Nightbalance nu te koop. Geen vergoeding zorgverzekeraars

1
Allen,
Zojuist via de leverancier van de Nighbalance , Mediq Tefa, vernomen dat het college van zorgverzekeraars na ruim een jaar vertraging alsnog heeft besloten de Nightbalance voor patienten die bij rugligging (ernstig) verhoogd apneu hebben (nog) NIET te vergoeden.

De eerste resultaten van klinische studies (deze zijn nodig om in aanmerking te komen voor vergoeding) naar de effectiviteit en therapie trouw van de SPT zijn positief bevonden door het College van Zorgverzekeraars (CvZ). Het lange termijn onderzoek (deze is ook noodzakelijk om in aanmerking te komen voor vergoeding) dat momenteel wordt uitgevoerd moet eerst volledig worden afgerond voordat zorgverzekeraars mogelijk overgaan tot vergoeding.

De NB is nu wel te koop voor een tijdelijke introductie prijs van €350,- die we zelf moeten betalen.
De normale prijs zal na 31 dec. 2013 € 685,- zijn.


Zie voor verdere informatie
https://www.mediqtefa.nl/content/1610/p ... rapie.aspx

Vriendelijke groet
Aart Marchal
Resmed S9, CPAP, druk 8,5 Swift FX neusmasker + Puresom kinband.
Tevens 3 jaar gebruiker van de SPT.
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING €32,50/€30/JAAR? WORD LID!

Re: Nightbalance nu te koop. Geen vergoeding zorgverzekeraar

2
Hallo Aart,

Bedankt voor dit bericht. Ga je nuzelf tot aanschaf over of gaat het tegenwoordig al beter met je?

Morgen slaap ik een jaar met mijn tweede Cpap van F&P (ICON) en nu bijna (over ca 3 maanden) met de swift fx. Mijn AHI is nu ca 4.97 / uur als jaargemiddelde.

Al zou de Nightbalance vergoedt worden, dan nog zal het niet en en zijn maar of of. Dus of de cpap of de nightbalance nooit beiden volgens mij. Als men dan ook de NightBalance zou willen gebruiken, dan is het zaak om nog dit jaar zelf tot aanschaf over te gaan.

Ik vind het trouwens wel zwak van de Zorgverzekeraars dat men nu nog geen besluit tot vergoeding heeft genomen. Ik mag toch aannemen dat de NightBalance in Binnen - en Buitenland zijn nut wel heeft bewezen.

Groet Ruud J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nightbalance nu te koop. Geen vergoeding zorgverzekeraar

4
Bram,

nu nog wel 3.5 keer zo hoog. Straks €685,00 / €99,00 (via Internet) = 6,9 zo hoog.
De verschillen zijn, buiten de prijs om dan:

- SB wordt op de rug gedragen en dit irriteerd en daarom ga je algauw op je zij liggen. (na een halve minuut gaat de SB trillen en de NB is instelbaar zodat je zelf de tijd kunt bepalen bij het op de rug liggen bij het inslapen)
- NB wordt op de buik gedragen, dus geen irritatie.
- NB is zelflerend en SB niet.
- SB is niet uitleesbaar via computer, NB wel uitleesbaar via computer.

Dit is het ongeveer wel, denk ik.

Groet Ruud J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nightbalance nu te koop. Geen vergoeding zorgverzekeraar

5
Bram,
Geheel eens met Ruud.
Groot voordeel (maar niets ten nadele van de snorebreaker) is dat ik de nightbalance heb kunnen uitlezen gedurende de 28 nachten die ik er mee proefgeslapen heb en uit het ingebouwde geheugentje. Je kunt ook zien in een grafiek hoelang je in welke houding hebt gelegen, hoe vaak je wel- en niet gereageerd hebt op de triller, enz.
Daarbij is het natuurlijk reuze interressant te kunnen zien hoeveel tijd je elke nacht weer minder op je rug door hebt gebracht.
Voor mij uiterst belangrijk omdat de uitlezingen van mijn cpap apneuclusters te zien geven waarin ik als een vis op het droge naar lucht lig te happen en en b.v. van een 20 min. rugperiode 10 min geen zuurstof krijg (bijeengetelde tijd van aaneengeregen apneu's)

De SB is niet comfortabel omdat ik er vaak van wakker wordt.
De NB heeft een zelflerende chip die ervoor zorgt dat het afgegeven trillingsnivo zich steeds aanpast zodat je er steeds minder en uiteindelijk bijna helemaal niet meer wakker van wordt. Wat in mijn proefmaand ook gebleken is.
gr. Aart
Resmed S9, CPAP, druk 8,5 Swift FX neusmasker + Puresom kinband.
Tevens 3 jaar gebruiker van de SPT.
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING €32,50/€30/JAAR? WORD LID!