MRA gescheurd

1
Gisteren merkte ik dat mijn MRA beugel kapot was. Op een van de punten aan de zijkant waar de druk op komt, naast de instelschroef, zit een grote scheur en er zit gewoon een stukje half los van de beugel zodat ik hem niet meer kan gebruiken.
Deze nacht dus nauwelijks geslapen en bekaf.
Iemand dit ook meegemaakt?
Is de druk van mijn kaak te sterk voor zo'n beugel?
Of zou de beugel -een roze van SomnoMed- niet goed gemaakt, zeg maar een fabricage fout?
Heeft iemand ervaring hiermee?
(Ik ga zoiezo morgen terug naar de osas tandarts)
Groet, Mraatje

Re: MRA gescheurd

2
Mijn MRA, een officiële van de kaakchirurg, had dit na 4 jaar gebruik ook. Kwestie van slijtage vermoed ik.
Ik heb toen een nieuw slaaponderzoek gevraagd, en gekregen, omdat ik me al die tijd nog steeds niet uitgerust voelde en mocht verder met de CPAP.

Groeten,
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: MRA gescheurd

3
Hoi Agnes,
Ik heb de mijne net een half jaar...terug naar een CPAP is ook een probleem omdat ik daar continu -de hele dag- een brokgevoel in mijn keel door kreeg, ik vermoed door lucht inslikken....

Re: MRA gescheurd

4
Is het misschien mogelijk dat je via onbewust kaakklemmen er te veel kracht op de MRA is gekomen? Tandknarsen kan ook grote krachten veroorzaken.

Was de druk bij de cpap niet te hoog ingesteld waardoor je te veel lucht naar binnen kreeg met vermoedelijk een opgeblazen gevoel?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: MRA gescheurd

5
Dat kaakklemmen zou misschien wel kunnen. Ik zal daar me in gaan verdiepen of dat zo zou kunnen zijn en wat ik daaraan kan doen als dat zo is.

Verder was de druk van de CPAP 4 of 5 geloof ik, de laagste druk die ik moest hebben want bij nog lagere druk zou de CPAP niet effectief zijn was me verteld.

Dat kaakklemmen is misschien wel een ding ja. Ik ga het ff googlen.
Groet, Mraatje

Re: MRA gescheurd

6
Mraatje, mocht je inderdaad onbewust kaakklemmen, dan moet je daar goed mee uitkijken.

Kaakklemmen kan ondragelijke hoofdpijn veroorzaken. Die kan chronisch worden en pas overgaan als het kaakklemmen wordt beëindigd.

Een druk van 4 en 5 is eigenlijk vrij laag en kan soms/vaak nog te laag zijn om apneu tegen te gaan.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: MRA gescheurd

7
Mraatje schreef:Ik ga het ff googlen.
Ik denk niet dat je moet gaan googlen. Jij moet hier mee naar je behandelaar en dit goed bespreken. Als het een MRA van Somnodent is lijkt het wel op een fout. Maar goed, als je extreem kaakklemt komen er ook grote krachten op. Enkel je osas tandarts kan hier goed naar kijken en jou adviseren