Slapen met een MRA

1
Ervaring met de Somnodent
Alice heeft de MRA pas sinds vrijdag. Dat is pas 4 nachten. Veel kunnen we nog niet zeggen, maar een begin kunnen we maken.
Over de MRA zelf vind je uitgebreide informatie op http://www.apneuvereniging.nl/mra/de-be ... /mra/mra#h. Wat ik hier ga vertellen is wat daar niet staat en ik richt me nu eigenlijk tot de kinderen die dit eventueel zouden lezen.

Tanden poetsen
Als je gaat slapen is het tijd om je MRA beugel in te doen. Van belang is dan dat je goed je tanden poetst. Niet goed poetsen, zorgt ervoor dat de bacteriën in je mond een lekkere broedplaats krijgen onder de beugel. Je vergroot dan de kans op gaatjes, parodontose en andere problemen met je tanden. Je mond kan enorm gaan stinken 's morgens. Maar ook gaan die bacteriën op de MRA beugel zitten en daarmee kan je MRA een broedhaard van beestjes worden. Dat wil je niet, dus poets goed je tanden, maar wees lief voor je tanden. Als je te hard of verkeerd poetst, kun je je tandvlees beschadigen en dat kan gaan irriteren gedurende de nacht, maar kan ook gaan ontsteken.

Slapen met MRA
Plaats eerst je bovenkant op je tanden en zorg dat de beugel goed vastklikt. Dan doe je de onderkant op je tanden.
Slapen met een MRA zal wennen zijn in het begin. Je hebt iets in je mond, wat vreemd en raar aanvoelt. Dat is een kwestie van wennen en het kan wel een aantal dagen duren voor je er een beetje aan went. Gun jezelf de tijd.

De beugel kan naar plastic smaken. Heb je die smaak al bij het passen, zet dan direct je beugel in het water tot je hem in gaat doen en meteen weer in het water tot je hem uitdoet. Doe dit een aantal dagen, tot de bijsmaak weg is.

Het kan ook gebeuren dat je 's nacht in je slaap je beugel uit je mond haalt. Ook dit is gewenning. Het kan wel een week duren voor je hiermee in je slaap stopt. Ook dit moet je even de tijd geven.

Wakker worden
Als alles optimaal verlopen is de eerste nacht en de MRA staat op de goede stand, kun je merken dat je beter geslapen hebt. Misschien heb je wel het geluk dat je zelfs een beetje uitgerust bent. Maar over het algemeen heeft je lichaam tijd nodig om te herstellen van de periode dat je slecht geslapen hebt.

Je kunt wakker worden en merken dat je MRA in je hand of ergens in bed ligt. Dat is niet erg. Ieder uur dat je de MRA hebt gedragen is een winstpunt.

MRA schoonmaken en bewaren
Spoel als je opstaat je MRA altijd goed af met water. Iedere dag schoonmaken met de bruistablet hoeft niet. Maar goed afspoelen moet je de MRA wel, om te voorkomen dat er beestjes in groeien. De MRA stop je dan in het doosje, waar je de beugel bewaart, tot je hem weer in gaat doen. Smaakt de MRA beugel naar plastic, bewaar de MRA dan in water in het doosje.

Onder het doosje zit nog een wit bakje wat je los kan draaien. Hierin zit een ragertje en een bijtjplaatje. Het ragertje kun je gebruiken om de MRA schoon te maken, het bijtplaatjes is voor stijve kaken.

Stijve of pijnlijke kaken
Omdat je kaak gedurende de nacht naar voren is gebracht, heeft je kaak in een voor jou niet gebruikelijke stand gestaan. Als het goed is heb je voor je de MRA kreeg dagelijks je kaakspieren geoefend door ze naar voren en naar achteren te bewegen. Ondanks die oefening kun je toch last van je kaken krijgen. Daarvoor heb je het bijtplaatje. Door er een paar keer in te bijten, kun je je kaakspieren ontspannen. Je kunt ook nog kaakoefeningen doen, zodat je kaakspieren soepel blijven. Hoe soepeler de spieren, hoe minder last je van je kaakspieren zult krijgen. En anders je tandarts om raad plegen.

Re: Slapen met een MRA

2
Ik kreeg hele andere verhalen mee, ik zal ze erbij zetten...
Swanica schreef:
Tanden poetsen
Als je gaat slapen is het tijd om je MRA beugel in te doen. Van belang is dan dat je goed je tanden poetst. Niet goed poetsen, zorgt ervoor dat de bacteriën in je mond een lekkere broedplaats krijgen onder de beugel. Je vergroot dan de kans op gaatjes, parodontose en andere problemen met je tanden. Je mond kan enorm gaan stinken 's morgens. Maar ook gaan die bacteriën op de MRA beugel zitten en daarmee kan je MRA een broedhaard van beestjes worden. Dat wil je niet, dus poets goed je tanden, maar wees lief voor je tanden. Als je te hard of verkeerd poetst, kun je je tandvlees beschadigen en dat kan gaan irriteren gedurende de nacht, maar kan ook gaan ontsteken.
Let op dat je niet te kort voor het indoen je tanden poetst: je MRA kan er zwart van gaan kleuren.
Dankzij de MRA blijf je de hele nacht speeksel aanmaken. Het voordeel hiervan is dat gaatjes veel minder kans krijgen. De bacterieen die gaatjes veroorzaken gedijen veel beter in een droge omgeving. En dat is dus in de nacht, zeker als je snurkt en een droge mond krijgen.

Ik heb in de tijd dat ik de MRA droeg (bijna 5 jaar) niet 1 nieuw gaatje gekregen. In de jaren ervoor, toen ik nog met mijn mond open sliep, was het ieder half jaar wel raak. Omdat dat zo opviel heb ik dat aan mijn tandarts gevraagd en die kwam met dit verhaal.
Swanica schreef: MRA schoonmaken en bewaren
Spoel als je opstaat je MRA altijd goed af met water. Iedere dag schoonmaken met de bruistablet hoeft niet. Maar goed afspoelen moet je de MRA wel, om te voorkomen dat er beestjes in groeien. De MRA stop je dan in het doosje, waar je de beugel bewaart, tot je hem weer in gaat doen. Smaakt de MRA beugel naar plastic, bewaar de MRA dan in water in het doosje.
Spoel je MRA af en poets hem daarna met een tandenborstel en een zeepvrije zeep (bv olijfzeep), liefst iedere dag.
Bewaar je MRA altijd onder water: bacterieen gedijen daar slecht en zo blijft je MRA schoner. De kans is ook kleiner dat hij op den duur gaat stinken en je hebt zo veel minder last van de plasticgeur en -smaak, waar je heel lang last van kunt hebben (bij mij meer dan een jaar ;) )

Ik hoop dat ze er een beetje lekker mee kan slapen :)

Re: Slapen met een MRA

3
Wat zijn we toch blij met het forum. Eerlijk gezegd hebben we zo goed als geen informatie gekregen. Lekker dus. Sommige dingen heb ik zelf ingevuld, omdat ik een knarsbitje heb gehad. Bovenstaande tekst moet dus grondig aangepast worden.Hoe lang voor het indoen poets je je tanden dan? Heb je nog meer tips?
Alice haalt de beugel 's nachts uit haar mond, in haar slaap. Zijn daar nog tips voor?
En is het normaal dat ze haar mond niet meer dicht kan krijgen?

Re: Slapen met een MRA

4
Dat mond niet dichtkrijgen gebeurde mij ook soms, soms duurde dat een uurtje... (en dat is dus waar uiteindelijk de schade door is ontstaan: een mens moet toch eten tenslotte en dat uurtje heb ik niet altijd)

Ik zou zeker een half uurtje wachten... En heel goed spoelen als je gepoetst hebt...

Uithalen heb ik geen tips voor, dat heb ik zelf nooit gedaan. Misschien zou je kunnen kijken bij tips voor masker afzetten in de slaap, dat gebeurt ook nogal eens en daarvan weet ik dat het hier af en toe voorbij komt. Gewoon even de zoekfunctie gebruiken. :)