MRA en hartritmestoornis

1
In alle naslagwerken staat beschreven dat apneu ook kan leiden tot hartrimestoornis.
Bij mij is het andersom.
Na enkele weken gebruik van een MRA kreeg ik last van hartritmestoornissen.
Mijn hart slaat zeer onregelmatig en fibrileert enkele malen per minuut en dat 24/7.
Ik ben onder behandeling van een cardioloog en deze probeert dit onder controle te krijgen middels beta-blokkers.
Vorig weekend ben ik gestopt met het gebruik van de MRA en constateer dat mijn hartritme na 1 dag weer geheel normaal is.
Ik ben niet zeker over oorzaak/gevolg en vraag daarom aan het forum of er meer personen zijn die dezelfde ervaring hebben.

Re: MRA en hartritmestoornis

2
Hallo Cor. Opzich kan een mra niet atriumfibrileren veroorzaken. Ik bedoel dat ding opzich. Wel is het zo dat een verkeerde ademhaling dit kan opwekken. Zogenaamd oppompen van de maag waarbij het middenrif omhoog wordt geduwd en op het gedeelte kan drukken die het mede het hartritme bepaalt. MRA zelf doet dat dus niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Re: MRA en hartritmestoornis

3
Ik heb eerst even een aantal vragen aan je.
Sinds wanneer gebruik je de mra? kreeg je hier gelijk last van?
Hoeveel apneu had je voor je de mra kreeg en hoe is deze nu?

Het is wel zoals Freek zegt, de MRA veroorzaakt dit niet. Die haalt enkel je onderkaak naar voren. Wat wel de vraag is, wat voor effect heeft het naar voren halen van je onderkaak op de ademhaling en ook op je apneu?
Overigens herken ik deze klachten niet van de periode dat ikzelf een mra had.

Re: MRA en hartritmestoornis

4
Beste Dirk, een vervolgvraagje aan jou, beetje los van de aanleiding. Ik lees soms dat mensen een periode een MRA hadden. Zo ook in jouw geval. Wat is dan gebeurd, dat de MRA niet meer nodig was? Als MRA gebruiker ben ik daar benieuwd naar, want hoewel ik duidelijk profijt heb, ervan, zou ik dolgraag kunnen ophouden met de MRA. Groet, Willem.

Re: MRA en hartritmestoornis

5
Ik ben wel geen Dirk, maar weet wel het antwoord. Dirk kon geen cpap en mra verdragen en heeft daarom een Bimax operatie ondergaan. Zijn onder en bovenkaak zijn daarmee naar voren verplaatst. Je kunt zijn verhaal terugvinden door op zijn naam te klikken.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar