Vervanging MRA

1
L.S.,

Onlangs ben ik aan de slag gegaan met de vervanging van mijn MRA. Deze is nu vijf jaar oud en hard aan vervanging toe. Ik heb daartoe de gnatholoog gecontacteerd die hem heeft aangemeten. Deze heeft afgestemd in het ziekenhuis waar hij werkzaam is en daaruit bleek dat ik een consult bij de longarts aan diende te vragen. Deze had ook al wat voorwerk gedaan: procedure is dat ik opnieuw een slaaponderzoek moest doen van de verzekeraar. Mijn vraag is of dat gebruikelijk is en zo ja, waarom? Weet iemand hier het antwoord op? Voor sommige gevallen (zoals de mijne vermoed ik) is dat niet zinvol, omdat er geen andere uitkomst uit zal komen dan (in mijn geval vijf) jaren geleden.

Met vriendelijke groet,
M.K.

Re: Vervanging MRA

2
Hallo M.K.,

Welkom op dit forum.

Na vijf jaar wil men graag weten wat voor AHI jij nu per uur hebt. Is een MRA nog wel het juiste hulpmiddel voor jou.

Werkt deze nog wel voldoende? Het naar voren brengen van de onderkaak kan niet altijd voortduren.

Het weefsel kan meer verslappen waardoor de ahi ongemerkt kan toenemen.

Ook kan het zijn dat een andere manier misschien beter tot een oplossing kan leiden. Wellicht een slaap positie trainer als blijkt dat de ahi alleen of vrijwel alleen voorkomt in rugligging. Misschien is een cpap therapie de oplossing.

Door een slaaptest te doen kan men de vooruitgang of achteruitgang meten alvorens men weer € 1000 tot € 1500 uitgeeft voor een MRA.

Je moet weten dat soms een MRA na jaren gebruik ook klachten kan veroorzaken.

Je moet het er dus even voor over hebben terwille voor je eigen gezondheid.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vervanging MRA

3
Zover ik weet is het slaaponderzoek twee jaar geldig. Wil je daarna iets moet je de hele molen opnieuw door. Hoezo zorgkosten besparen.De zorgverzekeraar betaald graag! NB een TRA die veel minder klachten geeft en bij mij beter werkt kost de helft. Hij wordt echter niet vergoed!!
Ger Janssen