Enquête over Slaap Hygiëne

1
Wij, kregen de volgende vraag voorgelegd van Glenn09 op het Apneu Forum: "Voor mijn stage binnen een bedrijf die onderzoek doet naar apneudetectie, doe ik een onderzoek naar slaaphygiëne. Voor dit onderzoek heb ik een enquête ontwikkeld. Mag ik deze plaatsen op het Apneu Forum? Deze enquête loopt tot 1 mei 2018 en is anoniem en de gegevens worden na het onderzoek verwijderd.

Ik heb deze vraag voorgelegd aan Ton Op de Weegh, beheerder van dit Forum en het FaceBook account van de ApneuVereniging.

Ton en ik zijn beide van mening dat wij hier aan onze medewerking kunnen verlenen, daar Slaap-Hygiëne ontzettend belangrijk is voor mensen die Apneu hebben en dat dit goed aansluit met het bekendmaken van Slaap-Hygiëne.

We hebben wel gevraagd of wij t.z.t. ook de uitslag van zijn onderzoek mogen verwachten.

Glenn heeft ons dit toegezegd.

Daarom wil ik jullie, vrijblijvend, uitnodigen om deze enquête in te vullen (natuurlijk naar eer en geweten) voor 1 mei 2018 aanstaande.

De enquête is in te vullen via deze link:



Mag ik jullie namens Glenn09 hartelijk bedanken?

Mochten er nog vragen zijn, stel deze dan, dan zal ik deze aan Glenn09 zo snel mogelijk voorleggen.

Voor FB tag mijn naam even Ruud Hondema.

Bedankt.

Ruud Hondema
Moderator Apneu-Forum en FB account van de Apneu Vereniging.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Enquête over Slaap Hygiëne, wie doet ermee?

3
Beste heer Hondema,

Zoals afgesproken zou ik jullie de resultaten van het onderzoek met jullie delen. De uitslag is toegevoegd aan de bijlage van de mail.
Ik wil u en de deelnemers hartelijk bedanken voor de medewerking aan het onderzoek.

Met vriendelijke groet,
Glenn Breden

Hieronder vind u de bevindingen van het onderzoek ‘verbetering van de slaaphygiëne bij patiënten met
slaapapneu’. Het onderzoek is geschreven voor een producttoets in opdracht van de opleiding gezondheid en
technologie vanuit de Saxion hogeschool te Enschede. De producttoets werd uitgevoerd in het tweede blok van
leerjaar 2017/2018 binnen DiagnOSAS B.v. te Haaksbergen.
Deze producttoets dient als advies ter bevordering van de slaaphygiëne bij patiënten met slaapapneu. Ik wil de
deelnemers aan de enquêtes, Ruud Hondema en de Apneu vereniging hartelijk bedanken voor hun medewerking
aan dit onderzoek.
Ik wens u veel plezier met het lezen van de resultaten en conclusie van het onderzoek.
Glenn Breden,
Haaksbergen, 2018


1.1 Resultaten enquête

In totaal hebben 286 deelnemers de enquête ingevuld, waarvan 248 volledig. Van de 248 deelnemers waren er
79 mannen 169 vrouwen. De resultaten die hieronder beschreven staan zijn verdeeld in vier deelonderwerpen;
Slaapritme, Voeding, Ontspanning en Nachtrust.

1.1.1 Resultaten enquête slaapritme

Uit de resultaten van de enquête kan worden geconcludeerd dat ongeveer 75 procent van de deelnemers tussen
de zes en de acht uur slaapt. Het is gebleken dat deelnemers die meer dan acht uur slapen minder bereid zijn om
hun slaapgewoontes aan te passen dan deelnemers die minder dan acht uur slapen.
Van de deelnemers heeft 70 procent zijn of haar slaapritme te verankerd door op vaste tijden naar bed te gaan.
Zo’n 20 procent van de deelnemers is bereid dit te proberen.
Ongeveer 40 procent van de deelnemers doet overdag een middagdutje. Het merendeel hiervan sliep tussen de
30 en 60 minuten. Van de deelnemers gaf 15 procent aan wel te willen stoppen met een middagdutje als dit de
nachtrust positief beïnvloed, maar het overgrote deel van de deelnemers die geen middagdutje doet, ongeveer 20
procent, gaf aan weinig te zien in deze slaaphygiëne tip.

1.1.2 Resultaten enquête voeding

Ongeveer 45 procent van de deelnemers drinkt alcohol. De meeste van hen
drinken zo nu en dan alcohol, wat inhoudt dat zij eens per twee weken alcohol
consumeren. Deelnemers die meerdere keren per week alcohol nuttigden
gaven aan minder bereid te zijn om alcohol in de avond op te geven.
Van de deelnemers rookt ongeveer 12 procent, wat neerkomt op 34
deelnemers. Over het algemeen zijn deelnemers meer bereid om definitief te
stoppen met roken, dan tijdelijk te stoppen voor het slapen gaan. Zo gaven 12
deelnemers aan definitief te willen stoppen met roken, terwijl maar vier
deelnemers aangaven dat zij bereid zijn om tijdelijk te stoppen.
Van de deelnemers heeft ongeveer 80 procent een BMI boven de 25,


Afbeelding


zie figuur 3.

Van deze 218 deelnemers sport 30 procent een keer per week, 23
procent twee tot drie keer per week en 3,5 procent sport vier of meer keer per
week. Hieruit kan je concluderen dat ongeveer 55 procent van de deelnemers
met een BMI boven de 25 niet aan sporten doet.

1.1.3 Resultaten enquête ontspanning

Van de 248 deelnemers gaven 102 deelnemers aan geïnteresseerd te zijn om overdag ongeveer twee keer, vijf á
tien minuten voor zichzelf te nemen. Van alle deelnemers werken er 30 onregelmatige werktijden. Van deze 30
deelnemers gaven er 12 aan deze tip te willen gaan gebruiken en de overige 18 deelnemers hanteerden deze tip
al.
30 procent van de deelnemers geeft aan wel te willen stoppen met het gebruik van de tablet, mobiel of televisie
minimaal een uur voor het slapen. Dit staat tegenover de 44 procent die aangeeft hier niks in te zien.
Uit de enquête is gebleken dat 94 deelnemers problemen ervaren met in slaap komen. Van deze deelnemers
waren er 17 bereid om de tip over het gebruik van hun mobiele telefoon, televisie of tablet uit te proberen, 42
deelnemers gebruikten de tip al en 26 gaven aan de tip niet te willen gebruiken.
Over het algemeen zijn vrouwen meer bereid om een vast avondritueel in te bouwen dan mannen. Zo gaf 53
procent van de vrouwen aan wel interesse te hebben of al gebruik te maken van een vast avondritueel zoals
Yoga of Meditatie, terwijl dit bij mannen maar 32 procent is.

1.1.4 Resultaten enquête ruimte voor nachtrust.

Van de deelnemers gebruikt 40 procent geen mobiele telefoon op de slaapkamer. Van de overige 60 procent van
de deelnemers is 15 procent bereid te proberen de mobiele telefoon niet te gebruiken in de slaapkamer. De
overige 45 procent ziet geen nut in de tip of twijfelt of deze wel voor hun werkt.
Bij de tips over het verminderen van geluid en licht toe te passen gaven 148 deelnemers aan dat zij de deze tips
al hanteren. 68 deelnemers gaven aan geen problemen te ondervinden als het gaat over te vroeg ontwaken door
te veel lawaai of licht en slecht een klein aantal van 25 deelnemers geeft aan de tip wel uit te willen proberen in
de praktijk.
Veel deelnemers zorgen al voor een goed geventileerde kamer, 224 in totaal. Er waren 16 deelnemers die dit wel
zouden willen proberen en slechts vijf deelnemers zagen geen nut in deze tip.

2. Conclusie

Bij het gedrag van patiënten en cliënten met slaapklachten is het belangrijk dat men niet te lang in bed blijft liggen
en op vaste tijden naar bed gaat, uit de enquête is gebleken dat 70 procent van de deelnemers deze tip al
gebruiken. 20 procent van de deelnemers ziet het nut wel in van de interventie en is bereid deze toe te passen in
de praktijk.
Eén veel gegevens advies van ziekenhuizen is dat er ’s middags het liefst geen middagdutje wordt gedaan, maar
als dit onmogelijk blijkt doordat de patiënt te weinig energie heeft om de dag succesvol door te komen kan er voor
15 uur ’s middags 15 tot 30 minuten een dutje gedaan worden. Uit de enquête is gebleken dat ongeveer 40
procent van de deelnemers ’s middags een middagdutje doet. Gemiddelde duren de dutjes 30 tot 60 minuten.
Van de deelnemers ging 15 procent de tips wel gebruiken als dit voordeel opleverde in de nachtrust. Er kan
geconcludeerd dat er al veel rekening gehouden wordt met het slaapritme, desalniettemin worden de tips als
positief ervaren.
Ongeveer 45 procent van de deelnemers nuttigde alcohol. Uit de literatuur is gebleken dat alcohol de ademstops
verergerd en het snurken kan verergeren. Het is daarom belangrijk dat de slaaphygiëne tips het nuttigen van
alcohol voor de slaap en in het algemeen ontmoedigen.
Van de deelnemers rookt er 12 procent. Uit de enquête is gebleken het merendeel van de deelnemers eerder
bereid is om definitief te stoppen met roken in plaats van te minderen voor de nacht. Terwijl stoppen met roken
voor de nacht al een groot voordeel zou moeten hebben, doordat er minder irritatie van de luchtwegen optreedt.
Van de deelnemers heeft 80 procent een BMI boven de 25, wat kan duiden op licht tot ernstig overgewicht. Uit
onderzoek is bleken dat de klachten die een patiënt met OSAS ervaart verergerd kunnen worden door een
grotere opbouw van vetweefsel rond de longen, daarom is het voor een OSAS-patiënt belangrijk om fit te blijven
en voldoende te bewegen. Uit de enquête is echter gebleken dat van deze groep 55 procent niet of nauwelijks
sport. Er kan dus geconcludeerd worden dat tips over een gezonde levensstijl, sterk aan te raden zijn binnen een
patiënten folder over slaapproblematiek.
Uit de enquête kan geconcludeerd worden dat deelnemers minder bereid zijn om geen mobile telefoon, tablet of
tv te gebruiken voor het slapen. Dit was respectievelijk 44 deelnemers tegen en 34 voor, de overige deelnemers
hadden geen mening of gebruikten de tip al. Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van deze apparaten kan
zorgen voor stress en dat het blauwe licht een negatief effect zou kunnen hebben. Daarom is het belangrijk de
doelgroep meer bewust te maken van de effecten van apparaten in de slaapkamer.

Bij een vast avondritueel, zoals Yoga, meditatie, mindfulness of een stukje wandelen, zijn vrouwen meer bereid
deze toe te passen dan mannen. Een vast avond ritueel kan zorgen dat men meer ontspannen de slaap in gaat
waardoor er minder rem- slaapdeprivatie optreedt, hierdoor zal men zich meer uitgerust voelen na de nachtrust.
Deelnemers aan de enquête vonden de tip over twee keer vijf a tien minuten overdag een rustmoment inplannen
een goeie tip, zo gaf ongeveer 40 procent van de deelnemers aan dit wel toe te willen passen in de praktijk, met
name deelnemers die onregelmatige werktijden werkten maakten al veel gebruik van deze tip.
Veel deelnemers gaven aan al maatregelen te treffen tegen overmatig lawaai of licht. Desondanks had nog zo’n
30 procent van de deelnemers last van te vroeg ontwaken. Ongeveer 80 procent van de deelnemers maakt al
gebruik van een goed geventileerde kamer, slechts 3 procent gaf aan deze tip niet nuttig te vinden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar