Nacontrole MRA na plaatsing!

1
Geachte redactie,

Graag wil ik reageren op een inzending in het Apneumagazine van maart 2020, en wel op de reactie op de ingezonden brief ‘controle MRA’.

Allereerst is het heel mooi dat uw blad ruimte geeft aan personen die met slaapapneu te maken hebben en die hun ervaringen via de rubriek ‘Voor Mekaar’ kunnen delen met anderen.

In de reactie op het artikel ‘controle MRA’ wordt gemeld dat volgens het protocol van de Nederlandse Vereniging voor Tandheelkundige Slaapgeneeskunde (NVTS) de behandelend tandarts na het plaatsen van het MRA binnen één week contact moet opnemen met de patiënt om te bespreken hoe het gaat.

Dit is niet in overeenstemming met ons protocol, waaraan alle NVTS geaccrediteerde tandheelkundig slaapgeneeskundigen zich dienen te houden.

Volgens het protocol vindt twee weken na plaatsing van de MRA de eerste nacontrole plaats. Zijn er daarvóór vragen of klachten, dan dient de patiënt zélf contact op te nemen met de behandelaar. In geval van klachten bepaalt de behandelaar dan hoe verder te handelen.

Dit alles wordt ook uitgelegd tijdens de plaatsing van het MRA.

MRA geplaatst
Met vriendelijke groet,

M.H.T de Ruiter,

Voorzitter NVTS
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nacontrole MRA na plaatsing!

2
Op 7 juli kreeg ik mijn MRA. De eerste nacontrole vindt plaats eind september.
Toen ik in het apneumagazine zag dat het protocol aangeeft dat een 1e nacontrole na 2 weken plaats dient te vinden heb ik het ziekenhuis gebeld en ze geconfronteerd met de reactie van dhr De Ruiter.
De reactie van het ziekenhuis was simpel: "Zo werken wij hier niet. Wij doen de 1e controle na 2 maanden".
Ik heb nog wel even opgezocht of de tandarts een NVTS geaccrediteerde tandheelkundig slaapgeneeskundige is. Dat blijkt zo te zijn.

Hoe merkwaardig.

Re: Nacontrole MRA na plaatsing!

3
Martin65 schreef: 22 aug 2020, 14:46 Ik heb nog wel even opgezocht of de tandarts een NVTS geaccrediteerde tandheelkundig slaapgeneeskundige is. Dat blijkt zo te zijn.

Hoe merkwaardig.
Volgende stap: even bellen met de NVTS.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i