MRA-behandeling

1
Wie heeft er ervaring met een MRA beugel. Ik lees hier veel over maskers en weinig over MRA beugels. Bij mij is er gisteren een aangemeten. Klopt het dat dit kan leiden tot kaakverandering en losse tanden? Maar helpt het ook? Of had ik moeten vragen om masker? Mocht het dadelijk onvoldoende helpen dan zit ik met een dure beugel.
Ik had 126 apneus ( vooral tegen de ochtend). De meeste op mijn rug. Ook schijn ik al na 5 minuten al in mijn REM slaap te vallen ( dat is abnormaal zei de longarts). Afwachten of dat ook verbetert. Anders naar de neuroloog. Herkent iemand dit?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: MRA-behandeling

2
Welkom Agnes

Nee dat herken ik niet. Ik neem aan dat je met 126 apneu's het aantal apneu's over de geregistreerde tijd bedoeld en niet 126 apneu's per uur. Bij 8 uur slaap kan 126 apneu's verdeeld over 8 uur (= 15 tot 16 apneu's per uur) inderdaad een indicatie zijn voor een MRA. Ik weet echter niet hoeveel uur je daadwerkelijk tijdens de registratie hebt geslapen. Mogelijk zou positie training met de bijvoorbeeld nightbalance bij je MRA ook een optie zijn. Hier zijn meerdere mensen die wel ervaring hebben met een MRA en/of een positietrainer. Ik neem aan dat zij wel zullen antwoorden.

Je gegevens zijn erg summier. Vandaar mijn optionele rekensommetje hierboven. Heb je de uitdraai van je registratie gekregen? Kun je mogelijk daarvan wat meer gegevens hier aangeven?

Groetjes, Thea

Re: MRA-behandeling

3
Ik heb geen uitdraai idd. Zal ik vragen. Van ongeveer 11.30 tot 7.00 uur. 17 per uur dus. Maar ik heb weinig informatie verder. Maandag word ik gebeld door slaap verpleegkundige. Ik heb wel wat vragen. Via KNO ben ik naar longarts gegaan. Toen weer terug naar KNO. Die stuurt naar Kaakchirurg. Tussendoor nog bij cardioloog. Beetje bij beetje krijg je meer informatie. Maar dit is voor mij zo nieuw dat ik niet weet wat ik moet vragen. Zuurstof daalt tot 75% dat weet ik wel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: MRA-behandeling

4
Hoi Agnes

Vraag inderdaad de uitdraai op zodat je wat meer informatie hebt. Hier is te weinig over te zeggen behalve dat een zuurstof daling tot 70% (saturatiedaling) wel erg laag is. Omdat je dit mondeling is medegedeeld is het ook moeilijk om te zeggen dat het om een echte saturatiedaling gaat of een mogelijke storing, of het om meerdere gaat of een enkele. Ik hoor graag nog van je!

Groetjes, Thea

Re: MRA-behandeling

6
Hallo Agnes,

Ik heb ruim 2 jaar met een MRA geslapen. Dat ging, na de gewenningsperiode, goed. Wel zijn mijn ondertanden naar voren gekomen (waarschijnlijk doordat de kaak naar voren worden gedrukt) hierdoor wat moeite met afbijten maar dat gaat nu beter. Heb sinds april een CPAP omdat de Apneu's weer terug kwamen.
Hopelijk heb je er baat bij

Lies

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Re: MRA-behandeling

7
Wat je schrijft merken wij ook: informatie is zo slecht! Je moet geduld hebben met informatie krijgen, maar je moet ook je eigen vragen paraat hebben en ik heb gemerkt dat ik soms lastige vragen stel. Dat zet je toch aan het denken. Slaapapneu is nog niet zover ontwikkeld in Nederland als bijvoorbeeld in België. Hier lopen de meeste artsen achter. Dan is het ook niet zo gek dat ze slecht met de informatie komen. Multidisciplinaire teams, zoals jij nu hebt ervaren zijn er al wel, maar communiceren is iets wat artsen echt moeten leren. Ik kan er soms doodmoe van worden. Daarom is dit forum ook zo fijn. Kun je je goed voorbereiden door de hulp van lotgenoten. Helaas is de ervaringen bij kinderen niet groot. Mijn dochter van 15 heeft sinds 4 dagen haar MRA. Ze heeft een AHI van 21,5. Ze heeft geen normaal leven meer en we hopen dat de MRA haar weer haar leven teruggeeft. Maar voor nu neemt ze hem 's nachts in haar slaap uit haar mond, dus veel kan ik je nog niet zeggen.

Op je vraag of je kaakproblemen of tandproblemen kunt krijgen? Ja, dat kan. Zeker als je niet goed begeleid wordt. Heb je een snurkapneu of stille apneu? Bij snurkapneu kunnen ze de werking meten aan de hand van het verminderen van je snurken. Bij stille apneus moet alles meer op het gevoel gaan. Dat laatste heeft mijn dochter.
Als je te ver naar voren gaat, kan dat problemen geven. Je kaak kan ontwrichten als je de stapjes naar voren niet met beleid doet. Dat tanden los gaan zitten, zou er ook kunnen liggen dat mensen hun tanden niet goed genoeg poetsen, waardoor ze parodontose krijgen, waar de tanden van los gaan zitten. Ook moet je je beugel goed schoonhouden om infecties te voorkomen. Een goede tandarts zal je hier op wijzen, maar ik heb maar ervaring met 1. Ik vind de begeleiding bij kinderen te sumier, maar helaas is daar ook amper tot geen ervaring in. Voor volwassenen is dat voor jou gelukkig anders, maar zoals je zegt, magertjes.

Hou je ons op de hoogte? Succes!

Groetjes,
Swanica