Re: Wennen snurkbeugel

1
Hallo ,ik ben nieuw op dit forum .maar mijn Snurkbeugel is eergisteren aangepast van vleugel 2 naar vleugel 3 ,nu doet mijn onderkaak smorgens pijn .
En daar had ik met vleugels 1 en 2 geen last van .
Dus wie kan mij vertellen hoelang heb je daar last van voordat je er weer geen pijn aan hebt?

Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk

Re: Wennen snurkbeugel

2
Hallo Rob,

Het hangt af van hoe snel je kaakspieren aan de nieuwe stand gewend zijn.

Let wel op de verplaatsing van de tanden, op tijd aan de alarmbellen trekken.

De kaakspier is een heel sterke spier en die wil zolang hij gespannen is (wakker) de kaak naar achteren hebben.
Wanneer de MRA kracht op de boven- en ondertanden uit oefent bestaat de kans dat de boventanden naar achteren gaan en de ondertanden naar voren.
Hierdoor kan het probleem ontstaan dat je nog wel kan bijten maar niet meer kouwen.

Daarna kun je een hele tijd met een beugel gaan lopen om alles weer op z'n plaats te krijgen.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: Wennen snurkbeugel

4
rob1955 schreef: 12 mar 2021, 15:05 om dus de stand van je tanden tegen te gaan .
Als dat aan u verteld is dan bent u helaas voorgelogen. Een bijtplaatje heeft alleen effect op het kaakgewricht, niet op de verplaatsing/kanteling van de tanden. Dat zou natuurlijk wel wat zijn, als je >8 uur effect kan compenseren met een paar minuten bijten. Onmogelijk.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen

Re: Wennen snurkbeugel

5
Oke erg bedankt voor deze goede informatie, en ik denk dat ik inoverleg ga met mijn eigen tandarts of zij het samen met mij de " stand " van mijn tanden ook ik de gaten wil houden.
Ik ga ieder half jaar voor controle er naar toe ,ook omdat ik nu geen kiezen meer mag verliezen ( zit op het randje)

Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk

Re: Wennen snurkbeugel

6
Wees verstandig en stop met dat ding. Ga voor een andere oplossing want uit eigen ervaring weet ik dat je op een geven moment je hele kaak kan ontwrichten, hetgeen mijn tandarts meteen aangaf toen ik er mee begon. O, wat had hij gelijk.
MRA's zouden verboden moeten worden! (maar dat is alleen mijn eigen mening hoor, doe er mee wat je wilt)
Succes gewenst in ieder geval.
Resmed airsence 10 met neusdoppen Airfit P10

Re: Wennen snurkbeugel

7
Verboden is wat overdreven.
Ze moeten de kaakspieren de gelegenheid geven de kaak in zijn normale stand te trekken zonder daarbij de tanden te overbelasten.
Bij de MRA's die ik had was het een soort van vaste instelling die de kaak naar voren hield.
Wanneer je slaapt is dat geen probleem aangezien de kaakspieren zich net als de luchtwegen ontspannen (apneu stadium).
Wanneer je nog niet in dat stadium bent zijn de spieren nog gespannen en wil de kaakspier de kaak naar achteren trekken met het verplaatsen van tanden tot gevolg.
Nadat ik vanwege de tanden verplaatsing een beugel had, zijn er plaatjes gemaakt die om mijn gebit pasten.
De plaatjes werden d.m.v. elastiekjes aan elkaar verbonden (beugel elastiekjes, penguins).
De elastiekjes zorgden er voor dat wanneer de kaakspier zich ontspande de onderkaak naar voren getrokken werd.
Dit heeft goed gewerkt tot mijn apneu verslechterde en ik over ging op een CPAP.
Een MRA (en een CPAP) is eigenlijk alleen nodig wanneer je slaapt en de spieren zich ontspannen.
Het is alleen lastig om op het moment dat je in slaap valt en de spieren zich ontspannen een MRA in te doen (of een masker op te zetten).
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten