Nachtdienst en apneu wat zegt de arts.. loop je hem wel of n

1
Hallo even nieuwschierig..
Mijn situatie als verse apneu patient..

Werk 10 jaar bij het bedrijf.. 3 ploegendienst.. waarvan de afgelopen anderhalf jaar in een 2 ploegendienst.
3 jaar terug heb ik acute alvleesklier ontsteking gehad en heb daar prikkelbaar darm syndroom aan over gehouden.. dit resulteerde bij mij in veel ziekte met name als ik nachtdienst liep.. die trok ik niet meer.. na 2 periodes van 3 en 5 maanden ziek ben ik op een nieuwe afdeling geplaatst en kwam voorlopig in een 2 ploegendienst te werken met als resultaat het hele jaar geen ziekte verzuim.
Nu wil het dat ze me weer terug willen hebben in de 3 ploegen want naar hun zeggen daar ben ik voor aangenomen.

Afgelopen week kwam apneu op mijn pad en zoals veleb vallen veel puzzelstukjes op zijn plaats.
Nu heb ik me veel ingelezen maar kom dit onderwerp weinig tegen.
Wat ik wel tegenkwam was dat er bij een paar met apneu en nachtdienst de arts had gezegd dat het mishandeling was een apneu patient nachtdienst laten lopen..

Dit heb ik vandaag bij mijn longarts ook aangekaart en die zei medisch gezien kan ik je voor de opatartfase uit de nachtdienst houden maar daarna als de behandeling aanslaat kan ik alleen adviseren maar geen vrijstelling doorgeven aan je bedrijfsarts.

Daar ik het al lastig trek wil ik een oplossing.. van mijn baas krijg ik die niet.. die wil maar 1 ding.... hebben jullie dit meegenaakt ? Hoe ging dit bij jullie en anders van andere forrumers wat is jullie advies

Re: Nachtdienst en apneu wat zegt de arts.. loop je hem wel

2
Ik ben 30 jaar zeeman geweest waarvan 15 jaar in de bagger.
Het wachtssysteem daar was 8 uur op 8 uur af.
Dat betekent dus dat je vandaag om 12 uur 's middags gaat slapen en morgen om die tijd wakker wordt.
Tijdens mijn verlof stortte ik altijd compleet in elkaar als ik thuis kwam.
Dat duurde 1 -1,5 week.
Dan trok ik weer bij en was (apneu gezien) dan weer "normaal".
Het bleek dat die wisselende diensten een enorme wissel op mij trokken.
Ik heb dan ook gekozen voor een walbaan.
Nu, twee jaar later, blijkt pas wat voor invloed dat onregelmatige slapen heeft gehad.
Ik word tegen tien uur 's avonds slaperig, lig om elf uur in mijn bed, lees wat, val tussen 23:20 en 23:30 in slaap en word tussen 06:30 en 06:45 wakker.
Het tellertje op mijn CPAP staat 's morgens op 7,1 uur.
Zelden meer of minder.
En ik voel me tegenwoordig prima; een 8,5 a 9 op een schaal van 10. (tegen een 3 -4 vroeger).

Daarmee lijkt de regelmatigheid (en de CPAP, uiteraard) in elk geval voor mij van cruciaal belang).
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Nachtdienst en apneu wat zegt de arts.. loop je hem wel

3
Hey bedankt voor je reactie.
Ik merk ook dat ploegendienst er aardig inhakt.... loop nu ochtend middag... 06.00 14.00 en 14.00 22.00.. dat is wel te doen.
Alleen zou het fijn zijn die nachtdienst eruit te laten op medische basis.
Vandaar ook de vraag of anderen dat wel gelukt is?

Andere baan is helaas niet mogelijk althans volgens mijn absoluut niet welwillende baas niet binnen het bedrijf.... en andere baan zoeken met dit salaris is bijna niet te doen... heb deze baan 10 jaar en alles... huis hypotheek leven enz daarop aangepast. .. rekeningen moeten helaas ook betaald worden

Re: Nachtdienst en apneu wat zegt de arts.. loop je hem wel

4
Wat heeft een baas aan een werknemer die zich zelf ziet instorten en vervolgens ziek meldt?

Terwijl diezelfde werknemer nu volledig zijn werk doet zonder problemen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nachtdienst en apneu wat zegt de arts.. loop je hem wel

5
Beste Duiveltje,

Ben je lid van een vakbond? Zo ja, ga daar eens langs voor advies/begeleiding in dit geheel.

In principe is het vrij simpel. Als jij de nachtdiensten niet trekt kun je de ziektewet in gaan. Als jij duidelijk bij een bedrijfsarts/arboarts aan kan geven dat de nachtdiensten funest zijn en deze niet meer gaan kan hij jou werkgever adviseren om het werk daarop aan te passen. Is er vanuit jou werkgever geen passend werk beschikbaar kom je in de zogenoemde spoor 2 van de wet poortwachter. Er zal dan gekeken moeten worden naar passend werk buiten jou werkgever en kijken of je bij een ander bedrijf kan reïntegreren.
Het is even heel kort door de bocht dit, maar zolang jij in de ziektewet zit kan jou werkgever jou niet ontslaan. Ik weet uit ervaring dat er veel mogelijk is zolang alle partijen mee willen werken. het klinkt nu alsof jou werkgever dit nog even moet inzien.

Re: Nachtdienst en apneu wat zegt de arts.. loop je hem wel

6
@ Ruud J,

Inderdaad Ruud dat heb ik vaker aangekaart maar de respons daarop van mijn baas is om te huilen...

@ Dirk

Ik ben geen lid van de vakbond, wel rechtsbijstand en zeker niet van gister...
De ziektewet ingaan en het zo maar proberen is inderdaad de volgende stap en dan maar zien waar het eindigt.
Helaas hadden wij een hele goede bedrijfsarts die er echt zat voor de mensen en niet voor de baas... deze man is met pensioen gegaan en de huidige bedrijfsarts die laat al het kaas van haar bord eten..

Om het maar even te verduidelijken hoe het hier gaat..
Vorige week woensdag diagnose gehad, gelijk bedrijfsarts gebeld, deze zou terugbellen, dit gebeurde niet.. toen vrijdag ochtend nogmaals gebeld, zou me terugbellen... weer niet gebeurd.
Ik haar maar een mail gestuurd met wat er aan de hand was en dat ik dus eigenlijk niet meer zou mogen rijden (heftruckchauffeur 10 tons zijlader) dus niet zomaar wat...
kreeg zondag reactie dat de arts inderdaad gelijk had en ik niet meer mocht rijden van en naar het werk, op de heftruck en prive niet meer... moest dit ook bespreken met de baas om een oplossing te zoeken.

De woensdag dat ik de diagnose kreeg heb ik ook gelijk mijn directeur gesproken (de baas is de persoon onder hem.. werkvloerbaas) was er niet.
De directeur zei me dat hij het een hele vervelende situatie vond voor mij en mijn gezondheid maar dat hij er eigenlijk weinig mee kon omdat het medisch was en daar moest de bedrijfsarts zich over buigen.... ja maar ik mag niet meer rijden.... ja ik snap je maar doe maar gewoon je werk voor nu en we wachten op de bedrijfsarts...

Nadat ik zondag een mail had gehad waar ik niets mee kon, ben ik maandag maar naar mijn directe chef gestapt en alles uitgelegd, die zat met grote ogen te kijken en stamelde wat van ow en nu? .. hij zou de baas (die er inmiddels weer was) op de hoogte brengen...
Nu een volle week plus 2 dagen later heb ik nog geen terugkoppeling gehad van mijn chef, baas, directeur en bedrijfsarts, schandalig als je het mij vraagt aangezien dit een dringende kwestie is.

Even om een beeld te schetsen van het bedrijf waar ik werk...

Een collega van mij had last van zijn knie, de beste man werkte er al 35 jaar... knie was niet meer goed, moest een brace... kon steeds minder en uiteindelijk operatie en kunstknie.... werkgever heeft 3 x ontslag aangevraagd bij uwv omdat de beste man 1.5 jaar ziek was met zijn hele knie gebeuren..
Uwv heeft geweigerd omdat de baas te weinig had gedaan om hem te laten reintergreren..

andere collega werkt hier inmiddels 38 jaar... had een tijdje wat last van zijn rug.. was naar dokter en ziekenhuis gegaan.. conclusie ruggenwervels versleten..
Afspraak gekregen bij bedrijfsarts... die had hij Maandag, de vrijdag ervoor loopt mijn baas naar hem toe.... vervelend voor je rug maar misschien moet je maar uitkijken naar een andere baan als dit niet meer kan...

Elk half jaar komen er een plus minus 8 uitzendkrachten en die geven ze hoop door mooie verhalen en zeggen wat ze kunnen worden.... eind van de rit is dat ze op een enkeling na allemaal de deur weer gewezen worden na een half jaar.. om vervolgens weer nieuwe binnen te halen... dit gaat al een jaar of 8 zo..

Echt medelevend is mijn baas niet en vandaar ook dus het hele verhaal.

Re: Nachtdienst en apneu wat zegt de arts.. loop je hem wel

7
Ik begrijp het. Punt is dat er iets moet gebeuren. Helaas gaat dat niet allemaal zo makkelijk en de situatie die je schets kom ik maar al te vaak tegen. Daarom adviseer ik altijd om lid te worden van een bond, zeker met zo'n baas. Ik weet niet in welk bedrijf je werkt en onder welke cao enz. Daar kunnen soms wel eens regels in staan die in jou voordeel kunnen werken.

Het feit dat je baas dus makkelijk ontslag durft aan te vragen is helder. Het feit dat hij teruggefloten wordt door het uwv wil ook veel zeggen, maar helaas nemen ze dat voor lief en veranderd er soms maar weinig.

Je kan 2 dingen doen, die situatie afwachten, proces van ziektewet in gaan ect met alle conflicten/strubbelingen van dien.
Ik weet niet met hoeveel plezier je naar deze werkgever gaat? Maar ander optie is toch om ook te kijken of er niet iets anders is. In het ergste geval wordt je uiteindelijk toch gedwongen als je na 2 jaar bij het uwv komt.

Maar zo op afstand en zo weinig informatie kan ik geen goed advies geven omdat er zoveel in mee speelt.

Overigens kijk goed bij je rechtbijstands verzekering wanneer je iets moet melden bij hun. Anders vis je daar straks ook achter het net als je hun nodig heb.

Re: Nachtdienst en apneu wat zegt de arts.. loop je hem wel

9
Weet je, Duiveltje?
Misschien moet je de mogelijkheid naar een nieuwe baan uit te kijken niet zo ver weg schuiven.
Zo te lezen heb je het sowieso niet meer zo naar je zin daar.
Misschien was je sowieso aan iets anders toe.
Het klinkt heel zweef, dat weet ik, maar alles gebeurt met een reden.

Ik ben er van overtuigd dat mijn apneu mij geholpen heeft naar een andere baan uit te kijken.
Lees mijn verhaal maar eens:

http://www.apneuvereniging.nl/forum/vie ... aartschool

En nu, na een dikke twee jaar, weet ik dat zeker.
Dit vak is een kolfje naar mijn hand.
Het "had ik dit maar eerder gedaan" gevoel komt regelmatig langs. (Maar dan was ik waarschijnlijk geen goede docent geweest door tekort aan ervaring.)
Denk er op zijn minst eens over na.

En die kosten die gewoon door gaan?
Jazeker.
Die gaan zeker door.
Ik verdien nu 2/3 van wat ik op zee verdiende.
Voorwaar een hele knauw in het budget.
En dat betekende "offers" brengen.
Maar die offers bleken op plekken te liggen die helemaal niet zo erg waren.
Toen ik op zee zat gingen we maandelijks uit eten.
Nu niet meer.
Alle loterijen hebben we eruit gegooid.
We zijn overgestapt op goedkopere aanbieders van energie, mobiele telefoons, internet/TV/telefoon.
De krant en de TV gids zijn eruit gegaan.
Helaas het fitness abonnement ook, dat kon er ook niet meer vanaf.
We doen geen boodschappen meer bij Appie, ook niet bij de "goedkoopste" Jumbo, nee Lidl en Aldi zijn onze supermarkten geworden.
(Vaak nog betere kwaliteit en/of lekkerder ook....)
Voor een nieuwe broek of schoenen wachten we tot de opruiming er is.

En zo hebben we het voor elkaar gekregen om links en rechts in het huishoudboekje hetzelfde getal te krijgen.
Inkomsten = Uitgaven.
We kunnen ons niks extra's veroorloven.
Dat lijkt een grote opoffering en in het begin is dat ook zo.
Maar nu zijn we het gewend.

En wat hebben we er voor terug gekregen?
Een Menno die weer plezier in zijn werk, in zijn gezin, ja, in het leven heeft gekregen.
Ik heb echt een nieuwe start gemaakt.
Het offer is een aanwinst gebleken.

Tenslotte verwijs ik nog maar eens naar mijn onderschrift, die ik naar aanleiding van mijn verhaal bedacht heb.
En ik sta er nog steeds 100% achter.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Nachtdienst en apneu wat zegt de arts.. loop je hem wel

11
mooi gezegd Menno en zo waar.
Ik heb de laatste jaren ook veel los moeten laten en ben dat gaan zien als een uitdaging en nieuwe kansen. Als zich "problemen" voordoen zie ik ze vooral als een opening om dingen anders aan te pakken en dat heeft me al veel opgeleverd. Niet alleen een opleiding en een nieuwe baan maar ook eigenwaarde en lol in het leven. Voorwaar de moeite waard.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Nachtdienst en apneu wat zegt de arts.. loop je hem wel

12
Indrukwekkende verhalen!
Nog een kleine toevoeging van mijn kant. Tijdens mijn cpap periode overgestapt naar een job met onregelmatige diensten. Voor en naslapen ging gewoon slecht met de cpap
Combi met uur rijden bijna fataal. Na 4 maanden weer terug bij oude baas en een flinke burn-out van dit avontuur overgehouden.
Onregelmatig werk en cpap? Voor mij nooit weer!



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Nachtdienst en apneu wat zegt de arts.. loop je hem wel

13
Hallo Duiveltje,
ik leef met je mee, proberen de apneu onder controle te krijgen is al een grote opdracht en dan een werkgever en bedrijfsarts die niet meedenken met je dat valt niet mee. Volgens mij dien jij bij de DAS na te vragen wie verantwoordelijk is als jij betrokken raakt bij een ongeval met je heftruck!!! Mij werd na de mededeling van apneu gevraagd naar mijn beroep, toen rijinstructeur, en duidelijk gemaakt dat ik de eerste twee maanden niet auto mocht rijden. Ook niet gedaan, geen meter.

De bedrijfsarts was het ermee eens dat een apneupatient regelmaat nodig heeft en niet geschikt is voor nachtdiensten, dit staat vermeld in mijn Functionele Mogelijkheden Lijst. Die wordt ingevuld aan het eind van het eerste jaar ziek thuis zijn. Kaart het aan als je de bedrijfsarts te spreken krijgt en vraag ook hier aan DAS wat zij er van vinden en of zij jou kunnen steunen.

Sterkte voor de komende tijd gewenst, groet André

Re: Nachtdienst en apneu wat zegt de arts.. loop je hem wel

14
@ Menno M,

Mooi verhaal man :) en heerlijk om te lezen ook....
Ik heb het na 10 jaar bij mijn huidige baas en zonder doorgroeimogelijkheden (wat ik wel een keer of 7 heb aangegeven) ook wel een beetje gezien... ik heb hele leuke collega's die me waarderen en ook aangeven dat ik ( ik heb zware klompen aan ja ja ben een boer haha) de beste heftruckchauffeur ben die er rondrijdt.
Dat is wat me daar dus nog steeds plezier geeft.... mijn gezellige collega''s.

Buiten de deur kijken heb ik altijd al gedaan, afgelopen 3 jaar heb ik een stuk of 6 sollicitaties gedaan op verschillende functies die me erg leuk leken..
Bij alle sollicitaties wilde men me heel graag hebben... totdat salaris besproken werd.
Ik heb een redelijk goed salaris, niet een geweldig salaris maar daar liep het elke keer op stuk .. ook als ik aangaf wat in te willen leveren.

Bij ons bedrijf hebben we hele goede arbeidsvoorwaarden wat ook een rol speelt bij wel of niet weggaan...
Voor nu wil ik het nog uitzingen en voel me strijdlustig genoeg om dat aan te kunnen.... natuurlijk kijk ik ten alle tijden om me heen... afgelopen jaar zijn 8 van mijn collegas met onbepaalde tijd contract ook de deur uitgelopen wegens.... nou ja zie eerdere verhalen...

Offers wil ik zeker maken en doe ik ook nu al.. zeker met kleine kindjes haha.... de oudste is net 1 geworden en nr 2 die wordt over 8 weken geboren als alles goed gaat...
handen vol dus.. we zullen zien wat het doet met de cpap.

Maargoed.. is er iemand waarbij de arts een schrijven heeft gedaan dat door apneu men niet meer in staat is nachtdienst te lopen en daardoor via de bedrijfsarts dan vrijstelling voor kreeg? dat is namelijk het ultieme streven... als ik dat voor elkaar krijg dan vind ik alles wel best voorlopig.

Re: Nachtdienst en apneu wat zegt de arts.. loop je hem wel

20
Hey Andre,

Het is allemaal erg raar gelopen.. nadat ik een mail had gekregen van de bedrijfsarts met de toekenning dat ik inderdaad niet mocht rijden duurde het nog 3 weken voordat ik bij haar op visite mocht.. al die tijd heeft mijn baas ook gezegd van rij maar gewoon want we hebben nog niets gehoord van de bedrijfsarts.. goed jullie verantwoording.
Uiteindelijk dus op gesprek bij de bedrijfsarts en die zei dat ik dus niet meer mocht rijden... even later kwam hoofd P&O erbij zitten om te kijken voor oplossing.... hij gaf aan een structurele oplossing te willen aangaan als in ook geen nachtdiensten meer.... ik stond stomverbaasd te kijken en zei.. ja graag....
Aan het einde van dat korte gesprek vroeg ik ..... wat nu? ik mag niet meer rijden... uhm ja maak maar gewoon je werk af tot we de oplossing hebben...

zucht dacht ik.. jullie weten het nu inmiddels een tijdje en de bedrijfsarts geeft net te kennen dat ik niet meer mag rijden en waar ze bij zit zeg je me dat ik mijn werk weer moet vervolgen.... bedrijfsarts ging hier trouwens niet op in... toch 1 die partij voor het bedrijf kiest??

weer een week later werd ik gebeld door mijn baas of ik op kantoor wilde komen.. hoofd P&O zat er ook bij en ze wilden het hebben over 2 en 3 ploegendiensten...
ik mocht zoals de bedrijfsarts al zei niet meer rijden....wat ik op hun verzoek toch deed en daar wilden ze nu dan toch wel gehoor aan geven.... ze hadden nog geen structurele oplossing en ik kreeg ook niet het idee dat die er aan zat te komen maar dat ze dat meer als zoete koek hadden voorgehouden bij de bedrijfsarts en mij...
Ik moest naar een andere afdeling en mocht geen heftruck meer rijden en ook geen auto meer.... moest wederom mijn dag als heftrucker gewoon afmaken...

Ik heb de longarts opgebeld en gevraagd of hij wat voor me kon betekenen ook omdat mijn vrouw hoogzwanger is en ik niet zonder vervoer kan... hij gaf aan het traject wel iets sneller te kunnen doorlopen... wat resulteerde in vorige week de terugkoppeling met leverancier (ahi was beneden de 10) en de week erna (vandaag dus :) ) naar de longarts mocht komen...
Vorige week heeft de leverancier de druk op 10.5 gezet en dat resulteerde afgelopen week in een gemiddelde van 4.3 ahi.. heel erg goed dus.. en kreeg vanmiddag dan ook te horen bij de longarts dat hij me goed genoeg vind om weer te mogen rijden.

Nou had ik afgelopen week na de ontmoeting met de leverancier en het telefonisch contact met de longarts ook mijn baas op de hoogte gesteld dat bij goede waardes hij mij weer zou toezeggen dat ik mocht rijden, hij antwoordde erg boos met dat ik moest stoppen met het rare idiote spelletje wat ik aan het spelen was want anderhalve week terug zei de bedrijfsarts nog dat ik 3 maanden niet zou mogen rijden.... en ik moest maar tot die tijd op de afdeling blijven waar ik nu dienst doe..

ik heb hem nog uitgelegd waardoor ik iets eerder mag rijden en ook aangegeven dat we al een aantal weken onderweg zin en dat het van hun kant uit zolang heeft geduurd voordat ze actie ondernamen.... hij was daar niet van gecharmeerd en hoorde vandaar ook van mijn collega heftrucker dat mijn baas bij hem was geweest en had lopen zeiken over mij en de spelletjes die ik gespeeld zou hebben.... hoogst onproffesioneel als je het mij vraagt... daar een baas zoiets voor zich dient te houden.

maargoed in afwachting van wat er nu gaat gebeuren.. ik heb mijn bedrijfsarts een mail gestuurd dat de longarts me weer laat rijden en hoe zich dat op het werk onpopt zie ik dan wel weer....