De best werkende MRA

1
Hoi allen,

Ik ben een snurker, vooralsnog zonder apneu. Een jaar of vier geleden heb ik laten testen en daar kwam uit dat ik geen ademstops heb. Hierdoor moet ik een beugel zelf bekostigen. Het snurken blijft, vooral omdat mijn mond open gaat tijdens het slapen.

Na jarenlange aanschaf van "handmatige" beugels, die vervolgens weer kapot gingen wil ik voor eind dit jaar een professionele MRA laten aanmeten. :) Een risico, omdat ik niet weet of dit natuurlijk werkt, echter is het wel noodzakelijk.

Mijn vraag: welke MRA merken/artsen zijn hiervoor het meest geschikt? Ik woon in de omgeving Utrecht.
Wat kunnen jullie adviseren? Als ik zoveel geld uit geef wil ik graag wel reviews of weten dat dit ook een oplossing voor komende jaren biedt. Als ik google zie ik ook veel "troep". PM mag ook...

Ik heb hierop al gekeken - http://www.nvts.nl/zoek-een-tandarts
Somnodent komt naar voren.
Maar ik zie ook bijvoorbeeld: Somnoclinic - http://snurken.org/ - 895 euro MRA.

Wat is wijsheid?

Re: De best werkende MRA

2
Welkom, weet je wat wijsheid is?

Opnieuw via jou huisarts een verwijskaart aanvragen voor een nieuw slaap onderzoek.

Na vier jaar kan de situatie zo gewijzigd zijn dat je nu wel Apneu hebt gekregen.

Als je Apneu tussen de 5 en 30 per uur zit schrijft men meestal een MRA voor als je gebit in goede staat is.

Beter, vind ik persoonlijk, is om voor een cpap te gaan. Vaak lees ik hier dat men na jaren een MRA gebruikt te hebben uiteindelijk toch aan een cpap moet. De nadelen van een MRA, die er soms ook zijn, hebben dan een schade achtergelaten die vaak ook weer langzaam herstelt.

Dus eerst opnieuw laten testen en dan verder bespreken wat de beste oplossing is.

Nu in geen geval zelf een oplossing zoeken die veel geld kost en zeker niet met snurken.org in zee gaan.

Weggegooid geld.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: De best werkende MRA

3
Ruud J, schreef: Beter, vind ik persoonlijk, is om voor een cpap te gaan. Vaak lees ik hier dat men na jaren een MRA gebruikt te hebben uiteindelijk toch aan een cpap moet. De nadelen van een MRA, die er soms ook zijn, hebben dan een schade achtergelaten die vaak ook weer langzaam herstelt.

Groet RuudJ
Ha Ruud,
Ik ben het eens met je advies maar om hier een MRA af te raden lijkt me geen goed idee. Natuurlijk zijn er mensen die een MRA hebben gebruikt waarbij dat niet goed is gegaan. Dat geldt echt niet voor iedereen! Bedenk dat mensen met problemen eerder op het forum komen dan mensen waarbij alles goed gaat.
Zelf heb ik 10 jaar een MRA gehad. Ging prima totdat ik last van m'n gebit kreeg. Heb nu al weer een paar jaar een CPAP maar ben blij dat ik die 10 jaar met MRA gehad heb. MRA is (als het goed gaat) echt comfortabeler dan CPAP)
Uiteraard moet je als gebruiker alert zijn op het goed functioneren van je apparatuur, maar dat geldt ook voor cpap.
geen overgewicht, cpap sinds januari 2013. ResMed Airsense 10. Druk 7,4. Dreamwear masker. Sinds 2018 BiPap; helaas van Philips.

Re: De best werkende MRA

4
Sorry dat het lijkt dat ik een MRA af raad.

Natuurlijk moet ieder dat voor zich uit maken. Het klopt dat velen profijt hebben van de MRA of hebben gehad. Het is inderdaad een stuk makkelijker te vervoeren en geeft minder rompslomp dan een cpap met bijbehoren.

Echter mijn advies blijft om niet zelf een MRA aan te schaffen, maar dit eerst via een slaapregistratie test aan te tonen dat deze echt nodig is.

Het voordeel is dat deze dan vergoedt wordt in plaats dat je deze zelf moet bekostigen.

Als je deze dan niet vergoedt krijgt omdat de Apneu te laag is, kan men altijd nog de mogelijkheid van een slaap positie trainer bespreken of om een goed adres te krijgen waar een MRA op maat gemaakt kan worden.



Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: De best werkende MRA

5
Ik ben het met Ruud eens, maar wil nog even een ander punt toelichten.

Vraag om een verwijzing naar een kno-arts. Dit met als reden het vele snurken. Vraag bij de kno-arts om 2 dingen.
1) nieuw slaaponderzoek
2) slaapendoscopie

Reden van slaaponderzoek is wel duidelijk (zie bericht van Ruub).
Reden 2 is om tijdens een roesje te kijken waar het snurken en (misschien osas) vandaan komt en wat hier tegen gedaan kan worden.
Zeker als je een dure mra overweeg zou ik dit adviseren zodat er echt onderbouwd is dat een mra ook effectief is. Maar misschien is het met een simpele ingreep als huig verkleinen ook al op te lossen (let op! verwar dit niet met de uppp).

Als je dus bovenstaande duidelijk heb kun je voor jezelf ook een goede keus maken die onderbouwd is.

suc6 en laat ons weten hoe het vergaat.

Re: De best werkende MRA

6
MRA werkt niet (meer)

Ik heb nu een jaar een MRA maar krijg steeds meer klachten.
Een jaar CPAP gebruikt maar vanwege masker problemen toch voor de mogelijkheid gekozen om de MRA uit te proberen.
Eerst veel kaakproblemen gehad. Nu is de kaakstand veranderd en met maximale stand MRA toch weer toenemende klachten.
Binnenkort nieuw slaaponderzoek met MRA.
Heel jammer maar de MRA lijkt zijn werk toch niet te doen.
Ik begin bijna uit te kijken naar de CPAP! Deze deed z'n werk wel goed.
Afwachten maar weer!



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: De best werkende MRA

7
Beste Irmgo,

Vervelend dat de MRA zoveel klachten geeft waardoor deze niet goed meer zijn werk doet.
Wat ik mij even afvroeg, is er voordat je een mra kreeg een slaapendoscopie gedaan?

Dan denk ik toch dat je opnieuw moet gaan kijken naar de cpap en even goed zoeken naar een goed masker.
Eventueel kan de maskerraad van de vereniging hierin adviseren?

Hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen.

Re: De best werkende MRA

9
Dirk1985 schreef:Beste Irmgo,

Vervelend dat de MRA zoveel klachten geeft waardoor deze niet goed meer zijn werk doet.
Wat ik mij even afvroeg, is er voordat je een mra kreeg een slaapendoscopie gedaan?

Dan denk ik toch dat je opnieuw moet gaan kijken naar de cpap en even goed zoeken naar een goed masker.
Eventueel kan de maskerraad van de vereniging hierin adviseren?

Hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen.
Hallo Dirk
Er is geen slaapendoscopie gedaan. Wel heeft een KNO-arts onderzoek gedaan met een scoop.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: De best werkende MRA

10
Het punt met een mra is dat deze de onderkaak naar voren haalt. Is dit voldoende als het maximale uit een mra gehaald wordt? Dit kan een kno-arts goed inschatten als er tijdens een slaapendoscopie (onder een roesje) je onderkaak naar voren gehaald wordt om te kijken of dit voldoende de blokkade opheft. Daarnaast kun je op meerdere niveaus blokkades hebben enz. Er speelt zoveel mee in het geheel.

Daarnaast verslapt het weefsel ook naar mate je ouder wordt en zie je ook vaak dat een mra niet meer afdoende is.

Hoe dit bij jou zit weet ik natuurlijk niet, maar belangrijkste is dat je nu zo snel mogelijk een cpap krijgt. En goed zoeken naar de juiste instellingen/maskers enz.
Heb je deze nu al, of moet je nog wachten op een slaaponderzoek? zo ja, wanneer krijg je deze?

Re: De best werkende MRA

11
jbno schreef:Beste Irmgo,

Je hebt dan nu extra motivatie voor een cpap. Heb je de eerste keer wel voldoende maskers geprobeerd?

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk
Ja idd. Ik heb een gewoon masker gehad en een neusdoppenmasker.
De neusdoppen bevielen eerst goed maar later werd ik steeds wakker van het "geblaas"als de neusdop ook maar iets scheef zat.
Ik wilde zelf uitvinden of een MRA iets voor mij was. Nu dat niet zo blijkt te zijn ws. weer naar de CPAP vermoed ik.
Ik lees wel regelmatig mee zodat ik dan alvast weet wat ik kan vragen.
Dat is wel fijn van dit forum.
Met vr. gr.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: De best werkende MRA

12
MRA
Ik heb de uitslag van mijn slaaponderzoek met Mra gehad en die was heel goed. Een AHI van 2,1.
Ik heb ook wel het gevoel dat ik goed slaap. Maar ik schijn nog veel geluid te maken en daar wordt mijn man dan vaak wakker van. Vind ik wel heel vervelend! Nu nog de beugel wat verder naar voren verstellen misschien dat dit gaat helpen!
Hebben meer mensen deze ervaring?
Gr.Irmgo



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk