MRA en Botox in kauwspieren

1
Ik heb vorig jaar een MRA gekregen maar het lukte mij niet om m te dragen omdat ik ontzettende pijn in mijn kaken kreeg die niet te verdragen was.
Nu heb ik 3 weken geleden van mijn KNOarts Botox injecties gekregen en sinds 2 weken lukt het me wél om 'm te dragen. En ook heb ik 'm al een paar slagen strakker af kunnen stellen. Ik heb mbv een app (snorelab) gecontroleerd of ik nog snurk en sinds 3 dagen snurk ik niet meer (dus heb ik ws ook geen ademstops meer ?) Ook ben ik intussen overdag veel minder moe.
Wie heeft er nog meer ervaring met Botox in de kauwspieren en hoe lang werkte het? Ik krijg het trouwens omdat ik heel erg tandenkners en -klem, hierdoor zijn mijn kauwspieren erg verdikt en gespannen.

Re: MRA en Botox in kauwspieren

2
Welkom Anne,

Geen ervaring maar ik wil je wel meegeven dat 'niet snurken' niet per definitie betekent dat je ook geen ademstops meer hebt.
Lees ook de berichten over MRAgebruik eens door. Je zult veel info vinden.

Groeten
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: MRA en Botox in kauwspieren

3
Anne, Allereerst Welkom hier op het forum.

Je hebt jouw MRA dus al sinds vorig jaar in huis en kunt deze nu eindelijk zonder pijnlijke kaken in de nacht dragen.

Dat is al een positief resultaat. Ik neem aan dat jouw MRA niet geleverd is door jouw kno arts. Diegene die de MRA gemaakt heeft en jou vorig jaar behandelde is nu de aangewezen persoon om je bij het juist afstellen te adviseren.

Neem in elk geval contact op hoe verder te handelen.

Tandklemmen en knarsen kan ook sterke hoofdpijnen veroorzaken, wees daar atent op.

Heeft jouw kno arts niet aangegeven hoelang het effect van de botox injecties duren?

Als je nu pijn gaat ervaren in de kaken kan dit twee oorzaken hebben :

A: je bent te snel geweest met het afstellen van de MRA, dus een slag terug.

B: krijg je pijn zonder dat je je MRA hebt aangepast, dan kan de werking van de injecties uitgewerkt zijn.

Ik denk niet dat je eeuwig door kunt gaan met botox injecties, dus mocht je de MRA toch niet verdragen, wees dan erop tijd bij om een andere oplossing te vinden.

Zonder hulpmiddel om Apneu te bestrijden is, als je last van Apneu hebt, geen optie.

Eigenlijk had je vorig jaar terug moeten gaan om een cpap therapie te starten.

Apneu kan zeer schadelijk zijn.

Lees bij Tips en trucs het verhaal van Sandra Houtepen over Hormonen en bekijk het filmpje van Resmed over Disorder sleep apnea eens.

Sterkte en succes met de MRA.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: MRA en Botox in kauwspieren

4
Ik ben vorig jaar niet terug gegaan omdat ik vanwege een hernia maanden uit de running ben geweest. Mijn KNOarts zit in het slaapapneu team en kan dus ook adviseren over het afstellen. Hij zei dat de Botox 3 tot 4 maanden werkt en op den duur als je vaker injecties hebt gehad zelfs langer. Maar ik ga ook een traject voor maagverkleining in omdat ik 40 kg moet afvallen, waarschijnlijk heb ik daarna geen last meer van apneus.
Waarom ik dit topic open is omdat ik benieuwd ben naar andere ervaringen.
Maar bedankt voor jullie reacties!

Re: MRA en Botox in kauwspieren

5
Hoi Anne,

Je bent dus in goeie handen. Bedankt dat je wat meer info gaf. Zijn je hernia problemen nu verleden tijd?

Mijn vrouw heeft ook een GB ondergaan en hier op het forum kun je ook berichten terug vinden van Forumleden die zo operatie hebben gehad of nog moeten krijgen.

Als je de zoekfunctie gebruikt en zoekt op GB of GBP of Gastric dan zul je die berichten snel terugvinden.

Succes en hopelijk zijn er nog leden die je over botox injecties kunnen informeren.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: MRA en Botox in kauwspieren

6
Dag Anne,

Herkenbaar verhaal omtrent de MRA. Ik kampte met hetzelfde probleem waardoor ik de MRA niet verdraagde.
Ondanks actieve kaak fysiotherapie gehad te hebben leverde dit geen verbetering op.
Ik heb ook overwogen om een botox behandeling te doen, maar dit is door de kaakchirurg afgeraden omdat het een tijdelijk effect zou hebben (3-4 maanden) bij mij en dit dus terug blijft komen. Maar goed, dat is in mijn situatie. Zijn conclusie bij mij was dan ook dat ik de MRA niet zou gaan verdragen wat daarna ook bevestigd is met een second opinion bij een andere kaakfysio. Dit is ook goed onderzocht. Omdat er voor mij geen "gewone" behandelingen werken bleef er maar 1 optie over en dat is een kaakcorrectie. Deze hoop ik nu 17 oktober te ondergaan.

Ben je al eens bij een kaakfysio geweest? Vanuit de nek/schouder spieren kunnen ook klachten doorwerken naar de kauwspieren. Hoe zit het met eventuele spanningen in het leven? Kan ook een factor zijn die meespelen. Zoals anderen al aangemerkt hebben moet je terug naar je behandelaar om te kijken of je MRA juist is afgesteld. Echter bevreemd het mij dat een KNO-arts dit doet zeker in relatie met je klachten wat toch echt bij een kaakchirurg thuis hoort. Daarnaast zijn er ook een aantal oefeningen die je kan doen om de spanning in je spieren te verminderen. Deze heb ik vanuit de kaakfysio aangeleerd gekregen en kan ik nu zelf doen als de klachten teveel worden.

Wat betreft het traject voor een GB is natuurlijk ook een positief iets. Als je daarmee geholpen kan worden en je apneu ook verminderen zou het geweldig zijn. Misschien dat je daarna je MRA aan de kant kan doen.


Al met al zou ik zeggen, hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen.

Re: MRA en Botox in kauwspieren

7
Ik ben chronisch onder behandeling van een fysiotherapeut en ben door haar ook hiervoor behandeld. Ook bij haar collega geweest voor dryneedling en dat hielp een paar dagen. Maar de kaakchirurg waar ik kom is niet echt een geweldige arts, mijn tandarts verwijst zelfs niet meer naar hem door, maar voor de MRA moest ik wel naar hem toe. En de KNOarts ken ik al langer ivm chronische sinusitis en hij is zeker ook kundig op dit gebied. Hij opereert ook in deze regio en heeft ook ervaring met Botox. En het werkt idd maar een paar maanden maar wanneer het vaker wordt toegediend gaat het op den duur langer werken. En het kan ook nog eens zijn dat er een vicieuze cirkel wordt doorbroken, doordat je beter slaapt en uitrust ben je ook minder gespannen. Als ik jou was zou ik vragen of je het toch een keer mag uitproberen omdat zo'n injectie minder ingrijpend is als een operatie. Ik ben ontzettend blij dat ik het gedaan heb omdat ik nu de MRA wel kan dragen en ook resultaat begin te merken, minder moe en meer concentratie.
Als je nog verdere vragen heb stel ze gerust.

Re: MRA en Botox in kauwspieren

8
Hoi Anne,

In mijn geval zal dit onvoldoende helpen. Er is allerlei onderzoek gedaan door de kaakchirurg en slaapendoscopie waaruit gebleken is dat de MRA wel werkt maar ik deze vanwege de TMD klachten niet verdraag. Als dit meerdere partijen aangeven en dezelfde conclusie trekken twijfel ik hier niet aan. Gezien mijn situatie heb ik weinig keuze meer om dan die kaakcorrectie te laten doen en gezien de verwachtingen daarvan kijk ik hier ook wel naar uit om zo bij mij de vicieuze cirkel te doorbreken.

Wel fijn dat het voldoende bij jou baat heeft. Hoop echt dat je hiermee geholpen ben.