:Hoi Thea,
Toch nog even een vraagje over vitamine D. Ik lees op Internet dat je eigenlijk het beste op vitamine D3 kan laten prikken ipv vitamine D. Op het prikformulier staat bij mij vitamine D aangestreept. Ik zie eigenlijk helemaal geen keuzemogelijkheid voor D3.
Weet jij het fijne hiervan?
Gr, Martijn
Dit zal per kliniek verschillen in de benoeming. In mijn kliniek is dat vitamine D oh 25 maar in andere klinieken weer anders. Uiteindelijk gaat het om je vitamine D gehalte. Vanwege de bepalingen zijn de waardes daarin mogelijk per kliniek verschillend maar iedere kliniek heeft ook zijn uitslagenlijst waarmee de uitslagen vergeleken worden. Het eindresultaat is hetzelfde.

Groetjes, Thea

Re: Vitamine D tekort

27
Hallo!
Ik ben nu 10 maanden verder en er is de laatste weken veel gebeurd. De vit.D wilde maar niet omhoog ondanks trouw dagelijks slikken. Daarbij heb ik telkens gevraagd of ze ook mijn calcium wilden prikken aangezien dat iets te hoog bleek bij het uitgebreide onderzoek van de second opinion. Ik werd steeds moeier en ging cognitief steeds verder achteruit. Na google te hebben geraadpleegd werd ik ongerust en heb opnieuw bloedonderzoek aangevraagd. Ditmaal heeft de huisarts me specifiek op hyperparathyreoidie (te snel werkende bijschildklieren) laten onderzoeken. De bijschildklieren regelen nl. de balans tussen vit. D en calcium. De uitslag kwam de eerste dag meteen en was verontrustend. Ik heb twee dagen aan het infuus gelegen om het overtollige calcium uit mijn bloed te spoelen. Meer bloedonderzoeken volgden en een petscan. Volgende week opnieuw bloedprikken en daarna krijg ik de uitslag. In het algemeen verwijderen ze de aangetaste kliertjes en daarna knapt de patiënt vaak erg op.
Ik raad iedereen aan om naast vit. D ook calcium te laten prikken. Vraag ook een uitdraai van de uitslagen zodat je zelf ook het verloop in de gaten kunt houden.

Re: Vitamine D tekort

28
Dag Stikslaap,

Ik zag dat je ook vit. D tekort hebt, is toen ook de 1,25 vit.D waarde getest.
Bij mijn vriend (en bij mij) dachten ze eerst ook aan een tekort, maar blijkt nu een verstoring.

Te laag 0,25 vit D (waarde die altijd wordt geprikt) en de 1,25 D was bij mij verhoogd/bij mijn vriend te hoog.
Dus - geen tekort - maar verstoring. Maar nu nog aan het uitzoeken welke arts daar in verder wil kijken.

Wat ik wel weet als je in deze situatie hoog bij gaat supplementeren, dat dit ernstige gevolgen voor je lijf heeft, nl. kalkafzettingen op pezen spieren en organen, maar ook kalk ontrekt aan het bot.
Door hoog bijdoseren gaat je 1,25 waarde verder stijgen en ontrekt deze dus uit je 0,25 waarde, waardoor deze niet omhoog gaat en je 1,25 waarde verder stijgt en verder schade in je lijf berokkent.
Je kan hierover lezen o.a. op de site van Hindrik de Jong - over vit. B-12 deficientie.

Doordat artsen alleen maar de 0,25 waarde prikken wordt dus veel gemist bij diegenen - die achteraf geen vit. D-tekort heeft.
Ook zijn het markers zoals ik weet voor nierziektes, sarcodiose, en divrse auto-immuunziektes als MS, RA etc.
Maar tot nog toe zitten wij hier ook met de vraag - welke arts weet hier van en kan dit verder uitzoeken.

Sterkte - hoop dat je opknapt.


groetjes
Janny

Re: Vitamine D tekort

29
Hallo Joanna,

als antwoord op jouw vraag "welke arts weet hiervan?" Ik zou een verwijzing vragen naar liefst een endocrinoloog.
Ik zou ook de huisarts vragen eens te prikken op zowel Vit D als calcium en eventueel PTH.
Die verstoring moet ergens vandaan komen.

Er is bij mij uiteindelijk o.a. op Vit D 0,25 , calcium en PTH geprikt wegens een vermoeden van hyperparathyreoidie (te snel werkende bijschildklier) en ik ben doorgestuurd naar een internist.
De pet scan laat zien dat 1 van de 4 bijschildkliertjes vergroot is en te snel werkt.
De bijschildkliertjes zijn normaal zo groot als een rijstkorrel en liggen achter de schildklier, ze regelen de balans tussen Vit D en calcium)
Ik sta nog steeds op de wachtlijst voor een operatie, 26 september ben ik eindelijk aan de beurt.
Tot die tijd moet ik een medicijn slikken dat het calcium in mijn bloed verlaagt en als voorbereiding op de operatie Vit D 400 i.e.
Tussendoor moet ik regelmatig bloed laten prikken om te kijken of het niet te hoog of juist te laag wordt.

Omdat veel van de klachten nogal op die van apneu lijken en ik i.p.v. hoge bloeddruk juist lage heb en i.p.v. af te vallen juist aankom hebben de artsen de verkeerde richting opgedacht.

Meer informatie kun je vinden op : http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zie ... ieren.html
https://www.thuisarts.nl/hyperparathyre ... o%C3%AFdie

ik hoop dat jij en je vriend hier wat aan hebben.
Laat nog maar eens weten wat er uitgekomt als je verder stappen onderneemt.

Re: Vitamine D tekort

30
Hoi Stikslaap,

Dank je voor de info. Zal dit ook voorleggen aan huisarts en dat de waardes van
oa calcium en pth ook geprikt gaan worden. Ik had dat ook op de lijst staan
die ik van de vit.b-12 reseach groep kreeg, de internist vt Radboud weigerde echter
hierop te prikken. Dit verzocht te prikken ook omdat zijn b-12 in een half jaar flink zakte
Naar in t grijze gebied. Eea zou geprikt (moeten) worden om geheugenklachten door oa
Vit.b-12 tekort uit te sluiten.

Dus toch maar eens weer een lijstje naar de huisarts sturen en
aangeven of wat jij schrijft evt door de bijschildkluertjes kan komen.

Re: Vitamine D tekort

31
joanna44 schreef:Hoi Stikslaap,

Dank je voor de info. Zal dit ook voorleggen aan huisarts en dat de waardes van
oa calcium en pth ook geprikt gaan worden. Ik had dat ook op de lijst staan
die ik van de vit.b-12 reseach groep kreeg, de internist vt Radboud weigerde echter
hierop te prikken. Dit verzocht te prikken ook omdat zijn b-12 in een half jaar flink zakte
Naar in t grijze gebied. Eea zou geprikt (moeten) worden om geheugenklachten door oa
Vit.b-12 tekort uit te sluiten.

Dus toch maar eens weer een lijstje naar de huisarts sturen en
aangeven of wat jij schrijft evt door de bijschildkluertjes kan komen.

Hallo Janny,
ik zou er zeer op aandringen dat hier even op geprikt wordt. Ik snap niet dat ze daar zo moeilijk over doen. Het is een slopende ziekte die goed verholpen kan worden. Als je behandelt wordt voor apneu en je knapt niet echt op moet er gewoon verder gekeken worden. Hier is een link naar een nieuwe Engelse site , onderin staat een poll daar kun je ook in zien wat de symptomen zijn. http://www.hyperparathyroiduk.com/
groeten, Stella