LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

1
Ik heb 4 jaar een MRA gebruikt. In die tijd is mijn onderkaak ongeveer een centimeter naar voren gekomen ten opzichte van de onderkaak. Gedurende dit proces heb ik een periode slecht kunnen kauwen omdat de kiezen niet meer pasten. Bovendien heb ik een snijtand in mijn bovenkaak die wat uit het gelid staat, iets naar achteren vergeleken met de andere tanden en ook iets langer. Tijdens het proces van verschuiven zorgde dit voor problemen. Mijn kiezen kwamen helemaal niet meer op elkaar omdat die ene tand opeens op mijn ondertanden kwam. Toen de tand achter mijn voortanden viel pasten de kiezen weer op elkaar. Ze waren een hele kies verschoven.
Inmiddels heb ik al anderhalf jaar mijn CPAP en voltrekt dit proces zich in de omgekeerde richting. De onderkaak trekt weer naar achteren en de lastige tand stoot weer op de ondertanden.
Vandaag was ik bij de mondhygiëniste en kwam dit ter sprake. Zij ging mijn gebit controleren en kwam tot de ontdekking dat nu mijn tanden aan weerskanten van DE tand los staan doordat ze niet meer aansluiten op de onderkaak.
Naar nu blijkt moeten tanden continu tegendruk hebben d.m.v. het kauwen. Hebben ze dat niet dan groeien ze uit de kaak.
Ik zal nu een verscherpte controle krijgen om te voorkomen dat mijn tanden eruit gaan vallen.
Moraal van het verhaal: bezint eer ge begint want een MRA kan voor veel narigheid zorgen. MIJ is niet verteld over deze nasleep. Als ik het geweten dan was ik er niet aan begonnen.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

3
Hier ongeveer hetzelfde probleem. Mijn beet was al niet al te stabiel, dus dat hielp sowieso al niet echt.
Het probleem is dat men dit 4 jaar geleden nog niet wist. Men ging er van uit dat na een initiële kleine verschuiving van de tanden een nieuwe stabiele beet zou ontstaan. Maar uit recente statistieken blijkt dit niet waar te zijn en blijft die verschuiving plaatsvinden zolang de MRA gebruikt wordt.
Bij mij is men aan het onderzoeken of een verbreding van de bovenkaak een stabielere beet kan opleveren. Dit zou de ademhaling door de neus ook ten goede komen. (ik adem 90% door de mond!) Dat zou dan weer het snurken verminderen en mogelijk ook de apneus doen dalen.
Hoe het daarna verder moet ik me nog niet duidelijk. (geen MRA meer? Terug CPAP proberen? ... nog andere behandeling...)

Tot nu toe heb ik nog niet echt veel last van de verplaatsing van de tanden. De MRA heeft tot dusver ook betrekkelijk goede resultaten opgeleverd.
Maar het blijkt voor velen dus geen permanente oplossing.
Als tijdelijke oplossing (enkele jaren) zou ik het zeker niet afraden.

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

4
Ik had dit al met een eenvoudig plastic bitje tegen het tandenknarsen. Ik voelde al vrij snel dat ik ernstige problemen zou kunnen gaan krijgen met mijn kaken en had elke dg de eerste uren pijn, dus na minder dan een maand heb ik het ding in een hoek gesmeten (waar het volgens mij nog steeds ligt). Vrij kort daarna werd de apneu ontdekt, en ik heb zelfs gen fractie van een seconde overwogen een MRA te nemen , met dat bitje in het achterhoofd. Blijkbaar heb ik dat goed aangevoeld.....ben er ook ng elke dag blij om.

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

6
Heb dit niet kunnen ervaren omdat ik de mra door de pijnklachten van kaakgewricht en kauwspieren al niet verdroeg. A.s maandag daarom de bimax operatie omdat er geen alternatief meer mogelijk was en het probleem echt op te lossen is door mijn kaken naar voren te verplaatsen.

Voor alle mensen die een MRA overwegen adviseer ik echt om goed te kijken of de mra echt de oplossing is. Als hier al twijfel over is niet aan beginnen. Een cpap is altijd beter dan een mra ook voor de lichtere apneu vorm.

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

8
Wow, dat klinkt heftig!

Ik gebruik de MRA nu sinds juli en ervaar ook verandering in kaak en beet. Vooral direct na het uitdoen raken mijn boven en ondertanden elkaar waardoor bijten/kauwen absoluut niet mogelijk is. Bij de MRA zit een blauw rubber strookje waar ik dan even op bijt zo'n 5 minuten en dan is de beet een stuk beter (maar bij lange na nog niet zoals het was vóór het MRA gebruik).
Na het ontbijt kauw ik dan zo'n uur of 2 op 2 Xylifresh kauwgom stukjes. Dat probeer ik zoveel mogelijk met alleen de voortanden te doen. Daarna is de beet redelijk normaal al kan ik dan ook nog steeds niet goed malen met de kiezen. Taai brood, pinda's, vlees ed blijft uiteindelijk kleine brokjes/stukjes die ik dan maar doorslik. Ook bijt ik nog veel te vaak op mijn onderlip of tong, en niet zo zachtjes ook. Best veel ongemakken vind ik n.a.v. het gebruik van zo'n "bitje"...

Ik wacht nu op de oproep tot operatie van mijn neus tussenschot en kraakbeen plaatsing onder de neushuid om de ademing via de neus te verbeteren. Met gebruik van de MRA ben ik van 16 naar 10 apneus gegaan, nog niet genoeg dus. De ademstops zijn gezakt van 70 naar 53 seconden. Ik merk dan ook nog niet veel verbetering in mijn klachten. De KNO arts verwacht dat de neus operatie een zodanige beter luchtflow geeft in mijn neus dat dát i.c.m. de MRA mij net voldoende lucht geeft om de apneu's niet meer storend voor mij te laten zijn, zodat ik weer wél voldoende nachtrust krijg. Ik ben nog steeds vermoeid 's ochtends en meerdere keren per nacht wakker.
Daarbij is er nu ook nog eens een depressie bijgekomen en zit het op dit moment allemaal niet mee. Gelukkig krijg ik daar nu hulp in en heb ik mijn gezin wat mij goed steunt en begripvol. Ook mijn werk en collega's zijn gelukkig heel steunend!

Wel ben ik weer veel gaan sporten (waar ik eerst totaal geen zin in had, had nergens meer zin in) en dat helpt mij wel redelijk goed. Na het sporten ben ik fysiek lekker moe en ook geestelijk voel ik mij dan sterker en weerbaarder. Helaas duurt dat maar een paar uur, maar toch..
Ik kan het iedereen aanraden!

Ik keek altijd erg negatief tegen een CPAP op, maar als ik dit allemaal lees en zoals ik me nu geestelijk voel heb ik bijna zoiets van dat ik alles wil doen om maar beter en weer de oude te worden. De geestelijke vermoeidheid is nog steeds erg aanwezig en vermoeiend en de negatieve geestelijke flow waar ik nu inzit ervaar ik als zeer negatief, overheersend en overweldigend.

Maar goed, we gaan in de negatieve spiraal nu weer wat omhoog, daar houd ik me maar aan vast.
Uiteindelijk komen we er wel. Dat moeten we ons maar voorhouden!

Edwin.

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

9
Ik ben ook al meerdere keren tegengekomen dat er voor de MRA nochal juichend reclame wordt gemaakt want : dan ben je niet afhankelijk van zo'n "verschirkkelijke CPAP".

Ik zou dat liever om willen draaien ; met een comfortabele CPAP ben je niet meer afhankelijk van zo'n verschrikkelijk verminkende beugel. Maar MRA's kun je zelfs al zonder medische indicatie (!) kopen ("snurkbeugel") , zelfs gewoon op Ebay. (Okee, daar kun je ook CPAP-apparaten kopen, maar da's natuurlijk wel een andere prijsklasse ;-) ) De CPAP heeft natuurlijk meer het imago van "medisch apparaat" en vereist medisch onderzoek, en dat snap ik ook wel dat mensen daar huiverige voor zijn, maar JUIST de verkopers van snurkbeugels doen met hun verkooppraat schade aan het imago van de CPAP, en dat vind ik wel heel erg kwalijk. Want mensen zijn natuurlijk eerder geneigd een "onschuldig en betaalbaar" beugeltje te kopen dan een duur apparaat waar je niet zelf mee kunt klooien. (En dan doel ik op dit type "informatiesites": http://mrantisnurk.nl/10-anti-snurkmiddelen/ )

Natuurlijk is een echte, aangemeten op maat gemaakte MRA een iets ander verhaal, maar de impact op je kaken is zeker niet minder.

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

10
Edd schreef: Ik gebruik de MRA nu sinds juli en ervaar ook verandering in kaak en beet. Vooral direct na het uitdoen raken mijn boven en ondertanden elkaar waardoor bijten/kauwen absoluut niet mogelijk is. Bij de MRA zit een blauw rubber strookje waar ik dan even op bijt zo'n 5 minuten en dan is de beet een stuk beter (maar bij lange na nog niet zoals het was vóór het MRA gebruik).
Heel herkenbaar dit. Toen ik hierover met de kaakchirurg besprak nadat ik mn mra had gekregen en gebruikt was het simpel zo van dit hoort erbij. Helaas vertellen ze dit niet van te voren.
Edd schreef: Ik wacht nu op de oproep tot operatie van mijn neus tussenschot en kraakbeen plaatsing onder de neushuid om de ademing via de neus te verbeteren. Met gebruik van de MRA ben ik van 16 naar 10 apneus gegaan, nog niet genoeg dus. De ademstops zijn gezakt van 70 naar 53 seconden. Ik merk dan ook nog niet veel verbetering in mijn klachten. De KNO arts verwacht dat de neus operatie een zodanige beter luchtflow geeft in mijn neus dat dát i.c.m. de MRA mij net voldoende lucht geeft om de apneu's niet meer storend
Hier wil ik wel even serieus op ingaan. Jou kno-arts klinkt als een simpele basis kno-arts met weinig ervaring met apneu. Ik vraag mij dan ook eerlijk af of hij überhaupt wel eens slaapendoscopie heeft gedaan om te kijken naar waar het werkelijke probleem zit. Maar ja, hij praat je wel een operatie aan waarvan hij verwacht.....
Ik heb zo de uppp operatie ondergaan waar ook bij werd gezegd door de kno-arts dat dit zou helpen voor mijn apneu. Helaas was dit totaal niet het geval wat later na slaapendoscopie ook wel bleek. Probleem zat in iets anders.
Even een paar zaken:
Operatie aan neustussenschot is prima. Kan goed helpend zijn. Dan de volgende het plaatsen van kraakbeen onder je neushuid?? Waar gaan ze dit plaatsen en hoe?? Vraag is niet of dit gaat helpen maar voor hoelang... Kraakbeen heeft namelijk de neiging dat dit gaat werken en na verloop van tijd gaat krimpen. Gevolg, kraakbeen is tijdens en net na de operatie groot genoeg om probleem op te lossen, (in mijn geval) na 1 jaar was het effect weg. Dit is naderhand zo uitgelegd door een professor omdat ik dus met klachten bleef. Toen ik bij de professor kwam werden er voor het eerst allerlei metingen verricht wat mijn neusflow was, hoe de doorgang was ect. Dit soort metingen ben ik nog nooit tegengekomen binnen de lokale kno-artsen. Die professor kon zo naar de verzekering helemaal aantonen waarom ik onderstaande operatie nodig had ect.
In mijn geval is de oplossing geweest in het plaatsen van:
http://apneuvereniging.nl/forum/viewtop ... en#p105512
Daarnaast is het maar de grote vraag of met een betere neusflow je blokkades opgelost worden (tenzij deze ook echt in je neus zitten). Het enigste wat ik mij kan voorstellen is dat door een betere neusflow de cpap beter verdragen kan worden. Vandaar ook, eerst door slaapendoscopie laten kijken waar het probleem zit.

Mijn advies is, om een second opinion te doen bij een ziekenhuis die ook dit soort operaties uitvoeren en kennis hebben van apneu.
Beter een goed onderzoek en goede diagnose wat allemaal wat langer duren dan zomaar operaties ondergaan waarvan je achteraf zoiets kan krijgen, wat heeft het mij opgeleverd. Het laatste wat ik wil is jou van een operatie af houden wil alleen benadrukken dat het door onderzoek het nut echt aangetoond moet zijn.

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

11
Dag Dirk,

Dank voor je reactie. Nuttige info, waar ik zeker notie van neem.
De KNO arts die mij behandelt heeft zeker wel ervaring met Apneu's. Hij en nog een aantal van zijn collega's vormen gezamenlijk ook een soort van speciaal team binnen het ziekenhuis, wat zich speciaal op de behandeling van apneu's richt.

Ik heb hem ook de vraag gesteld of hij denkt/verwacht dat de operatie mij gaat helpen, of dat ik wellicht beter gelijk aan een CPAP kan. Hij antwoordde hierop dat alle operaties die de KNO artsen uitvoeren eerst met elkaar besproken worden op nut en haalbaarheid. Hij gaf aan dat ze weliswaar geen garantie geven voor succes, maar wel verwachten dat het mij gaat helpen in mijn ademhaling. Ook overdag heb ik nu al last van een verminderde luchtstroom door één van mijn neusgaten. (als ik zo'n breathright pleister op doe, of mijn neusvleugels met met vingers wijder maak, merk ik echt heel veel meer luchtstroom!).
Hij gaf aan dezelfde operatie al tientallen keren te hebben uitgevoerd en tot nu toe heeft iedere patiënt nog verbetering gemeld. Bij de één meer als bij de ander, maar bij allemaal was het beter dan de startsituatie. Bij mij verwacht hij dat ook. Ook gaf hij aan dat ze zeker niet opereren om het opereren en het absoluut niet doen als ze niet enige verbetering verwachten. Het aantal operaties wat ze doen ligt ook 20% lager dan het landelijk gemiddeld, juist vanwege het feit dat ze alleen opereren als ze er zelf achter staan.
V.w.b. het kraakbeen, iemand hier op het forum had al eens eerder aangegeven dat ik beter voor een titanium brug zou kunnen gaan. Dit heb ik aan de KNO arts voorgelegd en hij kende deze wel, maar geeft zelf voorkeur aan (lichaams eigen) kraakbeen. Dat geeft nooit afstoot problemen en werkt volgens hem minstens zo goed, zoniet beter.

Ik heb nu diverse gesprekken gehad en moet zeggen dat ik het verhaal geloof en er ook wel vertrouwen in heb. Los van het feit dat ik nog nooit geopereerd ben, dus wel enigszins angstig ben om onder narcose te gaan en om in mijn aangezicht geopereerd te worden!

Dus van de neusgat"verbreding" zal ik sowieso profijt hebben omdat ik nu overdag om de paar minuten diep moet zuchten om extra lucht te scheppen als ik met mijn mond dicht zit.
Ook 's nachts zal het i.c.m. de MRA hopelijk voldoende helpen bij mijn genezing van de chronische vermoeidheid en mocht dat niet baten dan zal de betere luchtstroom ook gunstig zijn bij gebruik van de CPAP.

Edwin.

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

12
Edd schreef: V.w.b. het kraakbeen, iemand hier op het forum had al eens eerder aangegeven dat ik beter voor een titanium brug zou kunnen gaan. Dit heb ik aan de KNO arts voorgelegd en hij kende deze wel, maar geeft zelf voorkeur aan (lichaams eigen) kraakbeen. Dat geeft nooit afstoot problemen en werkt volgens hem minstens zo goed, zoniet beter.
.
Op mijn vraag of er een slaapendoscopie is gedaan heb je niet geantwoord. Is dit wel of niet gedaan door hun??

Ik begrijp de beredenering van de kno-arts, helaas is mij dit ook altijd zo voorgespiegeld maar het tegendeel heeft zich bewezen. Dit is daarna ook door 2 professoren bevestigd zoals ik hierboven al beschreven heb.

Belangrijkste is dat jij vertrouwen heb in hun en op basis daarvan voor deze operatie kiest en hoop zeker voor je dat het blijvend gaat helpen. Let dus op het blijvende want daar gaat het uiteindelijk om.

Daarbij vraag ik mij het volgende nog even af. Je geeft in 1 van je berichten aan dat je met mra van 16 naar 10 bent gegaan. Ik hoop echt voor je dat het verhaal van je kno-arts werkelijkheid wordt en dat daarmee je ahi nog meer naar beneden kan, maar zoals al gezegd heb ik mijn twijfels hierover.

Ik zou het fijn vinden om je ervaringen te horen en je te mogen volgen.
Wat je angst voor narcose kan ik dit begrijpen, zeker als het de 1e keer is. Was het voor mij ook. lag te trillen van de spanning. Het is mij 100% meegevallen.

Suc6 met de operatie

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

13
Een slaapendoscopie is niet gedaan, wel is er met een camera gekeken in mijn neus en keel. Dat was gewoon waar ik "bij" was. Daarop was de vernauwing zichtbaar.
Het aantal ademstops en de tijdsduur daarvan komen uit de 2 slaaponderzoeken die ik heb gehad, één aan het begin van het traject en één na 10/11 weken MRA gebruik.

Of de AHI naar beneden gaat, blijft natuurlijk de vraag. De KNO arts denkt van wel maar geeft, zoals gezegd, geen garantie. Wel geeft hij aan dat ik er sowieso baat bij ga hebben dat ik beter en meer lucht ga krijgen. En dat is iets waar ik echt al jaren mee loop en benauwd van ben. Dus los van het feit of het mijn AHI naar beneden gaat halen, zal ik daar in ieder geval baat bij hebben.

De verhalen over de MRA lezende heb ik wel steeds meer de neiging om mijn pijlen te richten op de CPAP, temeer ik merk dat het 's morgens een naar gevoel blijft zodra de MRA uit is en ik vervolgens eerste 1,5/2 uur moet kauwen met de voortanden om weer enigszins een normale beet te krijgen. Normaal is hierbij relatief want zoals het was is het bij lange na nog niet. En ik wist niet dat niet goed kunnen kauwen zo irriterend kan zijn, laat staan de x keren per dag dat ik op mijn onderlip of tong bijt! [boese]

Ik heb er inderdaad vertrouwen in dat de operatie goed gaat komen en zal zeker hier laten weten hoe het gegaan is en of het geholpen heeft de AHI te minimaliseren. Dat laatste is voor mij dan niet de enige reden omdat het, als het goed is, mij ook van mijn dagelijkse benauwdheid af gaat helpen.

Dank voor je reactie en medeleven! ;-)

gr. Edwin.

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

14
Edd schreef:Een slaapendoscopie is niet gedaan, wel is er met een camera gekeken in mijn neus en keel. Dat was gewoon waar ik "bij" was. Daarop was de vernauwing zichtbaar.
Het aantal ademstops en de tijdsduur daarvan komen uit de 2 slaaponderzoeken die ik heb gehad, één aan het begin van het traject en één na 10/11 weken MRA gebruik.
Beste Edd, dit is een gewone scopie die idd vaak gedaan wordt. Hiermee kunnen ze wel vernauwingen zien in je neus ect en keel. Echter doordat dit zonder roesje is geweest kunnen zij niet zien of dit ook werkelijk invloed heeft op je blokkades tijdens een apneu. Juist dat laatste is dus erg belangrijk om te weten om een goede behandeling te adviseren.
Edd schreef:Of de AHI naar beneden gaat, blijft natuurlijk de vraag. De KNO arts denkt van wel maar geeft, zoals gezegd, geen garantie. Wel geeft hij aan dat ik er sowieso baat bij ga hebben dat ik beter en meer lucht ga krijgen. En dat is iets waar ik echt al jaren mee loop en benauwd van ben. Dus los van het feit of het mijn AHI naar beneden gaat halen, zal ik daar in ieder geval baat bij hebben.

Ik heb er inderdaad vertrouwen in dat de operatie goed gaat komen en zal zeker hier laten weten hoe het gegaan is en of het geholpen heeft de AHI te minimaliseren. Dat laatste is voor mij dan niet de enige reden omdat het, als het goed is, mij ook van mijn dagelijkse benauwdheid af gaat helpen.
Zoals al eerder aangegeven hoop ik dit zeker ook voor je. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit op korte termijn zeker zijn werk zal hebben. Ik ben alleen erg benieuwd of je 1 jaar na de operatie nog zo positief bent of dat je dan toch weer verslechtering merkt. Belangrijkste is dat je neusflow beter wordt en hopelijk kun je dan een cpap verdragen. Deze is in mijn ogen beter dan een MRA met alle klachten en ongemakken van dien.

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

15
De operatie is achter de rug en alles is, technisch gezien, gelukkig goed gegaan. Ze zijn 1 uur en 45 minuten bezig geweest volgens de KNO chirurg. Hij was in ieder geval wel zeer tevreden over de technische uitvoering. De neus gaten zijn halverwege mijn neus een stuk opener nu. Het tussenschot is gecorrigeerd en kraakbeen uit mijn oor is van binnenuit, halverwege mijn neus, onder de huid geplaatst en geeft merkbaar meer lucht door het neusgat waar ik altijd veel minder door kon ademen. De hechtingen zijn er vanmiddag uitgehaald. Helaas wel een bacteriële infectie erbij opgelopen, dus nu ook aan de antibiotica. Daardoor voel ik me nu niet echt optimaal, lichaam moet daar tegen vechten en werken aan het herstel van de operatie. Kan er ook nog wel bij.

Ook het "normale" neusgat voelt lekker open en vrij aan! Nu al, met de boel nog helemaal beurs van binnen ed.! Dit voelt nu al goed tot nog toe en geeft mij hoop voor het toekomst herstel wat hopelijk binnenkort na genezing van de wonden ed. snel gaat beginnen. Sterker nog, de KNO arts acht de kans aanwezig dat de luchtdoorstroom nu zodanig is, dat ik straks wellicht helemaal geen hulpmiddel meer nodig heb! Hij geeft aan dat resultaat van de operatie kan zijn dat ik nu zodanig veel lucht door mijn neus binnenkrijg, dat er genoeg druk naar binnenkomt om de blokkade op te heffen. Dit zou natuurlijk fantastisch zijn, maar ik reken daar niet op. Simpelweg om mijzelf niet blij te maken met de spreekwoordelijke dooie mus. Over 10 weken volgt in ieder geval het 3e slaaponderzoek wat uit moet wijzen of dit daadwerkelijk zo is. Ik zal er in ieder geval overdag ook zeer veel baat bij hebben omdat ik nu veel rustiger en constanter adem door mijn neus omdat ik nu "ineens" continue door 2 volwaardige openingen adem i.p.v. 1 volwaardige en 1 op 20%. Ik merk dat nu al duidelijk omdat ik merk dat ik geen diepe zuchten meer heb iedere 20 minuten. Die had ik eerder wel (ongemerkt, vooral anderen viel dat op) en nu dus niet meer. En mocht het onverhoopt toch nog niet (genoeg) helpen dan stap ik over op de CPAP. Voordeel van deze operatie is dan ook dat ik dan een CPAP voor op de neus kan en niet een voor op de mond, wat eerst dan wel zou moeten vanwege die verminderde doorgang door de neus. Ik ben in ieder geval al het CPAP aanvraag traject begonnen, heb al longonderzoek gehad en dat was goed. Inhoud en kracht waren zelfs zodanig dat het uit de grafiek liep! :-)

V.w.b de MRA (Miserabel Rot Apparaat), die draag ik nu sinds 1,5 week niet meer en ga ik ook niet meer doen. Het is geen hulpmiddel maar een regelrecht martelwerktuig. Verschrikkelijk wat een Kwalitatief Uitermate Teleurstellend ding is dat! Het effect van dat rot ding is er helaas nog wel steeds. Kan nog steeds niet kauwen en goed eten. Ook bijt ik nog dagelijks op mijn onderlip, waar nu dan ook een grote, dikke, beurse, bloederige, bijtwond zit...
Weet iemand hoelang het duurt voordat de onderkaak weer terug is in zijn oude positie? Ik heb de beugel "maar" 4,5 maand ingehad? En of de kaak überhaupt wel weer terugkomt in de originele, comfortabele stand zoals die bij aflevering is ingesteld?

Ben ook benieuwd wanneer en hoe snel ik er iets van zal gaan merken dat mijn nachtrust weer terugkeert. Ik ben daar namelijk inmiddels echt heel erg aan toe. Ik heb er inmiddels ik weet niet wat voor over om weer uitgerust te raken. Zelfs de MRA zou ik direct weer indoen als er een 100% garantie op zit dat het 100% zou werken....

gr. Edwin.

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

16
Beste Edd,

Fijn dat je zo positieve ervaring heb met de operatie. Ik hoop van harte dat dit ook zo mag blijven.

Wat betreft de verwachtingen van de kno-arts omtrent de behandeling osas. Ik heb er zelf zo mijn bedenkingen over. Maar ik lees dat je over 10 weken een nieuw slaaponderzoek krijg. Dan weet je het resultaat. Ben daar dan ook erg benieuwd naar.
Stel, dat je nu binnen de normen zit <5 zou ik het nog goed in de gaten blijven houden hoe dit over een paar jaar is. Hoe ouder we worden hoe slapper ons weefsel wordt en makkelijker de zaak dicht zakt in de keel. Goed om te lezen dat je je al instelt op het gebruik van een cpap.

Wat je klachten omtrent de MRA betreft. Ik zou eens een afspraak maken met een kaakfysiotherapeut. Deze kan je kaak evt manipuleren, maar ook je kauwspieren masseren ect en oefeningen aanleren om dit weer goed te krijgen. Helaas kan dit wel eventjes duren voordat deze klachten verdwenen zijn.

Nogmaals, ben zéér benieuwd naar je resultaten uit het slaaponderzoek.

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

17
Edwin, op de regio bijeenkomst in Alkmaar gisteravond, was er iemand die iederéén aan de MRA wilde hebben omdat dit veel goedkoper was en hij er totaal geen problemen mee had. Heeft zelfs van zijn eigen geld een tweede reserve MRA aangeschaft.

Velen waren het toch niet met hem eens.

Zolang je geen cpap hebt, gebruik je de MRA dan nog?

Nu met een betere neus doorgang zou deze misschien je moeheid kunnen verminderen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

18
Tja, ik vond het ook wel erg ver gaan zoals de man aangaf dat het begin voor iedereen een MRA zou moeten zijn. Ik zat twee stoelen verder en had mijn ervaringen al gedeeld, inclusief de loszittende tanden, maar hij bleef standvastig bij zijn mening.
Toch mooi dat er ook mensen zijn die inmiddels al zo'n 15 jaar tevreden zijn over de MRA.

Greten
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

19
Jammer dat we elkaar niet gezien hebben. Jacco heb ik wel ontmoet. Was er gezellig en leerzaam. Wel even aan mijn collegae doorgegeven, dat zij het bestaan van het ApneuForum en Facebook account voor het stellen van vragen meer moeten promoten.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

20
Zeker jammer. Ik had het wel leuk gevonden om een gezicht bij de naam te hebben.
Het is zeker een goed idee als forum en Facebook bij een dergelijke bijeenkomst worden genoemd. Lotgenotencontact is zo belangrijk en op deze manier ook heel laagdrempelig.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP