moeie benen

1
hallo allemaal.

Ik gebruik nu een aantal maanden de cpap ResMed maar sta bijna elke dag op met hele moeie benen (net of ik al 20 km gelopen heb). Gaande weg de dag is het met ups en downs wel beter maar over het geheel gezien heb ik dus de hele dag moeie benen. Hebben jullie daar ervaring mee en wat doen jullie er aan

Groetjes Robert

Re: moeie benen

2
Hoi Robert, is het een verkrampt gevoel of een (melk) verzuurd gevoel?

Is jouw ahi nog steeds zo laag bij het gebruik van je Resmed cpap?

Is jouw druk vast of variabel ingesteld?

Heb je misschien last van rusteloze benen overdag en /of 's nachts?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: moeie benen

3
Ruud,

het gevoel in mijn benen is als of ik de hele dag al heb geslenterd en of een hoge trap op loop, zo erg dat het een verzuring wordt gebeurt heel af en toe. Ik drink nu een flesje AA over de dag en dat lijkt te helpen maar is niet gezond.

Mijn ahi is onder de 1 dus heel laag ( met de test had ik gemiddeld 23 stops per uur van 35 sec).

Mijn druk start op 4 op en gaat na een tijdje over naar 8 en daar staat hij dan op.

Van rusteloze benen heb ik geen last.

Re: moeie benen

4
Het gevoel wat jij beschrijft herken ik van het begin toen ik weer meer ging bewegen en mijn lijf daar nog aan moest wennen. Inderdaad, verzuurde spieren van bijna niks. Ik kreeg het advies om meer eiwitten aan mijn voeding toe te voegen. Iedere dag een schaaltje kwark, regelmatig een ei... Mij heeft het geholpen.
Misschien dat het jou ook helpt?

Groeten
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: moeie benen

6
Robert, ik heb precies hetzelfde, mijn spieren verzuren heel snel, vooral in mijn benen. Sinds ik met masker slaap, kan ik niet meer in 1 keer de trap oplopen, moet 2 tot 3 keer stoppen. Ook de brug opfietsen kost grote moeite, 1e versnelling en dan heel langzaam... rol zowat ruggelings weer naar beneden.

Ik begin de dag met een bak magere kwark of griekse yoghurt en eet elke dag vlees of vis, dus zou genoeg eiwitten moeten krijgen... maar goed, eitje erbij kan nooit kwaad.

Ben gisteren naar fitness gegaan, maar moest het uit mijn tenen halen, alle spieren voelen zo zwaar en loom. Werd ook draaierig op de cardio, terwijl hartslag niet echt hoog was (max 162, bij hardlopen ga ik daar overheen). Hartslag in rust is erg laag, 54, terwijl mijn conditie heel beroerd is. Snap er allemaal niets van.

Is dit omdat de adrenaline nu mijn lijf uit gaat? Heb de CPAP sinds 10 dagen en die staat nog op auto, maar volgens mij wordt de uiteindelijke druk wel laag, ik denk 5 of 6. En mijn AHI blijft nu steeds onder de 3.

Ik hoop dat iemand kan helpen dit te verklaren en vooral of het vanzelf overgaat, want het is raar om als een oud wijf rond te slenteren terwijl ik me in mijn hoofd juist zo goed voel.

Re: moeie benen

7
Linda, gun jouw lichaam eerst de broodnodige rust. Geadviseerd wordt om het eerste halfjaar na de start met de cpap therapie niet intensief te gaan sporten. Gewoon wandelen, fietsen enz.

Lees vooral het artikel van Sandra Houtepen Strong bij Tips en trucs over Hormonen. Ook zo belangrijk om Apneu te begrijpen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: moeie benen

8
Dank je Ruud, goed om te weten dat het inderdaad met de behandeling te maken heeft.
Had het artikel van Houtepen al gelezen (echt een goed artikel! Heb het ook aan mijn huisarts laten zien), maar in mijn herinnering moest je de eerste 2 maanden kalm aan doen. Ik was altijd behoorlijk sportief (al die adrenaline moest toch ergens heen) en ben nu 15 kilo te zwaar, daar baal ik ook van. Maar ja, ik had al elders gelezen dat je ook moet wachten met dieten.

Maar ik ga niet bij zo'n wandelclub met van die Nordic Walking Sticks. No offense voor degenen die dat doen, maar ik ben daar niet klaar voor!
Ik ga wel de langzame vetverbrandingscardio doen bij de fitness, dan. Luisterboekje van de bieb erbij. En wandelen met de buuf, om mijn Fitbit tevreden te houden. En de relax-yoga.

Pffff.... toen ik ziek was, was ik actief; en nu ik beter word, doe ik kalm aan. Het blijft een rare gewaarwording!

Re: moeie benen

9
Ik herken het van eigenlijk het hele eerste JAAR met de CPAPA; vooral mijn schouders ,heupen en benen. Ook als ik helemaal niks gedaan had - of misschien zelfs wel juist dan. Vermoedelijk toch gewoon doordat ik iets acitever was dan mijn lijf al aan wilde, maar zeker weet ik het niet. Wat ik wel weet is dat ik er inmiddels al zo ongeveer een jaar geen last mer van heb, tenzij ik het HEEL bont maak met wandelen of werken.

Re: moeie benen

10
Heel herkenbaar, ik heb dit gevoel ook sinds anderhalve week. Als ik op mijn werk loop krijg ik steeds meer last van mijn benen en soms is de pijn zodanig dat ik even moet rusten.
Ik moet vanmiddag naar de fysio dus ben benieuwd of ik het dan ook krijg en wil eventueel vragen of ik via hun kan gaan sporten want ik wil dit graag onder begeleiding doen.