Van CPAP naar MRA

1
In mei 2014 heb ik al eens een bericht geplaatst. Na ruim een jaar verder ga ik een nieuwe start maken. Toendertijd werd vastgesteld na een slaaponderzoek dat ik 101 en zou de CPAP uitkomst moeten bieden. Dit is echter niet gelukt. Ik kon er niet aan wennen en heb hem teruggegeven. Later belde de KNO arts mij met de boodschap dat hij me wilde doorsturen naar een ander ziekenhuis. Ze hadden daar een nieuwe operatietechniek die wellicht soelaas kon bieden. Allereerst de intake en een slaaponderzoek. Hierna een endoscopisch onderzoek. De uitkomst was een score van 27 met daarbij de boodschap dat mijn hersenen niet tijdig een signaal geven om te gaan ademen. Ik begreep dat dit betekende dat het niet synchroon loopt. Conclusie was een MRA beugel. Op mijn eerste vraag wat de verklaring is tussen beide uitkomsten kon geen antwoord gegeven worden. Ik ga dit later uitzoeken. Tevens de wetenschap dat er iets met de hersenfunctie niet goed is lijkt me zinvol om te weten.

Gisteren de MRA beugel opgehaald en na duidelijke instructie naar huis. Voordat ik naar bed ging de beugel in mijn mond gedaan. Was wel lastig maar uiteindelijk is het gelukt. Toen naar bed. Ik lag nog geen twee minuten in mijn bed of het water liep uit mijn mond en ik moest ontzettend kokhalzen. Naar de badkamer om de beugel eruit te doen. Mij is verteld dat het wennen zal zijn met de beugel en dat er vooral in het begin wat ongemakken zullen zijn die overwonnen moeten worden. Over drie weken heb ik weer een afspraak in het ziekenhuis. Ik ben erg nieuwsgierig hoe ik deze drie weken ga doorkomen met de MRA.

Re: Van CPAP naar MRA

3
Sana, wat waardeloos ! en wat een teleurstelling.

Ik weet niet of het gaat helpen, maar ik zou overdag een beetje oefenen met de MRA zodat je er 'savonds niet bang van bent. Gaat het overdag goed (ga ook even erbij liggen) dan zal het toch 'snachts ook wel goed gaan ?!

Hoop dat het gaat werken !
Peter
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: Van CPAP naar MRA

4
Hallo Sana
PeterBeter schreef:Sana, wat waardeloos ! en wat een teleurstelling.

Ik weet niet of het gaat helpen, maar ik zou overdag een beetje oefenen met de MRA zodat je er 'savonds niet bang van bent. Gaat het overdag goed (ga ook even erbij liggen) dan zal het toch 'snachts ook wel goed gaan ?!

Hoop dat het gaat werken !
Peter
Lijkt mij een goede tip van Peter.

Groetjes, Thea

Re: Van CPAP naar MRA

5
met daarbij de boodschap dat mijn hersenen niet tijdig een signaal geven om te gaan ademen
Dat komt op mij over als "CSAS", is die term ook genoemd ?
Als dat zo is snap ik de keuze voor MRA niet zo.

Groeten, Bram

Re: Van CPAP naar MRA

6
Hallo Jan,

Het is knap waardeloos dat het vorig jaar niet gelukt is met DeVilbiss en met de Full Face maskers en de Opus 360.

Weet jij nog hoeveel van die 101 stops ontstaan waren door dat je hersenen geen signaal afgeven om te ademen?

Door welke kliniek werd je toendertijd behandeld?

Voor nu sterkte met de MRA.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar