LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

1
Hoi,

Ik heb 6 jaar geleden een MRA gekregen, kon er toen niet aan wennen, gestopt, maar twee jaar geleden toch wel erg veel last van apneus, dus toch gaan gebruiken (laten controleren door erkende tandarts). Ik sliep toen veel beter, wel last van verschuivende tanden. Toen bleek een jaar geleden dat er stukjes plastic afbraken, accuut gestopt.
Nieuwe MRA via erkende tandarts zou meer dan 1400,- euro kosten (vorige had ik zelf betaald, werden niet vergoed). Om vergoeding te krijgen hele onderzoekscircus in ziekenhuis weer nodig (oa twee nachten slaaptest omdat uit de eerste te weinig :( :D apneus kwamen om voor vergoeding in aanmerking te komen.) Wachtijden ook bij tandarts, maanden later een nieuwe MRA SomnoMed. Na verschillende malen strakker zetten slaap ik nog steeds niet beter en verschuiven mijn tanden wel erg; boven en onder raken elkaar (vroegeer niet). Terug bij tandarts geweest, reactie: tanden kunnen niet verschuiven want ze zitten vast in de MRA....
Na drie maanden ben ik gestopt, nu een maand geleden. De MRA piepte ook / soort knarsen wat me volgens mij ook wakker hield. Maar het lijkt wel als of mijn tanden nog steeds verschuiven.
Ook is mijn apneu nog niet op gelost, ik slaap nog steeds slecht. Maar ik weet niet wat ik nu nog moet / kan doen. De tandarts zegt me niet verder te kunnen helpen, en huisarts ook niet. Wie kan ik nog wel benaderen?

NB ik weet niet of ik nu bij het juiste forumonderdeel zit, het zijn er zoveel die bij mij raakvlakken....

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

2
Welkom Elsemiek op dit forum.

Hoe hoog of hoe laag je Apneu Hypopneu Index ook was bij de slaaptest, je hebt een hulpmiddel nodig om je apneu te onderdrukken. Weet je nog hoe de AHI was bij beide slaaptesten?

Het komt vaak voor dat na verloop van jaren de MRA niet meer voldoet. Ook kan het voorkomen dat de MRA wordt voorgeschreven, vaak bij lichte vorm tot een AHI van 30 /uur, maar dat men absoluut niet kan wennen aan de MRA terwijl men wel van goede wil is en hoopvol deze therapie is gestart.

Eén ding wat je niet moet doen, is denken ik stop ermee en laat het apneu maar zitten.

Apneu kan dodelijk zijn in onbehandelde vorm. Apneu stopt vrijwel nooit zonder behandeling en is wat dat betreft een echte sluipmoordenaar.

Wat kun jij er tegen doen? Je kunt het beste teruggaan naar je huisarts en deze om een verwijskaart vragen voor de KNO arts of Longarts in verband met Apneu. De huisarts moet zijn medewerking hier aan verlenen.

Je hebt al een slaaptest ondergaan, maar uit jouw verhaal denk ik dat dit toch alweer een half jaar of een jaar geleden is geweest. Je kunt ook proberen om direct een afspraak te maken met deze arts waar je onder behandeling was/bent.

Je zult dit keer aan de behandelend arts om een behandeling met een cpap of apap moeten vragen.

Niet te lang mee wachten.

Het traject, is zoals je weet, tijdrovend en ook de vakantie periode komt er weer aan en voordat je het weet zit je in september.

Groet Ruud J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

3
Hallo Elsemieke,
Ik ben nieuw hier op dit forum en las met stijgende zorgen je verhaal over de MRA.
Als je positie afhankelijke slaapapneu hebt , alleen in rugligging ademstops zou je positietherapie kunnen overwegen.
www.nightbalance.com Het heeft mij een paar jaar lang goed geholpen. Nu heb ik helaas ook ademstops in zijligging erbij gekregen dus moet ik misschien een MRA beugel erbij. Ben ik niet blij mee.
Zeker als ik jouw verhaal zo lees. Er zijn ook operaties mogelijk maar dit moet je idd allemaal met je KNO arts bespreken .
Ik ben ook op zoek naar alternatieven . Zodra ik meer gevonden heb hierover ga ik hier op het forum vragen of mensen er ervaring mee hebben. Groetjes Nora

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

5
Hallo Ruud, Nora en anderen,

Dank voor jullie reacties!
Op mijn rug heb ik er inderdaad maar last van, maar op mijn zij ook wel eens en dat vind ik echt eng. Als ik in slaap aan het vallen ben, merk ik dat ik vergeet adem te halen. Ik durf dan bijna niet te gaan slapen.

ik vraag me soms af of het wel saapapneu is. Ik merk soms dat ik ook overdag vergeet adem te halen.

Mijn huisarts weet niks.
Wie is mijn behandelend arts? De longarts die de slaaptesten heeft laten doen?
Deze wist ook niet wat er verder nog zou kunnen, zo'n masker was wel wat overdreven met mijn geringe ahi? Minder dan 5, eigenlijk heeft iedereen dat?!?

Ik heb neiging om zo'n goedkope Mra op internet te bestellen, die ik gehad eerder beviel wel, alleen braken daar stukjes plastic af. En verschoven mijn tanden ook.

Hoe gezond is het plastic van de Mra's?

Ik zal de longarts bellen!

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

7
Elsemiek,

bericht even gesplitst. Ga niet zee met aanbieders van beugels op het internet. Opnieuw contact zoeken met jouw longarts is een goed plan.

Een lage ahi , maar toch erg vermoeid, moet men aandacht aanschenken. Apneu wordt onbehandeld met de toename van de jaren steeds erger.

Problemen in de relatie, op het werk, kort lontje, hartfalen kunnen veroorzaakt worden door apneu.

Op tijd naar bed gaan is zeker voor ons apneuers een pré. Half elf, elf uur moet je hier in gedachte houden en dan zeker 7 uur tot 8 uur slapen.

Denk nu niet dat wat je nu slapen noemt, echt slapen is. Bij een juist werkende therapie zul je pas echt er achter komen wat slapen ook weer was.

Sterkte en hang morgen aan de telefoon richting de longarts en bespreek jouw probleem met hem.

Niets doen is geen optie.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar