MRA gebruik verandert stand tanden en "beet".

1
Hallo allemaal,

Sinds 8 weken gebruik ik een MRA van SomnoMed. Deze is aangemeten door in het ziekenhuis door de afdeling kaakchirurgie.
Op zich kan ik er goed mee slapen en merk ik langzaam (langzamer dan ik zou willen! ;-) ) dat er verbetering optreedt op sommige gebieden.

Wat ik ook merk is dat de stand van mijn boven en/of ondertanden veranderd is. Ikzelf vermoed de boventanden. Deze staan voor mijn gevoel meer naar binnen toe, waardoor ze eerder de ondertanden raken met eten en kauwen. Gevolg voor mij is dat ik nu mijn kiezen niet meer op elkaar krijg en daardoor ook niet meer kan malen met het eten. Vooral direct na het uitdoen van de MRA lijkt het net of de voortanden schots en scheef staan! Terwijl ik altijd een keurig recht gebit heb (gehad) zonder over of onderbeet. Ook bijt ik vaak onbedoeld en onbewust op m'n wang of lippen aan de binnenkant. Dat komt m.i. ook door de veranderde stand. Vooral vlees en wat taaier brood wegkauwen gaat soms moeizaam en voelt aan alsof ik met een slecht kunstgebit aan het kauwen ben...

Herkent iemand dit? En wat kan je er tegen doen. Zelf heb ik al ontdekt dat wanneer ik, direct nadat ik de MRA uit heb gedaan, met de voortanden ga bijten op een dubbelgeslagen washandje en dan flink hard bijt, de beet grotendeels terugkomt in de stand van "vroeger". Nog niet helemaal, maar al wel een stuk beter dan wanneer ik dat niet doe. Ook een half uur met de voortanden kauwen op 2 kauwgompjes helpt ook redelijk.

Volgende week moet ik terug voor de eerste controle en ga ik dit voorleggen, maar ik heb er een hard hoofd in dat het ziekenhuis hier iets mee wil of kan. Ik denk dit omdat ik dit al na 1,5 week dit probleem ondervond en toen gelijk gebeld heb met de kaakpoli en daar de dame te spreken kreeg die de MRA bij mij heeft aangemeten. Uit haar toon en intonatie maakt ik min of meer op dat het absoluut niet aan de MRA zou kunnen liggen, want die had zij goed aangemeten(!). En een MRA kan volgens haar de stand van de tanden niet veranderen... Ik weet wel beter, een MRA kan dat voor 1000% zeker weten wel. Maar goed, het laatste wat ik wil is in eindeloze discussies vervallen want dat ga ik dan wrs. toch afleggen tegen zo'n organisatie en ik heb daar eerlijk gezegd ook helemaal geen energie voor op het moment (ook een gevolg van de apneu's!!).
Aan de andere kant moet het ook wel uit de röntgenfoto's blijken neem ik aan. Deze zijn gemaakt vóór het aanmeten van de MRA en als ze die nu weer maken zou m.i. de veranderde stand absoluut zichtbaar moeten zijn.

Hebben jullie tips hiervoor? Is dit herkenbaar? Ik wil na de controle en het tweede slaaponderzoek wat daarna volgt dit i.i.g. ook een keer met de tandarts opnemen. Misschien kan ik na het uitdoen van de MRA 's morgens wel een paar uur een soort van beugel in die het gebit weer terugduwt o.i.d..

Ik hoor graag van jullie!

groeten, Edwin.

Re: MRA gebruik verandert stand tanden en "beet".

2
Edwin, je kaart metéén het probleem van een MRA aan.

Doordat de onderkaak naar voren wordt getrokken, zal de stand van de tanden ten opzichte van elkaar verschuiven.

Ik heb hier gelezen dat men na het uitdoen van de MRA, men altijd op iets moet bijten.

Kaart het zeker aan.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: MRA gebruik verandert stand tanden en "beet".

3
Hallo Edwin.
Ik heb ongeveer 4 jaar een MRA gehad. In die tijd is mijn onderkaak ongeveer een centimeter naar voren gekomen. Inderdaad is kauwen dan lastig want de kiezen passen niet meer op elkaar.
Inmiddels heb ik ruim 1,5 jaar een CPAP. Mijn onderkaak trekt langzaam weer terug naar de originele stand. Kiezen tanden passen niet en zitten elkaar in de weg.
Mijn mondhygiëniste merkte bij de laatste controle dat mijn tanden en kiezen los gaan zitten doordat het allemaal niet meer op elkaar past. Kennelijk heeft je gebit de wederzijdse druk bij het kauwen nodig. Valt die weg dan is dit dus het gevolg....

Groeten
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: MRA gebruik verandert stand tanden en "beet".

4
Komt zeker vaker voor. Bij mij pas na 10 jaar, maar het kan ook gelijk optreden. De mra is dan wel goed gemaakt maar je verdraagt hem niet. Zeker aankaarten bij degene die je naar de tandarts heeft doorverwezen

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
geen overgewicht, cpap sinds januari 2013. ResMed Airsense 10. Druk 7,4. Dreamwear masker. Sinds 2018 BiPap; helaas van Philips.

Re: MRA gebruik verandert stand tanden en "beet".

5
Ik draag ook een MRA sinds november 15. Veel kaakklachten gehad;pijn bij het kauwen etc. Ook zeker kaakstandverandering logisch want je onderkaak wordt naar voren geduwd.
Advies; je tong tegen je gehemelte aandrukken zover mogelijk naar achteren en dan je kiezen 10 seconden op elkaar drukken. Hielp bij mij goed.
Ik heb weer een afspraak staan want ondanks aanpassingen in de stand komen de klachten weer terug. Ben bang dat de Cpap toch weer terug moet komen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: MRA gebruik verandert stand tanden en "beet".

6
Ik heb as. vrijdag mijn eerste controle bij de kaakchirurgie, ik draag de MRA dan 8 weken.
's Middags ga ik naar mijn tandarts om te kijken wat hij ervan vindt. Ikzelf denk bijvoorbeeld aan een beugel die ik 's morgens na de MRA in kan doen om de tanden recht te zetten.

Jullie zeggen dat de onderkaak naar voren is gekomen in de loop van de tijd, maar ik heb juist het idee dat de boventanden naar binnen zijn gaan staan omdat de onderkaak 's nachts a.h.w. aan de bovenkaak hangt en daardoor de tanden naar beneden trekt.
Ik heb nl. niet het idee dat mijn onderkaak is verschoven want als ik heel hard doorbijt/doordruk komen mijn kiezen wél op elkaar, net als vroeger, alleen moet ik dan dus mijn boventanden hard naar voren duwen met m'n ondertanden.

Ik ben benieuwd wat de kaakpoli en tandarts erover gaan zeggen.

Wordt vervolgd.

groeten, Edwin.

Re: MRA gebruik verandert stand tanden en "beet".

9
Dank voor de reacties allen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet echt een beter gevoel van krijg... :-(

Afgelopen vrijdag is door de kaakchirurg geconstateerd dat mijn beet inderdaad veranderd is en dat mijn onderkaak meer naar voren staat als eerst. Het was dus niet, zoals ik dacht, de stand van mijn tanden die veranderd is...
De KC gaf aan dat dit wel erg snel is aangezien ik de MRA pas 9 weken draag.

Er wordt nu een afspraak gemaakt om foto's te maken. Geen röntgenfoto's maar gewone. Daar schijnen ze ook aan te kunnen zien dat de kaak veranderd. In november staat er een andere afspraak om weer foto's te maken en te vergelijken.
Hij vroeg wel of het erger werd, maar dat is n.m.m. niet het geval. Ik had al vrij snel dat beet anders was en sindsdien is het voor mijn gevoel niet erger geworden, of ik moet me vergissen...

Bij de MRA zit onderin een soort rond doosje met daarin een stelsleutel, ragertje en inderdaad ook een rubber bijtblokje.
De KC adviseerde mij om iedere ochtend, na het uitdoen van de MRA, op dit bijtblokje te bijten om zodoende de kaak weer wat terug te krijgen.

Ik deed dit zelf al wel, maar dan op een dubbelgeslagen washandje en als ik maar hard genoeg bijt merk ik dat de beet al beter wordt, maar bij lange na nog niet de oude stand. Ook is dit wel fijner dan dezelfde "bijtoefening" zonder iets tussen de tanden. Dat vind ik heel naar aanvoelen en komen de tanden voor mijn gevoel onder behoorlijke druk te staan. Voelt niet prettig.

Afwachten dus maar weer.

Einde van de week krijg ik het 2e slaaponderzoek, nu met de MRA in en daarna nog een afspraak bij de KNO arts om een eventuele neusoperatie te bespreken.
Mijn neustussenschot staat scheef en de luchtdoorgang in het "scheve" neusgat is minder waardoor ademen met de MRA in en de mond dicht lastig gaat. Dit veroorzaakt weer benauwdheid, waardoor ik dan met de mond open ga slapen en dat is niet prettig met de MRA.

Wordt vervolgd...

groeten, Edwin.

Re: MRA gebruik verandert stand tanden en "beet".

10
Heel wat jaren geleden (ongeveer 20) heb ik ook dit probleem gehad.
Eerst een proef bitje, daarna een definitief bit.
Hierbij hing de onderkaak aan de bovenkaak en begonnen de onder voortanden en de boven voortanden te verplaatsen.
Boven en onder bit waren met een verstelbaar haakje met elkaar verbonden.
Op een bepaald moment kon ik alleen nog maar bijten, bij het kauwen zaten de voortanden in de weg.
Hierop volgde het dragen van een beugel om de tanden in een juiste positie te brengen.
Voor het slapen werden elastiekjes aangebracht van de slotjes op de achterste onder kiezen naar de boven hoektanden.
Hierdoor werd de onderkaak in rust, bij slappe spieren naar voren getrokken.
Wanneer de spieren zich aanspannen (en de MRA niet nodig is) kan de onderkaak tegen de elastiekjes naar achteren.
Hierdoor kunnen de kaakspieren de tanden niet meer om trekken.
Na de beugel nieuwe bitjes gekregen, ook met haakjes van de achterste onderkiezen naar de boven hoektanden.
Toen dit voor mij niet meer voldoende was ben ik overgegaan op de CPAP.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: MRA gebruik verandert stand tanden en "beet".

11
Het is al weer enige tijd geleden, maar toch weer even een berichtje.

Ik draag de MRA sinds eind Oktober niet meer vanwege de aanhoudende klachten. Ik had al met de KNO arts kortgesloten dat ik geopereerd zou worden aan m'n neus omdat de MRA niet voldoende werkte. Ook gaf hij aan dat ik maar per direct met de MRA moest stoppen aangezien hij toch niet genoeg hielp en ik last had van mijn kaakstand en tanden. Ik heb rond die tijd ook gebeld met de kaakpoli en die gaven dat er kaakfysiotherapie mogelijk is vanuit het Apneuteam, echter kon dit pas ongeveer 8 weken na het stoppen met dragen van de MRA.

Die tijd is nu ongeveer verstreken en helaas is het nog steeds nodig. De kaakstand is al weel een heel stuk terug, maar nog lang niet bij de oude stand. Ik bijt nog 4-5 x per dag op mijn onderlip, wat echt zeer pijnlijk is omdat het onverwacht en daardoor behoorlijk hard gebeurt. Ik probeer er bij iedere kauwbeweging op te letten, maar dit lukt niet altijd...

Ook is er een stukje van mijn ondertand afgebroken waardoor die tand nu heel ruw en scherp is wat de ongewilde beten op de lip ook niet echt minder erg maakt....

Voordat ik naar de tandarts ga wil ik er eerst mee langs de kaakpoli om te laten zien. Ik weet dat ik voor ingebruikname van de MRA een "verklaring" heb moeten tekenen waarin ik af zou zien van klachten ed. m.b.t. gebruik van de MRA (wat ik toen nog al gek vond, maar nu wel begrijp waarom!), maar toch wil ik dit aankaarten.

De operatie is volgens de KNO arts technisch geslaagd en ik merk hele verbetering in de doorgang van lucht door mijn rechter neusgat, maar ben ook al 4 weken op en af verkouden en aan het snotteren, dus dat helpt ook niet echt mee. De nachtrust lijkt wel beter (het is in ieder geval niet slechter geworden) en volgens mijn vrouw snurk ik veel minder en zijn er nog wel ademstops, maar duren die korter. Persoonlijk kan ik in ieder geval (nog) niet zeggen dat ik me nu herboren voel.
Misschien is het beoogde effect er wel maar gaat het minder snel en duurt het daarom langer voordat ik er wat van merk? Ik weet het niet. Volgende week heb ik weer een slaaponderzoek en moet uitwijzen of de operatie de apneus korter heeft gemaakt, of zelfs weg...

En anders heel rap aan de CPAP, het aanvraag traject daarvoor is in November al gestart en het longonderzoek daarvoor heb ik ook al gehad. Longen waren gelukkig bovengemiddeld qua gezondheid. De waarden liepen de grafiek uit! Moet denk ik ook wel na 14 jaar intensief hardlopen voordat die rot apneu klachten op het laatst alle zin, hardlopen incluis, wegnam..

Toch heb ik vorige maand iemand gesproken die de MRA al jaren met tevredenheid en zonder klachten draagt!
Het kan dus wél!

Wordt vervolgd.

groeten, Edwin.

Re: MRA gebruik verandert stand tanden en "beet".

12
Beste Edd,

Wat doe je met een mra is je onderkaak naar voren halen. Hiermee haal je je onderkaak uit het kaakgewricht. Dit zorgt ervoor dat deze niet meer soepel meer draait en loopt waardoor je dus deze klachten ondervind. Hier hangen ook heel veel spieren aan vast die ook deze klachten kunnen veroorzaken. Ik zou zeker eens langs gaan bij een kaakfysio. Deze kan dit mobiliseren en oefeningen geven om het geheel terug te krijgen.
Vaak zie je ook dat mensen last krijgen om hun mond nog ver open te krijgen. Normaal gesproken zou je 3 vingers verticaal tussen je tanden moeten krijgen.
Echter waar je voorzichtig mee moet zijn is je kauwspieren overbelasten. Dit kan ook met oefeningen gebeuren zoals het bijten op.....
Als je een spier overbelast heeft deze de neiging om zich te gaan spannen waardoor deze korter wordt. Gevolg is dat je hiermee nog meer klachten kan krijgen in je kaak.
Daarom is een begeleiding vanuit de kaakfysio wel op zijn plaats.

Mag ik vragen welke neusoperatie je heb gehad van de kno-arts?
Erg benieuwd of dit afdoende geholpen heeft.

Er zijn genoeg mensen die een mra wel verdragen en deze ook jaren met succes gebruiken. Daarom is dit ook zo persoonlijk hoe iets ervaren wordt.

Re: MRA gebruik verandert stand tanden en "beet".

13
Dank Dirk, voor je reactie.
As. dinsdag kan ik bij de kaakpoli terecht dus ben benieuwd.

De operatie die ik heb ondergaan hield het rechtzetten van het neustussenschot in en er is een kraakbeenschelp uit mijn oor gehaald en onder de neushuid geplaatst om de neusopeningen te verwijden.

Ik merk overdag sowieso al dat ik meer lucht heb in mijn rechterneusgat, het neusgat wat altijd een veel mindere doorlaat had, en dat ik minder zucht op de zoveel tijd.
Ook 's nachts merk ik af en toe dat ik wakker wordt en dan direct voel dat ik veel meer lucht dan vroeger naar binnen haal door beide neusgaten. Ik merk dat ik meer lucht heb en ook wel beter slaap dan voor de operatie, maar kan nou niet echt zeggen dat ik me barstensvol met energie voel en me als herboren voel, het gevoel wat ik vaak lees en hoor van mensen die bijv. een CPAP gaan gebruiken. Voor mijn gevoel kan het dan ook 2 kanten op:
- de operatie is succesvol en er is meer lucht, alleen gaat het langzamer en heeft het herstel meer tijd nodig
- de operatie is niet succesvol genoeg en de CPAP is de enige oplossing.

De operatie heeft in ieder geval wel verschil gemaakt, dat merk ik zeker wel. En sommige ochtenden voel ik me ook wel superfit en ben ik als ik wakker wordt ook direct klaarwakker en ga ik direct m'n bed uit met een hoop energie!

Of de operatie afdoende is om de apneu weg te nemen weet ik binnenkort. Morgen op dinsdag heb ik weer een slaaponderzoek en 1,5 week later de bespreking van de uitslag.

groeten, Edwin.