kind van 11 met slaapapneu

1
Mijn dochter van 11 heeft zojuist na een tweede slaaponderzoek gehoord, dat ze slaapapneu heeft.
Ze heeft geen overgewicht, en ook geen kno-afwijkingen.
We krijgen nu binnen 2 weken oproep in Antoniusziekenhuis voor aanmeting apparaat.

Re: kind van 11 met slaapapneu

2
Hallo Madrigoud,

Ik heb zojuist in mijn antwoord aan Swanica http://www.apneuvereniging.nl/forum/vie ... =34&t=9313
al het nodige geschreven over slaapapneu bij jongeren. Het meest geld ook voor jou en jouw dochter. Met dit verschil dat er binnenkort een cpap uitgereikt zal worden aan haar.

Ik hoop dat jouw dochter zal merken dat het apparaat voor haar goed werkt. Dat is gemakkelijk voor haar acceptatie van het apparaat en masker.

Ik hoop voor jullie op een zeer goed resultaat.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: kind van 11 met slaapapneu

3
Hallo Madrogoud

Ik antwoord maar hier omdat er anders 2 draadjes met hetzelfde onderwerp zijn. Wordt je dochter opgenomen op de kinderafdeling om de CPAP en het masker aan te meten of gaan jullie dat met instructie thuis doen. Vooral bij kinderen is het belangrijk dat je rustig aan laat wennen. Heeft het ziekenhuis een boekje voor kinderen met foto's, plaatjes wat gemakkelijk geschreven tekst etc. over slaapapneu? Bij geplande opname hebben sommige ziekenhuizen een voorlichtingsmiddag. Dan mogen kinderen spelenderwijs alles bekijken en uitproberen zodat het minder eng is.

Als jullie de CPAP thuis krijgen laat haar dan overdag eerst wennen. Maak een comfortabele ligplaats op de bank voor de TV en laat haar bijvoorbeeld naar haar favorite DVD kijken. Laat haar liggend omdraaien om te zien of het masker niet gaat lekken. Laat haar zelf aangeven hoe lang ze het masker dan op wil houden. Laat haar 's avonds starten met masker maar maak er geen strijd van. Rustig aan wennen is belangrijk en ieder uur is meegenomen. Misschien gaat het wennen vlot maar houdt er rekening mee dat het wel even kan duren. Mogelijk kun je ook een beloningssyteem bedenken maar ook dan de lat niet te hoog. Zeker als het moeizaam gaat.

Een goed passend masker is heel belangrijk; daarmee valt of staat de therapie vaak. Wacht bij masker problemen dan ook niet te lang maar trek aan de bel. Een site waar jij je alvast kunt inlezen met veel tips om te wennen is deze: http://www.apneu-portal.nl Je kunt kijken welke tips wel of niet bij jouw kind passen.

Heel veel succes en stel alle vragen die je hebt hier. Waar we kunnen zullen we helpen. Laat je ons horen hoe het gaat?

Groetjes, Thea

Re: kind van 11 met slaapapneu

5
Bedankt. Zover ik weet geen opname.
Zouden oproep krijgen binnen twee weken (afspraak wellicht wel later) om op longafdeling masker te laten opmeten.
Meer niet gehoord. Kregen deze uitslag per telefoon, dus was wellicht daarom wat snel/snel.

Ze accepteert dingen makkelijk. Heeft met slaaponderzoek ook beide keren het hele circus gekregen en prima geslapen.

Maar bedankt voor tips om in avond al te wennen.

Daar haar vader en ik gescheiden zijn, is het iig handig denk ik dat het een compact apparaat is, daar het in de trein mee moet. Worden kleine ook gewoon vergoed?

Re: kind van 11 met slaapapneu

6
Hallo Madrogoud

De Resmed S9 en de Philips System one zijn in ieder geval goed hanteerbare apparaten. Je kunt ze al bekijken op https://www.vitalaire-winkel.nl/ Misschien hebben anderen nog een idee. Heb je dit ook doorgegeven aan de behandelaar van je dochter? In de regel schrijft de behandelaar het soort apparaat voor. Je zorgverzekering is ook belangrijk in deze. Zij hebben vaak contracten met bepaalde leveranciers. Mogelijk staat het in je polis of neem anders contact op met je zorgverzekeraar. Het is goed om dit van te voren te regelen zodat je achteraf niet met ongewenste problemen wordt geconfronteerd.

Groetjes, Thea

Re: kind van 11 met slaapapneu

7
Lees net dat als je mondademhaler bent, dat uitslag via neuszuurstofmeting niet betrouwbaar hoeft te zijn.
Dit verklaart wellicht dat mijn dochter een laag getal heeft, terwijl zij echte mondademhaler is.
Omdat het te hoog is voor kind, krijgt ze wel cpap-masker, daar ze extreem vermoeid is.

Is Antonius in Leidsche Rijn verder wel goed?
Wij wonen dichtbij Gouda, dus een andere goede locatie is ook mogelijk.

Re: kind van 11 met slaapapneu

8
Hoi Madrogoud

Ik heb gezien dat het andere meisje daar ook onder behandeling is. Zij is echter 15 jaar en zit tegen de grens aan van behandeling voor volwassenen hoewel veel ziekenhuizen die grens naar 18 jaar hebben verhoogd. Hoe het daar is met echt jonge kinderen weet ik niet. Ook daar kun je bij je zorgverzekeraar naar informeren. Mogelijk vind je daar ook iets over op www.kiesbeter.nl

Groetjes, Thea