Arousals

1
Ik heb de software van Sleepyhead om de cpap uit te lezen.
Kan ik hier ook zien waar de arousals zitten of waar ik evt rem slaap heb?


Groet

Jan Pieter
ResMed Lumis150 Bi-pap
F20 Full Face Mask
AHI 26 zonder cpap
AHI ca 2 met cpap
Verwarmde slang,
vochtigheid 7

Re: Arousals

2
Arousals zijn niet echt te zien omdat deze vaak zeer kort duren en vaak ook niet bewust worden meegemaakt. Ook blijft de cpap gewoon zijn werk doen tijdens een arousal dus de stroomsnelheid lijn blijft doorlopen.

In het ademtempo grafiek kun je wel zaken onderscheiden.

Hierboven zie je diverse fases:
  • Zwarte lijnen = slaapfase
  • Blauwe lijnen = remslaap
  • Rode lijnen = wakker liggen
In de slaapfase gaat het ademtempo rustig met inademen en uitademen, waar vaak het inademen langer duurt dan het uitademen.
In de remslaap droom je vaak en adem je onrustig vandaar ook de grotere uitslagen. Ook zie je dat tussen deze remslaapfases circa 45 minuten ligt en dat deze remslaapperiodes naarmate de nacht vordert steeds langer worden.
Tijdens het wakker worden en wakker liggen ga je dieper ademen, waardoor het ademtempo omlaag gaat, wat aan het einde goed te zien is.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Arousals

3
Dank je wel voor je reactie Ruud.

Ik ben sinds eergisteren over op een ander apparaat, de bipap van resmed, bi-level.
Hopen dat dit mij wat gaat helpen om qua energie er bovenop te komen.
Druk staat op 7.0
Met verwarmde slang 28 graden.

Ik krijg alleen mijn lekkages niet goed van het masker. Dat is elke dat een probleem.
Eergisteren een ffm gebruikt en was niet goed en vannacht een neusmaker met kinband, maar door de dubbele druk moet je hier moeite doen om je mond dicht te houden, dus vanavond maar weer naar de ffm.
Het valt niet allemaal mee hoor.

Groet

Jan Pieter
ResMed Lumis150 Bi-pap
F20 Full Face Mask
AHI 26 zonder cpap
AHI ca 2 met cpap
Verwarmde slang,
vochtigheid 7