Even voorstellen, nieuwe MRA gebruiker

1
Hallo allemaal,

Even mijzelf voorstellen, Paul (gebruikersnaam Edouard), 57 jaar, vastgesteld AHI 7 en sinds donderdag 18 juni een MRA.

Vol verwachting natuurlijk over hoe ik me zou gaan voelen, geen wegtrekkers meer op het werk, tijdens vergaderingen en in de auto.
Ik zie mijzelf niet als een moeilijke slaper. Mijn slaap ervaring voor de MRA: ik lees wat in bed op mijn ipad, mijn ogen worden zwaar, doe het licht uit en ben binnen 5 minuten weg.

1e dag MRA: kon niet slapen van de 'zenuwen', na ruim 2 uur in slaap gevallen, maar voelde me de volgende dag toch OK, met wat stijve kaken.
2e dag MRA: moe na een 1e korte nacht en val probleemloos in slaap.
3e nacht MRA: ik ga op mijn ademhaling letten en raak dan van slag, kom niet niet slaap en het lijkt of ik de apneu voel aankomen en 'schrik' dan wakker.
..... dit lijkt de overhand te krijgen, bij inslapen lijk ik zo licht te slapen en op mijn ademhaling te letten en dat ik schrik van een ademstop, mijn hartslag lijkt op te lopen en ga me onprettig voelen.

Ik voelde me met apneu beter zonder MRA, dan nu met MRA.
Het lijkt of ik er hartklopping van krijg en mijn bloeddruk stijgt, mijn ademhalingsritme lijkt total van slag.

Ik ben verder gezond, geen overgewicht en sport, hardloop meerdere keren per week.

Verbeeld ik me dit?
Zijn er MRA gebruikers die dit ook hebben ervaren?

Reacties zijn welkom, dank alvast, Paul

Re: Even voorstellen, nieuwe MRA gebruiker

2
Welkom Paul.
Wat mij helpt om de ademhaling te reguleren is even een sudoku oplossen of een paar bladzijden lezen. Afleiden van de ademhaling dus.
Het is ook nogal wat, zo'n beugel in je mond. Logisch dat het moet wennen.
Heb maar vertrouwen, het komt wel goed.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Even voorstellen, nieuwe MRA gebruiker

3
Ja hoor, een mra is gewoon wennen.

Het kan nu zeker lijken dat je je voor de mra beter voelde, maar de schade die onbehandelde apneu op de lange duur aanricht is groot.

Toen ik moest wennen ging ik gewoon tv kijken met mra. Dan ontspande ik me en kukelde ik makkelijker in slaap. Je lijf is er echt nog wel even van bewust dat er iets in je mond zit.

Houd moed!

Re: Even voorstellen, nieuwe MRA gebruiker

5
Even voorstellen; een al wat ervaren Mra gebruiker

Sinds november 2015 heb ik een MRA in gebruik na CPAP gebruik.
De CPAP ruim 1 jaar gebruikt; ging aanvankelijk goed maar kreeg last van trilgeluiden in de slang soort resoneren waardoor ik slechter ging slapen.
Moest erg wennen aan de MRA; veel last van mijn kaakgewricht.
Ik moest deze toen 10 slagen terugzetten en sindsdien gaat het beter.
Elke week 1 slag erbij tot ik weer op plus 10 zit.
Het snurken is echter niet over; dat was bij de CPAP wel het geval.
Heeft iemand ervaring hiermee hoe lang dit gaat duren?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk