MRA en nekklachten

1
Goeiedag,

Ik gebruik sinds 2 jaar een MRA van Somnodent. De MRA helpt goed, maar ik heb al meer dan een jaar stevige nekklachten. Het gaat hierbij om pijn aan 1 zijde, de beweeglijkheid is beperkt, het knakt en kraakt bij normale bewegingen, en de nekspieren en schouder(monnikskapspier) voelen stijf en pijnlijk aan. Ik heb al diverse soorten behandelingen bij verschillende fysio- en manueel therapeuten gehad, maar daar weinig baat bij gehad. Ook zijn rontgenfoto's gemaakt maar daarop zijn geen afwijkingen gevonden.

Nu vraag ik mij af of dit klachtenpatroon door de MRA wordt veroorzaakt en overweeg ik een CPAP. Om dat goed te kunnen beoordelen zou ik volgens mijn therapeut een maand zonder MRA moeten slapen maar gezien de apneu vind ik dit te lang.

Mijn vraag : herkent iemand deze klachten bij gebruik van de MRA ? En zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost ?

Re: MRA en nekklachten

2
Welkom Ran,

Zelf ben ik geen drager van een MRA, maar een cpap gebruiker. Ik kan je daar dus geen antwoord op geven. Wel kan ik je ook erop wijzen dat er een FB account is van onze ApneuVereniging. Daar zijn ruim 2200 mensen lid van in een besloten groep.

Je kunt dus jouw vraag daar ook stellen en wellicht ook vanuit die kant snel antwoord verwachten.

Het adres is:

https://www.facebook.com/pages/ApneuVer ... 5701280071

Hopelijk krijg je snel resultaat.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: MRA en nekklachten

3
Dag Ran,

Een aantal vragen komen naar boven bij mij.
Allereerst, wordt jou apneu goed behandeld door je mra? Is dat al eens uitgezocht door een slaaponderzoek? Hoe voel jij je verder qua klachten?

Wat betreft je nekklachten. Er is iets wat je klachten in stand houdt. Dit zou de mra kunnen zijn maar het kan ook andere oorzaken hebben. Wat mij wel verbaast is dat er ondanks fysio er geen duidelijke oorzaak voor gevonden wordt. Ik hoor je niet over een kaakfysio en vermoed dat je daar nog niet langs geweest bent. Dit wil ik je dan ook dringend adviseren. Zij kunnen de samenhang met nek/schouder en kaak goed bekijken. Zij kunnen jou dan ook gerichter adviseren omtrent je mra.
Om te zoeken naar een kaakfysio kijk op: http://www.nvof.nl/

Suc6 met je verdere stappen en we horen de ontwikkelingen wel.