Risetten van MRA Somnodet beugel

1
Na 2 jaar cpap gebruikt te hebben(17 Stilstanden per uur) ben ik over gestapt op de MRA beugel(1 Stilstand) na gebruik van 3jaar kwamen de klachten terug ,slaap onderzoek gehad nu 22 Stilstanden .Nu is mijn Beugel geriset en ben opnieuw begonnen binnenkort weer de molen in in afwachting wat dan.Mijn vraag wat voor mogelijkheden heb ik nog cpap wil ik niet meer.
Groet Wim van Doorn

Re: Risetten van MRA Somnodet beugel

2
Hoi Wim

Als er operatief niets te bereiken is, vrees ik dat je geen andere optie hebt. Dit gaat er aan komen zeggen ze maar of dat dan afdoende is? http://www.nationalezorggids.nl/ziekenh ... kkeld.html

Je zou in het UZA in Antwerpen kunnen proberen, daar worden ook andere operaties als in Nederland gedaan. De tongpacemaker wordt gedaan door Dr. Hamans samen met Dr. Vanderveken. Dr. Hamans is ook van het tonganker. Prof. Dr. Johan Verbraecken is de longarts en hoofd onderzoek OSAS. Hij coördineert dit alles. Over het tonganker zijn hier in het verleden aardig wat discussies geweest. Antwerpen heeft wel een goede naam in de apneuwereld. Er wordt eerst grondig onderzoek gedaan.

Groetjes, Thea

Re: Risetten van MRA Somnodet beugel

3
Wim, met het gebruik van de cpap hield je dus nog steeds 17 adem stops
per uur?

Werd je in die twee jaar wel goed begeleidt en onder controle gehouden?
Had je toen een constante druk of variabele druk?

Met wat voor soort masker sliep je toen?

Ik sliep vanaf het begin met een full face masker en sliep toen met mond open.
Mijn ahi zat toen tussen de 8-15 per uur.

Pas bij het gebruik van een neusdoppen masker en daarbij de mond gesloten ging mijn ahi naar een jaar gemiddelde van nu 2,54 per uur.

Kan je eventueel nog geopereerd worden?

Andere mogelijkheid is om af te vallen maar dat werkt niet altijd. Dan nog zul je hulpmiddelen nodig hebben, dus er is weinig kans dat je gevrijwaard blijft van een cpap.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Risetten van MRA Somnodet beugel

6
Bedankt voor de info, maarik wacht uiteraard het onderzoek van de slaapregisratie af, dat laat ik in ieder geval niet weten.
Wat betrefd de cpap ik had een neusmasker en een vaste afstelling en ik ben nooit gecontroleerd, ik ben zelf achter de MRA beugel aangegaan.
GroetWim

Re: Risetten van MRA Somnodet beugel

8
Wim,

mocht je dan toch ooit nog aan een pap moeten, probeer dan eens een variabele stand uit met een goed zittend masker en laat je vooral begeleiden tot dat de ahi onder de vijf uit komt en zo ook blijft. Uitzondering daargelaten.

Een MRA zou ook kunnen maar daar je nu al weer op 22 stops zit met MRA heeft dit weinig nut meer.

Misschien is opereren een optie, echter de kans bestaat dat je dan alsnog aan een MRA of cpap zou moeten gaan. Het blijft een moeilijk geheel. Inderdaad nu maar even weer de slaapregistratie afwachten.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar