MarcelP
Geregistreerde gebruiker
Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

Bericht door MarcelP »

Ik heb het laatste 1/2 jaar steeds meer last van kriebel in keel, hoesten, heesheid en droge mond vooral in de ochtend én avond.
Ik draag de MRA inmiddels 3 jaar, iedere nacht.
Verder merk ik dat sinds ik de MRA draag vaak wakker wordt van een droge schorre keel.
En moet dan een slok water drinken (flesje water naast bed) om mijn slaap te kunnen hervatten
In eerste instantie dacht ik dat dit kwam direct na een ademstop, maar ik twijfel nu of ik wakker wordt van uitdrogende slijmvliezen?
Heeft nog iemand hier ervaring mee?
Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?
RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Welkom Marcel op dit forum. Ademhaling via de mond veroorzaakt vaak uit gedroogde slijmvliezen. Steeds meer mensen gebruiken een mond gel om dit op te lossen.

Je kunt een gel in de mond smeren die speeksel aanmaakt.

Merk: Oracoat
Productnaam: XyliMelts (muntvrij)
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar.
olaf68
Geregistreerde gebruiker

Bericht door olaf68 »

Sinds 2 weken heb ik een MRA, na een cpap. Ik ben een zware gebruiker met 42 ahi. De cpap beviel mij functioneel uitstekend. Echter reis ik veel en dan is een cpap onhandig. Ook voor de slaapkamergenote is een cpap niet het meest aantrekkelijk.

Ik ervaar behoorlijk pijn in de kaakgewrichten die de hele dag aanhoudt, maar ik lees dat ik wellicht langer moet wennen en eventueel bijstellen. Echter heb ik ook serieus last van mijn nekspieren sinds het gebruik van de MRA. Ik zit vrij stevig in elkaar en heb eigenlijk nooit lichamelijke klachten, dus ik vraag mij af of dit kan gebeuren door een MRA.

Zijn er tips om de kaak in de ochtend beter terug in positie te krijgen? Nu gebruik ik een paar minuten het bijt-plasticje dat bij de beugel zit. Maar ik voel zelfs aan het eind van de dag dat de kiezen nog niet goed aansluiten en de mond opensperren lukt niet en kauwen is pijnlijk.
RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

De door jou genoemde klachten komen vaker voor.

De mra kan goed helpen, maar gaat vaak gelijktijdig op met klachten die schade aan het gebit kan veroorzaken.

Een ahi van 42 per uur is eigenlijk te hoog voor een mra en zelf zou ik voor een cpap blijven gaan. Ongeacht vele reizen, zolang er stroom aanwezig is of desnoods met behulp van een accu, is de cpap zeker minder pijnlijk. Wel meer rompslomp, maar gezondheid gaat voor. Dat het niet romantisch is in de slaapkamer, daar ga ik in mee. Echter eerst de romantiek en daarna de cpap.

Of een mra zijn werk goed doet, moet weer gecontroleerd worden via een slaaptest.
Groet RuudJ
NicoletteN
Geregistreerde gebruiker

Bericht door NicoletteN »

Hi allemaal, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb last van burn out klachten en word al jaren niet uitgerust wakker..Volgens mijn partner ademde ik onregelmatig. De dokter stuurde mij door voor een slaaptest. Uitkomst AHI 5 lichte apneu dus. Daarnaast kwam uit de test dat ik een lichte slaap had gedurende de hele nacht. Ik heb een MRA gekregen in februari. Ik had het idee dat het de eerste weken hielp (placebo effect?) daarna bleef ik toch moe en ben ik nog steeds moe, nu 6 maanden later. Ik wórdt regelmatig wakker met hart bonzen en moet nog steeds vaak naar de wc. Nu ben ik bang dat de MRA niet werkt. Volgens de tandarts die de beugel heeft geplaatst heb ik geen recht op een 2de slaaptest met beugel aangezien mijn AHI te laag is. Ik baal hiervan aangezien ik al 10 maanden burn out klachten ervaar, ik ben nog maar voor de helft aan het werk en heb 6 maanden in de ziektewet gezeten. Ik ervaar nog steeds slecht slapen dwz wakker worden midden in de nacht soms niet in slapen en een lichte slaap ervaren gedurende de hele nacht met veel dromen , hartkloppingen, moeheid, slechte concentratie slecht geheugen enz. Klopt het dat een 2de onderzoek binnen een jaar niet wordt vergoed door de zorgverzekering omdat het hier om slechts lichte apneu gaat? Ik hoop van wel want betaal liever geen 2000 uit eigen zak.
RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Nicolette welkom op dit forum. Is jouw Mra al wel aangedraaid tot zijn maximale stand die bij jou mogelijk is?
Groet RuudJ
persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker

Bericht door persluchtpiraat »

NicoletteN schreef: 11 aug 2020, 08:29Klopt het dat een 2de onderzoek binnen een jaar niet wordt vergoed door de zorgverzekering omdat het hier om slechts lichte apneu gaat? Ik hoop van wel want betaal liever geen 2000 uit eigen zak.
Nee, u heeft altijd recht op een second opinion. Deze wordt vergoed.

Bent u wel eens duizelig?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit Philips Respironics BiPAP Auto 761P, 14 over 9 cmH2O, ResMed AirFit F30i
weepeetje
Geregistreerde gebruiker

Bericht door weepeetje »

Al jaren een MRA echter sinds een jaar weer volop snurken MRA aangepast nog geen resultaat gisteren weer een slaaptest.
Volgens onderzoek dmv een chinlift stop ik met snurken 1e keus van de arts te bekijken of de MRA nog verder kan worden aangepast.
Heb al aangegeven dat ik steeds vaker een ontzettend droge mond krijg door het dragen van de MRA 2e keus een CPAP gaan dragen.
RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Weepeetje, dan zal het waarschijnlijk wel een cpap gaan worden. Vaak komt het voor dat een mra na jaren niet meer voldoet. Al die jaren neemt de kans ook toe dat de apneu toeneemt. Spierweefsel wordt slapper naarmate de jaren toeneemt. En de onderkaak kan vaak maar 1,5 cm naar voren worden verplaatst.
Groet RuudJ

Plaats reactie