POSAS, NightBalance of POSE?

1
Als men op de rug liggend last heeft van Apneu en op de zij liggend niet of veel minder, dan spreekt men van:

"Positie afhankelijk Osas ofwel POSAS".

Vroeger heeft men via tennisballen ingenaaid in pyjama of hemd of met een rugzakje gevuld, geprobeerd om op de zij te gaan slapen.

Toen kwam de SnoreBreaker (prijs ca. €120,00), die op de rug tussen de schouderbladen wordt gedragen. Deze trilt bij rugligging na een halve: minuut, maar je voelt hem wel degelijk bij rugligging en je kan er wakker van worden. Dat is niet de bedoeling.

NIGHTBALANCE

Studenten van de Technische Universiteit Delft kregen toen de opdracht om een Slaap Positie Trainer te ontwikkelen en zo kwam toen de NightBalance uit. Dit apparaatje wordt net als de SnoreBreaker met een band om het lichaam gedragen en trilt ook om je op je zij te laten liggen. Echter dit apparaatje zit niet op de rug, maar op de buik en heeft als voordeel dat deze zelflerend is en uitleesbaar op de PC.

Test resultaten zijn zeer belovend voor mensen die POSAS hebben. Zeker als je een lichte vorm van Apneu hebt, kun je met de Nightbalance vrijwel Apneuvrij slapen en dus zonder Cpap.

Maar...., de Zorgverzekeraar is nog niet overtuigd en wacht voorlopig af om deze op te nemen in het Basispakket.

Update: Sinds juni 2015 zit de Nightbalance bij Zorgverzekeraar Achmea in het basispakket en verzorgt de leverancier Vivisol de uitgifte. De verwachting is dat andere Zorgverzekeraars nu snel volgen.

Update 2016: Daar de Nederlandse Zorgautoriteit nog niet overtuigd is van de positieve werking van de SPT is deze weer uit het basispakket gehaald en wordt deze vooralsnog niet vergoedt.

Update 2017: Men kan bij Vivisol de NightBalance huren voor €25 per maand. Deze wordt nog steeds niet vergoedt. Sowieso wordt er slechts 1 hulpmiddel vergoedt in bruikleen.
Dus of de MRA of de Cpap of (wellicht in de toekomst) de SPT. De SPT is wel goed te gebruiken in combinatie met de MRA of Cpap.


Update 2017: Op 22 december is bekend gemaakt dat de Nightbalance is opgenomen in het basispakket en dat deze voortaan wordt vergoed.


Wil men de NightBalance toch in huis nemen, dan kan men met behulp van uw behandelend arts (deze moet hem aanvragen) voor een proefperiode van enkele weken voor de prijs van €50,00 uitproberen. Of dit nog klopt, nu men deze kan huren, dat weet ik niet.

Besluit u hem te kopen, dan kan uw korting krijgen, als u die €50,00 heeft betaald.

Wat kost de NightBalance?

De standaard verkoopprijs is circa 400 euro.

Dit is dit jaar en volgend jaar de prijs die moet worden betaald, maar wel in samenspraak met uw behandelend arts.

De NightBalance is uitleesbaar op uw PC en daar kunt u de resultaten bekijken , hoelang u op uw rug, linker, rechter zij heeft gelegen en hoe vaak.

De SPT NightBalance is sinds kort vervangen door versie 2 met de naam Lunoa welke hier ook beschreven wordt.

Wat nu als u de NightBalance in samenwerking met een Cpap wilt gaan gebruiken?

De Zorgverzekeraar zal altijd slechts één hulpmiddel vergoeden, of de cpap dan wel de NightBalance.

Dan is de prijs van €400,00 nog altijd een fors bedrag, natuurlijk wel een investering in je eigen gezondheid.

POSE

De makers van de NightBalance brengen vanaf dit jaar 2014 op de Vijftig Plus Beurs te Utrecht de POSE in de markt.

De Pose wordt verkocht voor 250 euro. Aanbiedingen tijdens de 50+ beurs zijn momenteel niet meer geldig.

Wat is de POSE?

"2016-03-29 // NightBalance heeft in de afgelopen periode besloten om zich volledig toe te leggen op de behandeling van positieafhankelijke slaapapneu door middel van de Slaap Positie Trainer (SPT). Voor mensen die specifiek rugsnurken, is door NightBalance de POSE ontwikkeld. Echter vanwege de hernieuwde focus is besloten om de actieve verkoop op de POSE te stoppen. Vanwege het laten uitlopen van voorraden is het mogelijk dat de POSE nog online via enkele partners aangeboden wordt. De SPT is normaal te verkrijgen via onze distributiepartners Mediq Tefa en Vivisol."

De Pose is in feite eenzelfde apparaat als de NightBalance en wordt aangeboden, zonder doktersvoorschrift, aan mensen die op de rug liggen te slapen en dan snurken.

Ook dit apparaat heeft een zelflerend programma van de eerste tien dagen dat deze gedragen wordt.
Ook deze wordt op de borst gedragen en gaat trillen bij rugligging. Men beweert dat 60 % van de mensen die dit apparaat gebruiken, na één maand al niet meer op de rug slapen.

Op dit apparaatje is via lichtjes te zien hoe vaak men op de rug heeft gelegen.

Is deze ook uitleesbaar op de PC? Nee, niet meer, dit in tegenstelling tot de NightBalance.

De software voor de Pose wordt niet meer geleverd en is ook niet meer additioneel te bestellen.

Maar heeft u de uitlezing echt nodig? U kunt sowieso uw AHI niet bepalen met beide apparaten.

Heeft u al een cpap, dan kunt u de AHI daarin aflezen. Wel kunt u met de POSE, zonder doktersvoorschrift, gebruik maken om uw cluster apneu welke vaak voorkomen bij rugligging, te voorkomen voor een prijs die dus €100,00 lager ligt dan de NightBalance nu moet kosten en dan nog met doktersvoorschrift.

Misschien een overweging waard?

De toegevoegde waarde van de SPT zit hem niet alleen in de mogelijkheid om de effectiviteit van de behandeling goed te monitoren, maar ook de support van artsen en leverancier.

U kunt de gegevens van de NightBalance hier vinden, onder NightBalance, dan Gebruikers:

http://www.nightbalance.com/?lang=nl

De handleiding voor de NightBalance en voor SPT connect kunt u vinden bij Ondersteuning en dan Product ondersteuning.

Software voor de NightBalance en Uitlezing kunt u vinden onder Ondersteuning (alleen voor Windows):

Software ondersteuning

De gegevens over uw Slaap Positie Trainer kunnen worden weergegeven via het gebruik van ons programma: SPT Connect. Op deze pagina kunt u de SPT Connect-software downloaden en vindt u onze installatie- en gebruikershandleidingen voor de SPT Connect-software. De software is alleen beschikbaar voor Windows.

Opmerking: de SPT Connect-software is niet geschikt voor de SPT Experience-apparaten. (dit zijn de SPT die u voor proef kunt huren)
Neem contact op met uw leverancier om de SPT-ervaring voor te lezen.

Groet RuudJ

PS: Ik heb geen aandelen in dit product of bedrijf, maar wil dit u niet onthouden, daar de Pose dus vrij verkrijgbaar is tegen een aanzienlijke lagere prijs. Op verzoek van de fabrikant op 27-01-2015 up to date gemaakt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: POSAS, NightBalance of POSE?

2
Hoi Ruud,

Heel goed van je, dat je deze gegevens hebt verzameld en hier hebt weergegeven.
Ik denk dat er best wel veel mensen zullen zijn die meer apneu's zullen hebben bij rugligging.

In een tijd waar gecompliceerde elektronica niet zo duur is, vind ik sommige van die apparaten nog wel erg prijzig.
Hopelijk zal, net zoals de MRA, ook een positie trainer vergoed kunnen worden door de zorgverzekeraars.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: POSAS, NightBalance of POSE?

3
Hoi,

Goed om te horen dat ook de Night Balance verder ontwikkeld wordt. Op dit moment kun je met de NB op het apparaatje zelf en via de compu de resultaten aflezen. Ik moet zeggen dat ik iedere week mijn weekoverzicht goed bekijk. Het is prettig om dit rustig op het scherm te bekijken.
Geeft een goed beeld hoe je slaapt tov je moeheid, gezondheid e.d. Ik ben erg blij met de NB. Tov eerst slaap ik gemiddeld zo'n 90 % meer op mijn zij.
Ik heb door kaakproblemen met mijn MRA even zonder beugel moeten slapen. Doordat ik "grip" had op de positie waarop ik slaap, heb ik gelukkig niet teveel problemen gehad.

Mijn enige bezwaar tegen de NB is de band. Die is te elastisch waardoor hij snel draait. De service is goed en er wordt ook aan deze klacht gewerkt. Als tussenoplossing heb ik een andere band gekregen die iets beter is.

groeten, Marianne

Re: POSAS, NightBalance of POSE?

4
Verschil night shift en night balance?

Weet iemand her verschil tussen de night shift en de night balance. Vooral ook het verschil in effectiviteit. Ik weet dat de je de shift in je nek draagt en de balance om je buik. Maar waarom zou je voor de een of de andere kiezen


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: POSAS, NightBalance of POSE?

5
Het uiteindelijke effect zou denk ik hetzelfde moeten zijn. De trillingen zou ervoor moeten zorgen dat je van je rugligging naar de zijligging draait.

Zelf zou ik geen band om mijn nek willen dragen met het apparaat aan de achterzijde.

Ook wordt de Nightshift (nog) niet vergoedt door de zorgverzekeraars.

De Nightbalance die inderdaad op de borst wordt gedragen lijkt mij minder belastend te zijn.
Bovendien wordt deze door de Achmea groep al wel vergoedt.

Gr. Erwin

Re: POSAS, NightBalance of POSE?

6
Bericht ontvangen van NightBalance op 29-03-2016:

"NightBalance heeft in de afgelopen periode besloten om zich volledig toe te leggen op de behandeling van positieafhankelijke slaapapneu door middel van de Slaap Positie Trainer (SPT). Voor mensen die specifiek rugsnurken, is door NightBalance de POSE ontwikkeld. Echter vanwege de hernieuwde focus is besloten om de actieve verkoop op de POSE te stoppen. Vanwege het laten uitlopen van voorraden is het mogelijk dat de POSE nog online via enkele partners aangeboden wordt. De SPT is normaal te verkrijgen via onze distributiepartners Mediq Tefa en Vivisol."

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: POSAS, NightBalance of POSE?

7
Op 22 december 2017 heeft de firma NightBalance bekend gemaakt dat de SPT NightBalance vergoed gaat worden uit het basispakket van uw Zorgverzekering.

http://www.nightbalance.com/press-room/

Groet Ruud J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: POSAS, NightBalance of POSE?

9
RuudJ schreef: 17 sep 2014, 23:45 Wat kost de NightBalance?

De standaard verkoopprijs is circa 400 euro.
Ik heb er net een gekregen om eens te proberen.
Dit apparaatje kost inmiddels € 699,- bij MEDIDIS
De eerste 2 dagen gaat er gekeken worden naar mijn slaappatroon, daarna gaat het het pas actief bezig.
Ben zeer benieuwd.
Resmed® Curve™ 10 ST-A, LifeChoice™ Activox™ 4L Draagbaar zuurstof concentrator, Resmed® ClimateLineAir ™ Oxy Tubing Verwarmde slang ,Philips® DreamWear™ Vol gelaat-masker HH1133/00 Medium.

Re: POSAS, NightBalance of POSE?

10
Weet dat de Nightbalance via het basispakket vergoed wordt. Als je al een cpap als hulpmiddel vergoed krijgt, kan het ook zo zijn, dat als je arts hem voor wil schrijven als combinatie therapie, deze soms ook vergoed wordt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar