MRA behandeling icm nigtbalance

1
Ik las al dat de meeste mensen hier aan de cpap zitten en zie net dat er ook een aparte sectie voor MRA’s is. Ik hoop hier MRA ervaringen met anderen te kunnen delen.

Ik heb al lange tijd last van vermoeidheid, lusteloosheid,hevig snurken en een ‘watten gevoel’ in mijn hoofd. Met name voor het snurken ben ik eind 2014 eindelijk naar de KNO arts gegaan. Na diverse neussprays en onderzoeken heb ik in juni een slaapendoscopie en slaaptest gedaan. Daaruit bleek dat ik apneu heb. In zijligging 5 stops per uur en in rugligging 30 stops.
De KNO arts adviseerde een MRA obv de slaapendoscopie en de longarts een nightbalance positietrainer. Omdat ik in zijligging ook erg veel snurk hebben we gekozen voor een MRA.

Ik heb de MRA nu ruim een week, een Easy Comfort die vergelijkbaar is als een Somnodent volgens Vivisol. Hij was eerst neutraal afgesteld en de gewenning viel me erg mee. Het hielp de eerste nachten echter niets en het snurken was eerder erger geworden dan beter. Ik heb de schuifjes iederedag iets verder naar voren gesteld en zit nu op 3.5mm. Ik heb geen last van zere kaken, ondanks dat Vivisol adviseerde niet meer dan 1mm per maand te doen. Pas bij 3.5mm lijkt er een positief effect te zijn op het snurken, maar de vermoeidheid is nog net zo erg, maar waarschijnlijk nog te vroeg om daar iets over te kunnen zeggen.

Ik heb sinds gisteren er ook een nightbalance bijgekregen van Vivisol die ik 3 maanden mag proberen omdat ze momenteel een onderzoek doen naar de effectiviteit ervan. De eerste 2 nachten trilt die nog niet en registreert alleen hoe vaak ik op mijn rug lig. Mijn broer heeft ook apneu en gebruikt een cpap. Hoewel hij daar erg tevreden mee is lijkt het mij een stuk belastender dan een MRA.

Hopelijk gaat deze combinatie mij helpen met de vermoeidheid en watten-gevoel. Hoe snel merkten jullie een positief effect op het ‘watten-gevoel’?

Re: MRA behandeling icm nigtbalance

2
Dag Anton,

Ik draag sinds februari een MRA beugel in combinatie met een Nightbalance (MRA sinds 2013). Persoonlijk maak ik positieve stapjes met het doorslapen en de fitheid overdag.
Geduld en acceptatie is heel belangrijk!!
Ik wissel hele goede nachten af met enkele slechte, ik noem het een echte apneu nachtje en dan kan ik me behoorlijk brak voelen ondanks de combinatie MRA en NIGHTBALANCE...
De Nightbalance vind ik persoonlijk een doorbraak op POSAS gebied. Er gaat een hele periode overheen wanneer je iets wat je eigenlijk je hele leven al doet (op mijn rug slapen met alle gevolgen van dien) wilt afleren. 5 maanden heeft het bij mij geduurd voor een structureel effect, van een rugliggingspercentage van 40% naar structureel 10 á 15 %.
Sterkte Jerry :D

Re: MRA behandeling icm nigtbalance

4
Hoi Jerry,

dank je. werd jij ook wakker van het getril of ging dat ongemerkt? Moet je hem nu nog steeds elke nacht gebruiken? Ik hem hem 2 nachten gebruikt, als het goed is gaat hij vanaf de 3e nacht beginnen met trillen als ik op mijn rug lig.

mbt de vergoeding, ik ben verzekerd bij VGZ en die vergoeden hem nog niet, alleen Achmea. In het ziekenhuis dachten ze dat de overige verzekeraars in 2016 zullen volgen.

Re: MRA behandeling icm nigtbalance

5
Goedenavond,

Erwin, de Nightbalance heb ik uit eigen zak betaald, best wel een rib uit mijn lijf máár het loont!
De Somnomed MRA is volledig vergoed in 2013.

Anton, de eerste nachten werd mijn vrouw uit bed getrild, zei ze..we moesten allebei wennen. Toch maar iedere avond die band omgedaan en nog steeds.
Ik ben zelf verzekerd bij de CZ.
Fijn weekend

Re: MRA behandeling icm nigtbalance

6
Inmiddels 3 nachten met de nightbalance geslapen. Ik had afgelopen nacht verwacht dat hij zou gaan trillen, maar niets daarvan gemerkt. Ik heb hem met de computer uitgelezen en hij heeft inderdaad niet getrild. De eerste 2 nachten sliep ik zo'n 40% op mijn rug, maar afgelopen nacht 25%, zonder ingreep van de nightbalance. Volgens de leverancier heeft hij niet getrild omdat in dag 3 t/m 8 het langzaam wordt opgebouwd en ik toevallig al minder op mijn rug lag.

Wel erg leuk om het op de computer terug te kunnen zien.

Jerry, Vivisol doet nu een onderzoek waarbij je de Nightbalance 3 maanden mag gebruiken. Je moet dan wel door het ziekenhuis zijn aangemeld. Ik hoop dat VGZ hem in 2016 ook gaat vergoeden.

Re: MRA behandeling icm nigtbalance

8
Dag Anton,

Mijn neuroloog heeft voor mij een proefperiode geregeld, wel tegen een vergoeding van 50 euro voor 4 weken meen ik.
De enige minpunt is voor mij de sleepbelly (klittenband), die zit niet echt comfortabel. We hebben er een knoop in gelegd zodat die niet meer kan verschuiven.
Jerry

Re: MRA behandeling icm nigtbalance

9
Hallo Jerry,

Op welke kant slaap jij altijd? Is dit de rechterkant, dan zit de sluiting vaak ook aan die kant. Door draaien in bed kan deze loslaten. Ook dat de sluiting precies aan die zijde zit is vervelend. Je kunt dan de band omdraaien en dan zit de opening voor de NightBalance aan de onderkant. Zorg wel dat deze in de juiste richting geplaatst wordt. Het vastmaken gebeurd nu aan de linkerkant.

De banduiteinde met klittenband kun je een slag draaien en dan aan de binnenzijde vastzetten. Dit laat echt niet meer los. Verschuiven gebeurd nu ook bijna niet meer.

Gr. Erwin