Hoe kan dit?

1
Goedemorgen,

Na een jarenlang getob met mijn gezondheid, met zware vermoeidheid, slecht slapen, zo n 4 a 5 plasmomenten per nacht, opstaan met zware hoofdpijn...wel goed te verhelpen met ibuprofen, concentratieproblemen, hartkloppingen en hoge bloeddruk, ben ik er zelf achter gekomen dat ik last heb van slaapapneu.
Slaaponderzoek gehad waaruit bleek dat ik zo m 15 ademstops per uur zou hebben.
Nou heb ik sinds een maand een goed aangemeten MRA.
Het wennen valt me mee, hoewel inslapen toch wel anderhalf tot twee uur duurt...vanwege die druk op mm tanden..en de toch iets pijnlijke kaak.
Maar alles bij elkaar valt het me mee.

Nu heb ik een snurk-app geïnstalleerd...mra staat in wijdste stand nu zeg maar, na een maand opbouwen,
en volgens de app, snurk ik nog maar 9% van de nacht, in plaats van rond de 70% zonder mra.
Dus ook minder apneus zou je denken...
Toch blijf ik hoofdpijn houden, blijf ik 3 keer plassen per nacht, blijf ik vermoeid overdag.
Zou ik toch nog apneus kunnen hebben s nachts zonder daadwerkelijk echt te snurken?


Verstuurd vanaf mijn SM-G531F met Tapatalk

Re: Hoe kan dit?

2
Ja, dat kan, want snurken is met dde beugel gewoon technisch moeilijker. Eigenlijk zou je als je eenmaal een MRA hebt nog een keer een slaaponderzoek MET MRA moeten krijgen om te zien of de apneus werkelijk zijn vermindend.

Maar een maand is nog wat te kort om al echt verbeteringen te kunnen constateren. Je lichaam heeft even tijd nodig om te wennen EN om te herstellen van de vaak in jaren opgebouwde schade. Dus ook als je geen of veel minder apneus hebt. zul je het een beetje tijd moeten geven.

Je "plasmomenten" zijn al afgenomen ; dat is toch wel een teken dat je al op de goede weg zit. Maar bij klachten niet schromen contact op te nemen met je behandelend arts ; pas als jij je beter begint te voelen, is de behandeling (tijdelijk) "voorbij". Nu zit je nog middenin het traject.

Re: Hoe kan dit?

3
L33ntje schreef:Ja, dat kan, want snurken is met dde beugel gewoon technisch moeilijker. Eigenlijk zou je als je eenmaal een MRA hebt nog een keer een slaaponderzoek MET MRA moeten krijgen om te zien of de apneus werkelijk zijn vermindend.

Maar een maand is nog wat te kort om al echt verbeteringen te kunnen constateren. Je lichaam heeft even tijd nodig om te wennen EN om te herstellen van de vaak in jaren opgebouwde schade. Dus ook als je geen of veel minder apneus hebt. zul je het een beetje tijd moeten geven.

Je "plasmomenten" zijn al afgenomen ; dat is toch wel een teken dat je al op de goede weg zit. Maar bij klachten niet schromen contact op te nemen met je behandelend arts ; pas als jij je beter begint te voelen, is de behandeling (tijdelijk) "voorbij". Nu zit je nog middenin het traject.
Bedankt voor je snelle reactie! Ik moet gewoon geduld hebben! Was iets teveel in de veronderstelling dat ik als een jonge hinde s ochtends mijn bed uit zou springen! :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G531F met Tapatalk

Re: Hoe kan dit?

4
Wat ik mij wel even afvraag.
Hoe is bepaald of je in aanmerking kwam voor een mra? Heb je een slaapendoscopie gekregen of ben je gelijk naar kaakchirurg/tandarts geweest en mra aangemeten gekregen?
Is bij jou ook de keuze voor een cpap aanwezig geweest?

Dit is even van belang om verder inhoudelijk te kunnen reageren op je vragen.

Re: Hoe kan dit?

5
Ik ben naar KNO arts verwezen door huisarts .
Die heeft gekeken of er een obstructie was , keel verdoofd en toen via mijn neus een kort onderzoekje gedaan. Geen slaapendoscopie.
Toen moest ik thuis met apparartuur slapen.
Bleek bij de uitslag dat ik inderdaad last had van slaapapneu.
Direct verwezen naar een gnatoloog, en heb daar een MRA aan laten meten.
Ik heb niet de keus gehad voor een CPAP.

Verstuurd vanaf mijn SM-G531F met Tapatalk

Re: Hoe kan dit?

6
Even een 2 tal punten.
Omdat de kno-arts geen slaapendoscopie heeft gedaan kan er niet beoordeeld worden of een mra wel de juiste behandeling is. Dit hangt namelijk af wat de oorzaak is van de blokkades en die weet je nu niet.

De klachten die je aangeeft zou ik wel serieus nemen en niet gelijk nu op geduld geven. Je weet namelijk niet of de mra zijn werk volledig doet en of je apneu onder controle is.

Er zal dus een nieuw slaaponderzoek gedaan moeten worden. Dit gebeurd meestal ong. 3 maanden nadat je de mra heb gekregen.
Als deze dus niet is aangevraagd zal je hiervoor zelf even contact moeten opnemen en zodat dit geregeld kan worden.
Pas op basis daarvan weet je of de mra zijn werk doet of niet en kan er besloten worden om een cpap te geven als de mra niet zijn werk doet.

Helaas kom ik nog te vaak deze werkwijze tegen. slaaponderzoek met lage/gemiddelde ahi waardes. Wordt niet goed verder gekeken en geven gewoon een mra mee. Naderhand blijkt dat de mra niet de juiste behandeling was.
Gevolg: onnodig tijdverlies en onnodige kosten.

Re: Hoe kan dit?

7
Jeetje Dirk...hier schrik ik wel een beetje van.
Ik snapte wel dat mijn lichaam moet wennen aan de nieuwe situatie en dat ik me niet meteen topfit zou voelen. ...maar ik heb echt het idee dat de MRA te weinig doet....klachten blijven overdag zo goed als gelijk..de nachten ook...veelvuldig wakker s nachts met hartkloppingen behalve 1 a 2 keer minder piesen...
Moet ik via huisarts weer een consult kno aanvragen....of kan ik dat zelf aanvragen? Wat is de te volgen route hierin?

Bedankt voor je inzichten en tijd!

Verstuurd vanaf mijn SM-G531F met Tapatalk

Re: Hoe kan dit?

8
Dit hoeft niet. Je hebt slechts één maand je MRA, dit betekent dat je nog gewoon onder behandeling bent.

Dus gewoon rechtstreeks contact opnemen met je arts of Osas deskundige en de situatie bespreken.

Een maand is nog wel kort om misschien een conclusie te trekken, maar Dirk heeft wel gelijk. Geduld is een schone zaak, maar je moet wel correct met een traject beginnen en hier lijkt dit met een valse start te gebeuren.

Lang proberen om pas veel later tot de ontdekking te komen dat alles voor niets is geweest is zonde van de tijd en slecht voor je gezondheid en welzijn.

Actief erachter aan gaan en laat je niet over bluffen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe kan dit?

10
Zeester64 schreef:Jeetje Dirk...hier schrik ik wel een beetje van.
Dit was niet echt mijn bedoeling en ik wil je zeker niet onnodig ongerust maken hierin. Maar het is belangrijk dat je goed behandeld wordt.
Dit kun je met een mra alleen meten door een nieuw slaaponderzoek.
Daarom gewoon je behandelaar (is mij niet duidelijk of dit nu je KNO-arts is of kaakchirurg). Deze zal een nieuw slaaponderzoek aan moeten vragen.
En zoals Ruud aangeeft jezelf niet laten overbluffen als ze komen dat is niet nodig ect. Dit mag je gewoon eisen.

Laat maar horen als je hier wat meer over weet.

Re: Hoe kan dit?

11
Ben wel benieuwd of er meer bekend is Zeester?

Jouw verhaal lijkt akelig veel op het mijne. (zie mijn posts in dit MRA topic).

Dezelfde klachten, slaaponderzoek gedaan, had 16 stops, MRA gekregen, wederom slaaponderzoek, nog 9 stops, half november geopereerd aan neus en afgelopen nacht weer slaaponderzoek gedaan. Uitslag bespreking is volgende week vrijdag.
Zoals ik mij voel ben ik nu in dezelfde situatie als na het slaaponderzoek met de MRA. Ik voel me wel wat beter dan voor de apneu geconstateerd werd, maar niet topfit en nog regelmatig veel dalen waarbij ik me niet goed voel en moe ben. Ik had dit ook na het MRA gebruik en dacht toen dat het "beter voelen" een kwestie van tijd en langer MRA gebruik was. Wat volgens de KNO arts niet zo is. Het helpt helemaal, een beetje of niet. Daar zit geen progressie in na verloop van tijd.

Let wel, hoe ik me nu voel is dus beter dan voor de apneu geconstateerd werd en zonder MRA in. Voor mijn gevoel heeft de operatie dan ook deels geholpen en ongeveer evenveel effect als een MRA. Voordeel is nu wel dat ik dat martelwerktuig niet meer hoef te dragen! En ook overdag is mijn neus veel opener, adem ik rustiger (meer buikademhaling), ben ik minder benauwd en zucht ik bijna niet meer om extra lucht te happen om de zoveel minuten. Dus dat zie ik echt wel als winst!
De voorzichtige, optimistische prognose van de KNO arts dat de operatie wellicht afdoende is om alle apneu's zodanig weg te nemen zodat ik geen MRA of CPAP hoef heb ik me niet teveel aan vastgeklemd om teleurstelling te voorkomen. Had dit nl. bij aanvang van gebruik MRA wel gedaan.

Maar ik houd hoop. Wellicht is er na de operatie wél een vorm van progressie mogelijk in de tijd en is het een kwestie van langzaam maar zeker herstel omdat ik wel meer lucht krijg nu 's nachts. Ik hoop daar echt op, dat ik het wat meer tijd moet gunnen en dat de neusoperatie niet net als bij de MRA helemaal, een beetje of niet helpt.

Zie nl. best wel tegen een CPAP op ondanks de lovende verhalen die ik inmiddels al in grote getale heb gelezen en gehoord in de kennissenkring.

groet, Edwin.

Re: Hoe kan dit?

15
Beste Edd,

Ik wil je in het geheel ook niet ontmoedigen, maar apneu(oasas) is een probleem van blokkade van de luchtpijp in de keelregio. Als namelijk je neus geblokkeerd is ga je automatisch door je mond ademhalen. Een neusoperatie is dan ook goed om een betere neusflow te krijgen waardoor er meer en beter de lucht door kan. Dit kan zeker in een bepaalde mate effect hebben op apneu, maar je lost met een neusoperatie niet zomaar je apneu op. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de uitslag maar verwacht nog wel een lichte vorm van apneu.

De vraag die je dan kan stellen is of deze voornamelijk in rugligging aanwezig is en/of je met een positietherapie dan geholpen zou zijn.
Anders blijft idd de cpap over.

Maar eerst maar even afwachten wat er uit slaaponderzoek komt.