Kaakpijn MRA

1
Sinds een maandje heb ik een ( somnident ) MRA. Moest ontzettend wennen. De laatste drie weken heb ik elke nacht de MRA ingehad. Mijn snurken en apneus zijn bijna volledig gestopt. Hier ben ik erg blij mee. Had wel wat tand en kaakpijn sochtends maar deze verdwenen na enkele uren. Tot eergisteren. na het uitdoen van mijn MRA bleek ik een erg gevoelig kaakgewricht te hebben. Alleen aan de rechterkant van mijn gezicht. Ik schrok hier van en heb afgelopen nacht de MRA niet gedragen. Vandaag is deze kaakpijn nog steeds niet verdwenen. Dit terwijl ik dacht dat ik na een maand wel gewend zou zijn aan de MRA. Morgen bel ik het ziekenhuis en vraag wat te doen. Iemand ervaring met deze klacht?

Re: Kaakpijn MRA

2
Hallo Jan

je doen er zeer verstandig aan om contact op te nemen met de behandelaar.

Zelf gebruik ik geen MRA. Gebruik de zoekfunctie in het menu en misschien vind je snel een antwoord op je vraag.

Sterkte met de MRA.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Kaakpijn MRA

3
Dankje Ruud. Heb inmiddels de behandelaar gebeld en as vrijdag kan ik er terecht. Ik heb zelf het vermoeden dat de MRA mijn onderkaak iets te ver naar voren zet en dat hierdoor de kaakpijn ontstaat. Mijn vriendin bevestigt dat mijn onderkaak, als ik de MRA niet draag, ver naar achteren valt als ik snurk. Bij opmeten van de uiterste standen van mijn kaak was de uitslag +10 en -10. Dit was extreem en had de arts nog nooit meegemaakt. Ze moest beslissen wat de beginstand van de MRA moest zijn. Ze twijfelde en heeft die op +3 gezet. Dit betekent dat de beugel niet op minder dan +3 kan worden afgesteld maar wel verder in de plus kan worden gezet. Ik denk dat +3 bij mij niet nodig is maar dat 0 of +1 al voldoende zal zijn. Dit zal betekenen dat er een nieuwe beugel gemakt zal moeten worden. Enfin, ik zal zien wat de behandelaar vrijdag zegt. het is erg vervelend want de MRA werkte supergoed. Met MRA slapen mijn vriendin en ik prima. Zonder MRA in liggen we beide de helft van de nacht wakker. Ik hoop echt dat er een oplossing gevonden wordt en dat ik de MRA in de toekomst kan blijven gebruiken. Ook hoefde ik snachts niet meer naar de WC om te plassen. Iets dat ik hier van anderen ook las op het forum.

Re: Kaakpijn MRA

4
De MRA is 1 mm terug gezet en ik ben inmiddels van die kaakpijn af. Het gaat nu al een aantal weken (maanden?) goed. Geen pijnlijke kaak meer en geen apneu's meer. Snurken is helemaal over. ( snurkte op 85 DB ) Echt fantastisch dus. Wel steeds wat pijnlijke tanden na het uitdoen van de MRA sochtends maar dit is binnen een uurtje weg. Ik hoop dat het blijft gaan zoals nu en dat ik het effect van beter slapen zonder apneu's binnen niet al te lange tijd ga merken.