Burn out ,

1
Beste allemaal,

Enige tijd geleden heb ik mijn berichten laten verwijderen van het forum ivm met een relatiebreuk,
Het verhaal is in het kort bij mij het slaaptekort en bij haar de Ptss stoornis en Conversie en dat zorgde voor een definitieve breuk.
Mijn vriendin was echter wel een grote steun voor me en zij zorgde ook voor mijn dementerende moeder.

Het gevolg is dat ik in een burn out terecht ben gekomen ,plannen heb voor zelfdoding,en crisis team is ook al langs geweest.
Ik trek het niet meer en de praktische tips : Zoek afleiding dat helpt me niet want ik heb geen energie meer en het gebruik van C pap machine nu 2 jaar heeft me geen verbetering opgeleverd maar alleen ellende

Ik slaap nu nog korter, 3 -4 uur per nacht,ik ben opgebrand ,veel huilbuien en ik voel me vooral alleen.
Dit heeft te maken met geen familie leden meer. geen vrienden.

Mijn AHi is 5 of wat hoger maar het slaaptekort maakt me angstig,huilbuien en ben de klust erg kwijt, op medicatie reageer ik vaak slecht.

En op zoplicon sliep ik ook kort en was ik overdag ook in een soort trance (eng gevoel)

Ik heb het niet zo meer op medicatie,ik ben er bang van geworden daar ik me ook opgefokt voel van het slaap tekort en dit terwijl ik eerst vrolijk was en vol humor

Ik vind niet echt gehoor bij de deskudige en heb behoefte aan tips,steun en als het kan vriendschap,ik woon in Den haag

En wat doen jullie tegen het tekort aan slaap,in mijn geval > Ik kan overdag ook niet in slaap vallen en ik "moet"met C Pap neusdoppen masker slapen anders slaat mijn keel al dicht bij voorbaat,

Ook een vreemd gevoel onder mijn kin gekregen en urine die erg stinkt,

Ik ben helemaal op lieve mensen

Groetjes

Met vr groet

Henk

Re: Burn out ,

2
Beste Henk, wat goed dat je steun zoekt. Blijf dat doen, ook bij de professionals. Ik weet niet goed wat ik moet zeggen, maar ik wilde je in ieder geval even beantwoorden. Heb je een sympathieke huisarts? Het lijkt duidelijk dat je goede hulp nodig hebt. Sterkte alvast voor vandaag.

Re: Burn out ,

3
Jeetje Henk ; dat is nogal wat. Je hebt zoveel voor je kiezen gekregen, dat dat heel normaal is dat dat je teveel is geworden. En ik weet ook niet of je bent gebaat bij steun en vriendschap alleen ; ik denk dat je toch echt professionele hulp nodig hebt. Helaas grijpen die snel en makkelijk naar medicatie die het niet altijd beter maakt. Afleiding zoeken is heel makkelijk gezegd, maar toch is dat wel wat er (mede) moet gebeuren. En dat hoeft echt niet allemal even inspannend te zijn. Ik denk dat het belangrijkst is dat je weer op een of andere manier onder de mensen komt. Werken zal er op dit moment niet inzitten, en ik weet natuurlijk niet wat je leeftijd is, maar er moet toch ergens een soort van "dagopvang" / dagbesteding zijn voor mensen die in een situatie zitten vergelijkbaar met de jouwe.

Geen energie meer hebben om dingen te doen is echter wel een gevaarlijke vicieuze cirkel waar vooral depressieve gevoelens je HEEL makkelijk intrekken. Hoe minder energie je hebt, hoe makkelijker je dat aanpakt als excuus om ook niks meer te ondernemen, waardoor je nog minder fut krijgt, en het cirkeltje is rond. Voor je het weet kom je je bed niet meer uit.

Misschien is het in eerste instantie een goede (laagdrempelige) stap om te zien of er wat fora zijn waar je je ei kwijt kunt. En dan niet per definitie fora met gelijkgestemden (een forum voor depressieve mensen lijkt me een erg deprimerende aangelegenheid), maar juist voor iets wat je leuk vindt. Kun je in elk geval met relatief weinig inspanning weer eens met mensen over iets anders praten, en zelfs mensen leren kennen.

En doe ook zeker, hoe vermoeiend het idee ook is, lichamelijk 'inspannende' dingen. Geen topsport ; gewoon af en toe een kwartiertje wandelen, een blokje fietsen, ergens een kopje koffie drinken op een terras met een goed boek, dingen die je in elk geval wat echt daglicht, frisse lucht en beweging geven.

Het beste zou denk ik zijn als je iemand weet te vinden die je nodig heeft. Het gevoel weer terug krijgen je nuttig te voelen. Maarja, dat zijn vaak dingen die op je pad moeten komen. Je hebt echter wel het geluk in de grote stad te wonen, waar vaak nog wel veel mogelijkheden zijn voor (niet-vermoeiende) activiteiten voor alleenstaanden. Het maatschappelijk werk kan je daar ook eventueel de weg in wijzen.

En je zult toch heel duidelijk moeten aangeven bij de huisarts dat je het zo niet meer trekt. Ik weet niet of er al een hulpverleningstraject opgestart is of waarom dat niet gebeurd, maar je zult niet de eerste zijn die bij de dokter ondanks zijn klachten toch zo sterk en verstandig mogelijk probeert over te komen en daardoor te weinig alarmbellen laat rinkelen. Maar bezoek van het crisisteam is toch wel een heel duidelijk teken aan de wand, dunkt me. Is daar verder ook geen follow-up van ?

Uit je laatste zin maak ik op dat je je erg begint te focussen op klachten en gezondheid, en ook dat kan een vrij bodemloze put worden. Een vreemd gevoel onder je kin (slokdarmkramp ?) en stinkende urine zijn overigens beiden tekenen van te weinig water drinken. Dat is natuurlijk heel makkelijk aan te pakken. Blijf goed voor jezelf zorgen !

Re: Burn out ,

4
Dank je Carina en L33ntje,

Ik ben 50 jr en woon in Den Haag en ik drink best veel water,mijn urine word onderzocht en ook mijn schildklier.
En L33ntje ik ben superblij met jou verhaal en hoe vreemd het ook mag klinken:

Zojuist stonden er twee dames van reakt aan de deur (afdeling van Parnassia).
Die vertelde mij ook dat ik me meer moet begeven onder de mensen en dat ik iets moet betekenen voor een ander.
En men kijkt na een maatje voor me,om te wandelen,en stimulatie tot sport.
Kortom ik word een maatje van een ander en ik krijg zelf ook een maatje
Ik gebruik nu sinds kort 2 dagen25 mg seroquel maar ik voel me een zombie en slaap er niet beter op.

Ontspannen lukt me niet zo goed maar men heeft mij verzekerd dat ik inderdaad in die vicieuse cirkel zit
en heus wel uit mijn dip komt.
Dus ik kreeg een beetje hoop,want de1 zaamheid kills me.

L33ntje mijn complimenten je verhaal stimuleert me ook des te meer,

Wat fijn dat ik wat positiever ben,

Dank jullie wel.Groetjes

Henk

Re: Burn out ,

5
Beste Henk,

Bestaat er in Den Haag niet iets voor dak- en thuislozen? Alleenstaanden die op en vaste plek bij elkaar komen iedere dag, voor een babbeltje en een praatje? Misschien kun je dat eens googlen.
En inderdaad zoals L33ntje zegt, probeer iedere dag even buiten onder de mensen te komen. Een spontane glimlach kan al veel doen!
Ik maak uit je verhaal op dat je al wel bekend bent met de hulpverlening, blijf daar aan de bel trekken. Goed van je dat je je aangemeld hebt een maatje voor iemand te worden en dat je er zelf ook eentje krijgt! Hieruit lan een mooie vriendschap ontstaan, maar probeer dat niet als doel te zien in deze contacten. Vriendschappen moeten groeien, spontaan.

Laat gauw weer hier horen hoe het met je gaat!!

Sterkte, Jil

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk

Re: Burn out ,

6
Welkom hier Henk. Goed dat je ons opzoekt. Wat een opeenstapeling bij jou. Ik kan me voorstellen dat je af en toe de moed in de schoenen zinkt.
Toch heb ik de indruk dat B je een knokker bent die zich er niet zomaar onder laat krijgen. Die vechtlust, DIE heb je nu heel hard nodig en die zet je ook duidelijk al in. Je bent bij de huisarts geweest, hebt contact opgenomen met de crisisdienst, hebt Reakt over de vloer en je wordt EN krijgt een maatje. Dat zijn goede stappen man.
Ik hoop dat je je snel wat beter gaat voelen en beter gaat slapen.
Houd je ons op de hoogte?

Groeten
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Burn out ,

7
Hoi Agnes en Jill,

Ik sta al iedere dag op met hyperventilatie en gespannen borst en het gevoel of iemand me wil wurgen.
Nu heb ik het C pap apparaat al 2 jaar
Ik heb ook al verschillende neusdoppenmaskers geprobeerd en er uit gebreid over gesproken met total Care.
Voel me gewoon beroerd door het slaaptekort.en de stress nog van de relatiebreuk,een vriend die Apneu heeft zal best zwaar voor haar geweest zijn (soms zal ik best eens gesnauwd hebben) en zij met Ptss en conversie niet leuk allemaal.

De hyperventilatie het lijkt zo chronisch te zijn en ja ik weet dat ik via de buik moet ademhalen maar ik ben zo op mijn ademhaling gefixeert dat het helemaal mis gaat

Dat geblaas van het c pap apparaat geeft veel irritatie zelfs met oordoppen in hoor ik het gezoem.

Sorry voor mijn geklaag ik zit er even door heen en ja er zit een dak en thuislozen opvang maar voel me te beroerd om er heen te gaan en daar zitten bepaalde type's die mijn humeur doen dalen en dat is niet positief (niet allemaal hoor)

dank jullie wel

Groetjes

Henk

Re: Burn out ,

8
Welke cpap heb je? Ik heb een Resmed Airsense 10 en die is absoluut geluidloos. Dus daar zou je al een bron van ergernis kunnen weghalen.

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk

Re: Burn out ,

10
Total Care heeft meerdere merken cpaps, maar heeft een voorkeur voor de Devilbiss apparatuur.

De verschillende merken kunnen een ander algoritme hebben, die de één prettig vindt en de ander weer niet.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Burn out ,

11
Dank je Ruud,

Maar wat houdt dat Algoritme precies in?

Alvast bedankt voor het uit leggen!
Dat gezoem van dat ding ik word er gek van,voor mij een bron van irritatie ,eigenlijk al sinds start behandeling
als ik meer "rust"aan mijn hoofd zal hebben zal ik meer kunnen ontspannen

Met vriendelijke groet

Henk

Re: Burn out ,

12
Nou, precies. Gewoon zeggen dat je he-le-maal gek wordt van dat gezoem. Lijkt mij niet normaal... Dus hoppa,aan de bel trekken!

Groet, Jil

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk

Re: Burn out ,

13
Hallo Henk,
Maar wat houdt dat Algoritme precies in?
Elk hulpmiddel of dit nu een apap, bi-pap, cpap of een ASV betreft heeft een motor in zich.

Deze motor + de manier van toevoer van lucht, onder verhoogde druk, luchtbevochtiger e.d. zorgen ervoor dat de therapie hopelijk slaagt.

Dit alles samen met de manier van meting van apneu en hypopneu, hogere druk bij in- en lagere druk bij uitademing wordt vaak wiskundig bepaald en volgt een bepaald algoritme. Elk merk kan dit net weer even anders doen, daardoor kan het patroon van ademhalen net iets anders zijn.

Het ene merk is stiller dan een ander merk. De Devilbiss laat vaak het ademen van de gebruiker 'horen' en kan daardoor geluid veroorzaken.

Het kan een oplossing zijn als je een ander merk cpap kan gebruiken.

Mijn vrouw vond de F&P ICON en ICON+ meer geluid geven dan de Resmed AirSense 10, terwijl ik het verschil niet eens bemerk.

Jouw geval van vermoeidheid is zeer ernstig te noemen en het is zeker de moeite waard om een verzoek in te dienen om een ander merk cpap te mogen uitproberen om te kijken of je daar meer rust mee krijgt.

In deze link https://www.totalcaregroep.nl/content/cpap#contentTab2 kun je zien welke merken Totalcare verstrekt, bovenaan staat hun favoriet de Devilbiss. Echter als jij beter kan slapen met een ander merk, moet je toch proberen dit patroon van standaard eerst de Devilbiss aangeboden te krijgen zien te doorbreken. Eventueel de Zorgverzekeraar of de osasdeskundige/arts hierbij inschakelen.

Uit eigen ervaring weet ik dat dit kan bij Totalcare. De Zorgverzekeraar vertelde dat dit een zaak is tussen de gebruiker en de leverancier, ook in dit geval was dit Totalcare. Het zou niet nodig moeten zijn om van leverancier of zorgverzekeraar te moeten wisselen om dit voor elkaar te krijgen.

Je kunt bij je zorgverzekeraar kijken met welke leverancier zij nog meer zaken doen. Vivisol vraagt vaak aan de klant wat men wil.

Dus..... niet geschoten is altijd mis.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Burn out ,

14
Yooohhhh Henk,

Wat een verhaal kerel. Herkenbaar ook. In een ver verleden in een vergelijkbare situatie gezeten. Wordt je dus niet vrolijk van.
Maar kan je zeggen dat ooit de zon weer gaat schijnen. Zoals Agnes al aangeeft….heb ik ook de indruk dat je een vechter bent dus dat zonnetje komt zeker weer.
De goede tips zijn hier al aan je gegeven. Wat mij destijds ook best wel geholpen heeft is schrijven, opschrijven wat erin je omgaat, van je af schrijven.
Oh oh….weet nog goed dat ik dat helemaal niet kon. Het sloeg werkelijk nergens op wat ik opgeschreven had. Gooide het dan ook weer weg en begon weer op nieuw. Tot ik de tip kreeg om hetgeen ik opgeschreven had niet weg te gooien. Ik vond het nergens op slaan wat ik opgeschreven had…..echter het was een weerspiegeling van wat er in mijnhoofd gaande was….chaos van het moment. Als ik het dan een tijdje later weer eens terug ging lezen bemerkte ik dat ik toch stapje voor stapje een opgeruimde geest kreeg……
Dat gaat echt niet van vandaag op morgen Henk….. maar je hebt al goede stappen genomen….en wellicht gaat/kan het jou ook helpen om de chaos in je hoofd van je af te schrijven.

Wens je iig veel kracht toe…..je komt er zeker wel….
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Burn out ,

15
Dank je wel Ruud voor de goede uitleg daar heb ik wat aan,
En Jaapio thanks voor de steun ook.
Gisteren besloten om de seroquel 25 mg weg te gooien,ik kreeg er andemhalings stoornissen van en mijn slaap
verbeterder ook niet echt,gelukkig had ik het medicijn pas 3 dagen gebruikt.
Toen maar weer 2 oxazepam genomen ,ik baalde er wel van want ik hou niet zo van dat afgevlakte gevoel en
ik heb ruim 4 uurtje maar geslapen,ik loop nu 08.30 al weer te huilen,

Wat voor medicatie ik ook gebruik,het lijkt altijd mis te gaan met de slaap en dan ook met mij.

Mijn Ahi was vannacht 11 ,
Ik voel me hondsberoerd en heb ook vaak een scheve mond van moeheid.
Ze (de deskundige) weten het ook niet meer ze zeggen tot slot : Dan Maar geen medicijnen .

IK heb thuis zo'n kleuren boek om me af te lijden en Ja Japioo ik heb al een hoop van me af geschreven,maar als apneupatient
ondervind ik door het vele slaaptekort een behoorlijke ontwrichting van het functioneren.

Angst en paniek ,en niet meer weten wat je moet doen.
Google-en helpt ook niks, Thc olie gebruikt op medisch voorschrift hielp me ook niks.
Kon ik maar wat meer slapen,ik wil niet op eens 3 oxazepam nemen en 2 weken later 4 stuks,dan is het einde zoek.

Wandelen doe ik genoeg,mijn gewicht is thans 98 kg en ik let echt wel op wat ik eet.
Afleiding zoeken doe ik eigenlijk in het wandelen omdat ik dan wat tot rust kom,maar in mijn koppie speelt de relatie breuk en heb ik nog huilbuien.

Gister was ik even optimistisch,maar voel me nu weer gesloopt,ik heb pas controle gehad in het Haga ziekenhuis,toen was mijn ahi over een lange periode rond de 6.5.de arts was hier tevreden mee.

De druk van mijn C Pap staat thans geloof ik op 5,5

Dat prikkelende gevoel aan mijn onderkin (verdoofd gevoel) zit er ook nog steeeds,de hiuisarts wijt het aan stress.


IK ben down ,weer een baaldag,de longarts heeft me al gezegd voorzichtig met slaap middelen,
Ik wil in iedergeval iets van slaap hebben,ik ben er ook wel teveel mee bezig maar komt niet uit die viscieuse cirkel .

Groetjes

Henk

Re: Burn out ,

16
Je kop zit vol en je tobt.
Daardoor slaap je slechter.
Door slaaptekort ga je nog meer tobben., want je ziet zaken niet meer in perspectief.
Het gevolg is nog slechter slapen.
En, hup, daar komen de pammmetjes om je chemisch in slaap te laten vallen.
Maar helpen doen ze niet, omdat de belangrijkste slaap, de REM-slaap waarin je herstelt, afgevlakt wordt.
Minder effectief wordt dus.
Dus, nog maar een pammetje er bij enz., enz.

Die kop van je moet leeg Henk.
Ik heb dat destijds bereikt door naar maatschappelijk werk te stappen.

Voor de rust in je kop kan ik je van harte Reiki aanbevelen.
Google daar maar eens op en kijk of het je wat lijkt.
Bij mij werkte het beter dan Oxasepam.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Burn out ,

19
Henk,

Is er al eens verder gekeken waarom jij zo slecht slaapt? Misschien is het een idee eens eventjes al die pammetjes teaten staan want helpen doen ze blijkbaar niets (wel even checken of je af moet bouwen). Het lijkt mij dat al die pillen je hele bio-ritme ook nog eens in de war gaan gooien. Natuurlijk slaap je dan beroerd maar dat doe je nu ook al. En dan eens een uitgebreid slaaponderzoek aanvragen, er zijn enorm veel slaapstoornissen, apneu is slechts eentje ervan.
Even een steuntje: ik slaap de laatste weken ook zeer belabberd tot vrijwel niet, merk dat ik nu weer op de adrenaline leef. Ik weet waarschijnlijk de oorzaak wel (mijn man heeft eergisteren een zware risicovolle operatie goed doorstaan maar ik zit dus iedereen de hele avond op de hoogte te houden = niet bevorderlijk voor mijn rust). Maar als ik over een paar weken nog steeds zo slaap/niet slaap, ga ik weer onmiddellijk aan de bel trekken!

Ik zal vannacht, als ik weer wakksr lig, aan je denken!!

Sterkte en probeer ook onder de mensen te komen, ga vandaag stukje wandelen oid. Het is sr mooi weer voor!

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk

Re: Burn out ,

20
Hoi Jil,

Nee is nog nooit onderzocht en ik kom er niet verder mee,
Er is me ooit een melatonine test beloofd maar is er niet van gekomen.
Ik denk dat het mede komt omdat ik veel trauma;s heb mee gemaakt mishandelingen,sterfgevallen,bedreigingen,
en tot 2 keer toe een relatiebreuk met dezelfde partner.
En het gevoel hebben dat de deskundige denken dat ik vast wel gestoord ben.

Ik hyperventileer veel.
Natuurlijk begrijp ik ook jou wat je door maakt met je man,ik denk dat dat een gezonde reactie van je is,
je bent bezig met hem ,het is niet niks allemaal.

Je hebt gelijk mijn bioritme is naar de knoppen,

Ik ga de tip van Menno ook ter harte nemen.
De stress ,emoties waaronder huilen en opgefokt voelen moeten er uit .

Ik heb zojuist ontdekt dat mijn boven buurvrouw verschillende massage technieken beheerst,ik heb haar al gemailt,ik heb rust nodig in mijn kop,de gedachte pieken van laag naar hoog,

Jill je man heel veel beterschap toegewenst en denk ook aan jou hoor,

groetjes

Henk