Goedkoop gebitje voor op reis

1
Beste forumleden,

Een klein jaar geleden is er Apneu bij me geconstateerd.
Tijdens mijn eerste bezoek aan het ziekenhuis ben ik bij de Longarts en KNO arts langs geweest.
Na een kijkje in mijn keel schatte de KNO arts toen al voorzichtig in dat ik Apneu zou hebben en dat er wellicht iets met een MRA te halen viel.
Later die week heb ik een slaaponderzoek gehad en bleek mijn Apneu dermate heftig dat ik meteen een CPAP mee naar huis heb gekregen.
Achteraf ben ik hier blij om, ik heb geen enkel probleem om te slapen met dat ding en hij werkt voortreffelijk.
Mijn Apneu's zijn nagenoeg weg en ik ben veel fitter dan voorheen, missie geslaagd dus.
Als ik met de familie op vakantie ga dan neem ik de CPAP gewoon mee en gebruik ik deze ook iedere nacht.
Nu komt het ook één of twee keer per jaar voor dat ik een weekend weg ben met vrienden of collega's.
Nu sta ik niet te trappelen om mijn CPAP gebruik aan de grote klok te hangen. Echter komen we regelmatig in appartementen of groepsaccomodaties terecht waar we slaapkamers moeten delen.
Discreet CPAP gebruik is er in dat geval dus niet bij.
Zonder CPAP maak ik kabaal voor 10 (al helemaal als we een paar biertjes gedronken hebben) en ben ik de volgende dag niet bepaald uitgerust.
Ook mag ik dan de hele dag aanhoren dat ik iedereen wakker gehouden heb.
Daarom vroeg ik me af of er mensen zijn met een CPAP die voor dit soort situaties een goedkoop gebitje achter de hand hebben.
Nu is er van alles op de markt tussen de 10,- en honderden euro's en vroeg me af of er iets bij zit met kans van slagen.
Als ik voor dit soort uitzonderlijke gelegenheden een gebitje achter de hand zou hebben zou dit ideaal voor me zijn. Geen gesjouw met de CPAP, en zo'n gebitje kan ik zonder vragen of opmerkingen gebruiken.
Hebben die "Boil and Bite" dingen enig effect, of hebben jullie andere suggesties?

Alvast super bedankt voor het meedenken!

Een Kabaalmaker

Re: Goedkoop gebitje voor op reis

2
Mijn vrouw heeft zo'n ding, en ik moet zeggen dat hij prima werkt.
Haar gesnurk reduceert van gedreun tot "met oordopjes wel te doen".
Maar tegen apneu doen ze niet veel, hoor.
Alleen tegen snurken.

En dan geldt: goedkoop is duurkoop.
Geef een tientje of wat meer uit, want die doen wat ze moeten doen.
Die van mijn vrouw was 40 euro. Een heel bedrag, maar de tandarts zei dat het op het gebied van vrij verkrijgbaar het beste was dat ze kon krijgen.
(Sorry, ik weet het merk echt niet meer.)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Goedkoop gebitje voor op reis

3
Het was weer even in mijn geheugen duiken, met Apneu toch moeilijk, maar via de zoekfunctie toch nog teruggevonden.

Twee eventuele oplossingen

Oplossing 1: aveotsd-tongstabilisator

Oplossing 2:
Faceformer

Hier op het forum zijn via de zoekfunctie de berichten erover terug te vinden.

modedit RuudJ: Links toegevoegd,niet bedoeld alszijnde reclame of spam
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Goedkoop gebitje voor op reis

4
Ik zou gewoon cpap meenemen als ik jou was, gewoon gebruiken en verder geen woorden aan vuil maken. Je zult wellicht wat vragen krijgen en dan vertel je dat je dankzij dat apparaat je gezondheid terugkrijgt, 10 jaar langer leeft en, fijn voor hun, niet meer snurkt.

Re: Goedkoop gebitje voor op reis

5
wlmpie schreef:Ik zou gewoon cpap meenemen als ik jou was, gewoon gebruiken en verder geen woorden aan vuil maken. Je zult wellicht wat vragen krijgen en dan vertel je dat je dankzij dat apparaat je gezondheid terugkrijgt, 10 jaar langer leeft en, fijn voor hun, niet meer snurkt.
Precies. En je helpt er wellicht anderen mee. Er lopen nog heeeeeel veel onbehandelden met apneu rond. Je verspreidt kennis als je er open over bent!

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
geen overgewicht, cpap sinds januari 2013. ResMed Airsense 10. Druk 7,4. Dreamwear masker. Sinds 2018 BiPap; helaas van Philips.

Re: Goedkoop gebitje voor op reis

6
Hoe gelijk jullie ook hebben met de raad om gewoon de CPAP te gebruiken, dat is niet de vraag.
De vraag is of iemand ervaring heeft met die "Boil & Bite" bitjes en hoe dat beviel.

Uiteraard is een CPAP beter, maar door omstandigheden van TS kan die dus niet gebruikt worden, anders zou TS niet naar alternatieven zoeken.

Toch? :D
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Goedkoop gebitje voor op reis

7
Tuurlijk het is een vrij land en de TS bepaalt zelf of hij een cpap of een bitje wil gebruiken in gezelschap. Hij moet zelf de afweging maken en ik probeer alleen wat (pro cpap) argumenten toe te voegen. Ik wil hem niet beoordelen omtrent de keuzes die hij maakt, dat gaat mij ook niets aan. Met bitjes heb ik verder geen ervaring dus kan ik helaas ook niet bij helpen, maar ik ben er wel benieuwd naar.

Re: Goedkoop gebitje voor op reis

8
Hartelijk dank voor al jullie reacties.
De Tong stabilisator klinkt eigenlijk nog best wel interessant en zou ik bepaalde gevallen nog best wel eens kunnen werken.
Of ik zo'n geval ben weet ik niet zeker (is niet onderzocht) en ik vind de prijs van circa 100 euro net iets te hoog om dit voor de "fun" een keer te proberen.
Ik heb nog wat gegoogled en die goedkopere bitjes van de verschillende fabrikanten schijnen bijna allemaal het zelfde te zijn.
Op basis daarvan heb ik zo'n dingetje besteld van 8,50 bij Bol en ga het eens proberen.
De recensies zijn over het algemeen nog best redelijk.
Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen.
Zoals al aangegeven zie ik dit absoluut niet als een vervanging voor mijn CPAP, maar alleen als hulpmiddel voor een dag of vier per jaar. Als bitje dat doel zou kunnen dienen ben ik blij.
De reacties dat ik gewoon mijn CPAP zou moeten gebruiken begrijp ik helemaal, en jullie hebben natuurlijk eigenlijk gelijk. Echter is dat juist iets wat ik nu niet wil.
Misschien dat ik in de toekomst deze stap kan/wil maken, maar voor nu ben ik er niet aan toe om dit met Jan en Alleman te delen.
Zwaktebod misschien, maar het is nu ff niet anders..

Hoe dan ook nogmaals dank voor al jullie reacties en het meedenken!

Re: Goedkoop gebitje voor op reis

9
Geen zwaktebod hoor, kabaalmaker! Integendeel!

Ik ga van de zomer een week naar trainingsweek voor mijn sport. En ik heb er ook helemaal geen trek in, slapen op een slaapzaal met CPAP op. Ik denk dat ik een haspel meeneem en mn matras in mn bus leg en daar ga pitten. :wink: