Heb je nu echt baat bij een tennisbal op je rug?

1
Ik ben erachter dat ik erg vaak in mijn slaap op mijn rug ga liggen, en dan ook best vaak wakker word ( droge mond o.a ) en zie dan ook wel eens dat de AHI wat hoger ligt dan bij zij slapen. Is die tennisbal in je nachthemd nu echt een goede optie of is het verder niet bewezen dat het echt helpt? Heb door die rottige reuma al pijn als ik op een kreukel van mijn dekbed lig dus ik neem aan dat ik er dan zoiezo wakker van word positief gezien. Die snorebreakers of andere apparaatjes die rugligging doen voorkomen kan ik helaas zo 1,2,3 niet betalen dus zoek ik het toch in een goedkoper alternatief. Iemand ervaringen zowel positief als negatief?
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: Heb je nu echt baat bij een tennisbal op je rug?

3
Ik heb het vroeger wel eens geprobeerd tegen het snurken, en ik vond het een waardeloos concept. Je draait je 's nachts tenslotte toch zeker een paar keer om - de hele nacht in dezelfde houding liggen lijkt me ook niet gezond , en tenzij je over je buik draait, wordt je dus klaarwakker als je over die bobbel rolt, in plaats van je in je slaap om te kunnen draaien.

Ik heb echter naar verloop van tijd gemerkt dat het bij mij de TEMPERATUUR was. Als ik het te WARM had, ging ik op mijn rug slapen, troik mijn knieen op en begon vreselijk te snurken. (En dan zorgde mijn man wel dat ik wakker werd....)
Dus zorg ik sindsdien dat ik het 's nachts vooral niet meer te warm heb. Geen pyjama, dun dekbed, raam open, en in de zomer (mei - september) slaap ik in de kelder (waar het maximaal 18 graden wordt). En inmiddels is het een gewoonte ; in het slaaplab twee nachten achter elkaar 0 % op de rug gelegen. (beide nachten ongeveer 50/50 links en rechts, en een klein beetje op de buik). Kan zomaar zijn dat ik de enige ben voor wie dit werkt, hoor ; ik ben dan ook wel een rare, heb het nooit koud (zit dit op dit moment lekker achter in de tuin onder mijn overdekt terras te tikken) en HEEL snel warm, dus voor het zelfde geldt ben ik een uitzondering. Maar het werkt wel. En goed.

Ik denk dat het komt omdat als het niet al te warm is, ik lekker opgerold kan liggen. Wordt het te warm dan strek ik me denk ik onbewust uit en vergroot mijn 'oppervlak' zo veel mogelijk om warmte kwijt te raken. Maar hoe het precies werkt weet ik niet, het is maar een theorietje.

Tja, en als je naakt slaapt wordt die tennisbal wel heel erg lastig te bevestigen....

Re: Heb je nu echt baat bij een tennisbal op je rug?

5
Denise,

De POSE weliswaar € 199,00 is het beste om zonder wakker te worden op de zij te gaan slapen.

De Snorebreaker en alle andere mogelijke hulpmiddelen die op de rug gedragen worden, zorgen er helaas voor dat je wakker wordt bij het draaien.

Dat is ongewenst.

Zie het 30 dagen test verslag van Pinguin over de POSE.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Heb je nu echt baat bij een tennisbal op je rug?

6
Dankjullie voor de reacties.

Ik kan eigenlijk wel aannemen dat een tennisbal geen succes is. Momenteel heb ik het vaak best koud op bed, nu de apneu redelijk onder controle is en ik dus niet meer elke nacht functioneer als iemand die de marathon rent is het nachtzweten en het daarbij warm hebben zo goed als verdwenen en word ik juist wel eens wakker omdat ik het koud heb, opzich niet erg aangezien ik tijdenlang heb lopen zweten als een otter tijdens het slapen en dat is ook echt niet fijn dus ik mis dat gezweet als kiespijn.

De Pose lijkt mij opzich dan ook het beste maar nu de operatie in zicht is en ik misschien niet meer met CPAP hoeft te slapen of zelfs grotendeels apneu vrij word verklaard vind ik het voor die relatief korte periode tot aan de operatie een behoorlijk dure aankoop. Wil natuurlijk niet zeggen dat ik helemaal apneu vrij ben na de ingreep maar voor nu durf ik het gewoonweg niet aan de Pose aan te schaffen, misschien na de operatie als het alsnog nodig blijkt te zijn, nu eerst afwachten en ben ik toch een beetje opzoek naar een wat goedkoper redmiddel. Maar denk dus niet dat die er echt zijn. De tennisbal hoor ik meer niet zulke positieve ervaringen over, vooral het erdoor wakker worden schijnt irritant te zijn en doordat apneuers het toch best vaak warm hebben snachts en dus ook vaak geen nachthemd dragen is dat ook niet echt een optie, misschien een onderhuidse tennisbal maar dat staat ook een beetje raar. Ik zal nog wel even kijken of er wat is en zo niet so be it. Gebeurd vast niet een hele grote ramp mocht ik wel eens op mijn rug slapen.

En dan nog iets, je hebt tegenwoordig ook van die apneu/snore apps voor ipad e.d. nu had ik die dus laatst ook geinstalleerd maar is zoiets wel zinvol? De CPAP maakt best wat geluid, overheerst dat de ademstops/snurken niet? Dat als je het opneemt en afluisterd je alleen gebrom hoort van de CPAP? Ik heb de app inmiddels ook weer verwijderd omdat ie best wat ruimte in beslag neemt. Heb mij er niet erg goed in verdiept hoor maar het lijkt mij gewoon sterk dat zo'n (gratis) app echt je apneu's registreert en dat het een nuttige app is waaruit je dingen op kan maken.
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: Heb je nu echt baat bij een tennisbal op je rug?

7
Denise, er zijn volgens mij ook apps die registreren dat je op je rug slaapt. Je telefoon moet dan op je buik worden gedragen en als je op rug slaapt gaat deze trillen. Dus net als de POSE zou doen.

Die apps kosten een paar euro geloof ik. Dus mocht je een ongebruikte kleine telefoon hebben met trilfunctie en die apps kan installeren en die je bijvoorbeeld in een band op de buik of in kunt klemmen in je slip of onderbroek dan kan dit een goedkopere oplossing zijn.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Heb je nu echt baat bij een tennisbal op je rug?

9
Bij mijn echtgenoot helpt de tennisbal perfect, hij draait dan zonder echt wakker te worden door naar de andere zij i.p.v. op de rug te blijven liggen. Hij draagt geen pyjama's maar oude T-shirts en daar heb ik een zak op gemaakt die met klittenband sluit.

Re: Heb je nu echt baat bij een tennisbal op je rug?

10
Ik heb een ipad = groot apparaat. En om die aan mijn rug te hangen lijkt me ook niet echt comfortabel haha

Ik kan het altijd proberen een tennisbal, voor een prikkie heb je er 1 en baat het niet dan schaad het niet. Weet niet of het 1 met het ander te maken heeft maar dus vannacht wederom op mijn rug liggen slapen en had een ahi van 5.98. Word dan best wel boos als ik weer een rot nacht achter de rug heb maar momenteel zit ik op een ahi van gemiddelt 2.5 en het kan natuurlijk wel eens zijn dat ik een uitschieter heb.

De apneu deskundige laat het nogal afweten, er is volgens haar geen contact meer nodig. Maar hoe moet het dan met als de druk niet goed staat? Of met andere vragen over de cpap/apneu? Beetje laks van haar kant.

Moet dus mijn eigen boontjes doppen en bij een echt hoge ahi mag ik haar wel mailen.

Maar oke, ik ga off topic. Ik zal toch eens overwegen om een tennisbal uit te testen en voor de rest positief blijven en niet mn kop laten hangen.

Fijne zondag,

Groetjes
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: Heb je nu echt baat bij een tennisbal op je rug?

11
Even off topic: je mag bij twijfel toch altijd je osas verpleegkundige bellen?
Zelf mail ik nog wel eens met de verpleegkundige en krijg dan ook heel keurig antwoord.

Ook heb ik gehoord dat een tennisbal echt helpt want neem van mij aan dat het niet prettig ligt op een tennisbal.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Heb je nu echt baat bij een tennisbal op je rug?

12
Een tennisbal kan een hulpmiddel zijn in slaaphoudingtraining (raar woord :) ), net als de pose.

Als het je ongemak brengt om op je rug te slapen, zul je op een gegeven moment niet meer op je rug gaan liggen. Dat leer je vanzelf.
Dus ja, ik denk dat het kan helpen. Dat het ongemakkelijk zal zijn, lijkt me logisch.

Maar ik ken ook mensen die van ellende 3 tennisballen in hun shirt naaiden en nog op hun rug gingen liggen. Dus soms helpt het ook niet.

Re: Heb je nu echt baat bij een tennisbal op je rug?

13
Dag Denise,

Jouw topic is me kennelijk ontgaan, sorry voor m`n late reactie.

In de vele maanden tussen diagnose Slaapapneu en de proefplaatsing van m`n cpap probeerde ik alvast minder op m`n rug te slapen.
Ik had nog een lang rolkussen met zachte vulling, gekocht bij Blokker of Wibra. en legde dat alle nachten stevig tegen m`n rug. `k Wilde toch alvast iéts doen..

Dat wende snel,en het werd bij het uit bed stappen al gauw een automatische handeling om het kussen te grijpen en
even weg te leggen.Meestal werd ik nog in dezelfde houding wakker.

Ook herinner ik me een tip op het Forum .
Dat luidde ongeveer:Doe een kussentje achter in een langwerpige sloop, en ga zelf op het `lege` gedeelte van de sloop liggen, zo dat je het kussentje tegen je rug aan voelt..
Door er zelf op te liggen blijft het kussen op z`n plaats.
En wanneer je je dan omdraait voelt het in elk geval niet hard of onplezierig aan ...

Succes gewenst, Denise!

Alle goeds, en hartelijke groeten,
Annie

Re: Heb je nu echt baat bij een tennisbal op je rug?

16
Nogmaals dank voor de reacties en ben het eens met Bram, helaas ben je er zelf niet altijd bewust van hoe je slaapt, dan zou ik deze vraag hier ook niet te hoeven stellen lijkt me. Weet niet of je het serieus meent of dat het sarcasme is maar aan jou advies heb ik niet veel.
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: Heb je nu echt baat bij een tennisbal op je rug?

17
bprosman schreef:
Of ga gewoon niet op je rug liggen. Dat kan natuurlijk ook !
Als je slaapt heb je die keuze niet altijd.

Groeten, Bram
Die keuze heeft iedereen.
Wellicht gebrek aan doorzetting en motivatie.

Maar als je je zelf leert op je zij te slapen dan kan dat heel goed zonder balletjes kussens of andere kostbare ongein.

Re: Heb je nu echt baat bij een tennisbal op je rug?

18
Ach Skinny, als het eens zo simpel was... Net als mijn man gaan de meeste snurkers keurig op hun zij liggen bij het inslapen. Maar gedurende de nacht gaan ze in hun slaap op de rug liggen. Dat doen ze dus niet bewust. Doorzettingsvermogen en motivatie heeft daar niets mee van doen. Jouw opmerking bewijst eens temeer dat er veel misverstand en onkunde over bestaat.
Laatst gewijzigd door MirandaT op 09 nov 2014, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Heb je nu echt baat bij een tennisbal op je rug?

19
Goh hee ik wist niet dat dat kon, in je onderbewustzijn het leren om bewust niet op je rug gaan slapen en zelfs als je wel gewoon wakker bent lijkt het mij heel sterk dat je je dat zelf aan kunt leren. denk helaas ook niet dat dat mogelijk is. Waarom zijn er anders veel mensen die dit hebben en daardoor een verhoogde AHI? Het word vaak genoemd als de minst gunstige slaaphouding door artsen die dan ook komen met dingen als een tennisbal oid. En aan doorzetten en motivatie heb ik geen gebrek hoor. Beetje lompe en kortzichtige opmerking vind ik dit maar hou nu wijselijk mijn mond.
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: Heb je nu echt baat bij een tennisbal op je rug?

20
MirandaT schreef:Ach Skinny, als het eens zo simpel was... Net als mijn man gaan de meeste snurkers keurig op hun zij liggen bij het inslapen. Maar gedurende de nacht gaan ze in hun slaap op de rug liggen. Dat doen ze dus niet bewust. Doorzettingsvermogen en motivatie heeft daar niets mee van doen. Jouw opmerking bewijst eens temeer dat er veel misverstand en onkunde over bestaat.
Wat u bij mij onkunde noemt noem ik een gebrek aan doorzetting vermogen en motivatie van de kant van uw man
Wanneer hij bewust zou gaan slapen en gemotiveerd genoeg bezig zou zijn met de overlast welke hij in de slaapkamer veroorzaakt zou hij na verloop van tijd vanzelf via het onderbewustzijn op zijn zij blijven liggen..

Het word mensen tegenwoordig te makkelijk gemaakt..
Als we te lui of ongemotiveerd zijn word er gezocht naar een elektronische of mechanische oplossing.

Met Apneu en het onbewust ontspannen van de weke delen in de keel ligt het heel anders dan met het slapen op de rug of zij..
En heeft ook met een totaal ander gedeelte van de hersenen te maken..