MRA of CPAP

1
Beste 'collega's',

Ik heb vandaag de bevestiging gehad van de arts, slaapapneu met een waarde van 24,6.
Hij gaf aan dat ik er rustig over na mag denken wat ik wil een MRA (weet nu dat het een soort van bitje is) of een CPAP (masker).

Ik heb er totaal geen ervaring mee, dus wil u allen om hulp vragen.
De arts had de voorkeur voor een masker, maar wil de beslissing bij mij laten.

Wat is het verschil en wat zijn jullie ervaringen?
Ik hoor graag van jullie.

Warme groet,
Pauwel

Re: MRA of CPAP

2
Welkom op het forum.

Een MRA heeft alleen nut als de doorgang naar de keel, door de onderkaak naar voren te trekken, wordt verruimd. Dit wordt via een slaapendoscopie, via een camera in een slang ingebracht via een neusgat, onder een lichte narcose (slaap roes) vastgesteld.

Indien dit niet wordt vastgesteld via een slaapendoscopie, dan biedt men een MRA alleen maar aan, omdat in de richtlijn is vastgelegd dat men een MRA mag voorstellen tot een ahi van 30 per uur.

Voordelen: klein, makkelijk mee te nemen, minder ingrijpend na juiste instellingen.

Nadelen: tanden kunnen gaan verschuiven/los gaan zitten, je kunt een over beet krijgen, minder kauwkracht in de ochtend, kaakspierproblemen, kwijlen, na verloop van een aantal jaren moet vaak toch worden overgegaan naar een behandeling met de cpap. Dagelijks schoonmaken. Groot nadeel, het niet kunnen meten wat de AHI per dag is. Alleen vast te stellen op gevoel en door nwe slaaptest.

Het maken van de MRA en het instellen mm voor mm kost enige tijd (weken).

Voordeel cpap/apap: direct leverbaar door de leverancier. Makkelijk instelbaar, Apneu is meetbaar dmv het apparaat en vaak uitleesbaar dmv software (bv gratis SleepyHead). Bevochtiger plus verwarmde slang (vaak verwarmde slang zelf aan te schaffen). Meerdere maskers types om het juist geschikte masker te verkrijgen. Groot voordeel, Snurken direct vanaf de eerste nacht vaak verleden tijd.

Nadeel: omslachtig als je vaak van huis moet, extra tas op reis, dagelijks schoonmaken masker, eventueel condens probleem bij grote temperatuur verschillen slaapkamer.

Bij beide methodes moet van een gewennings periode worden uitgegaan.

Bij een MRA duurt dit door het instellen enige weken.

Bij een cpap kan dit 2 tot 3 dagen duren.

Mijn persoonlijke voorkeur zou voor een cpap therapie zijn.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: MRA of CPAP

3
Ik kwam niet in aanmerking voor een MRA maar wel wat onderzoek gedaan voordat ik de uitslag kreeg. Als ik de keuze had gehad had ik voor CPAP gekozen, wat de doorslag gaf was wat Ruud zegt: kaakklachten (heb ik in het verleden al eens last van gehad, niet prettig) en het feit dat men vaak na verloop van tijd toch bij de CPAP uitkomt (maar met een kapot gebit).

Re: MRA of CPAP

4
Ik heb wel eerst 2 maanden een MRA gehad en nu een CPAP gelukkig. Voor mij was de MRA een bijzonder onprettig ding en dat je de kiezen niet meer lekker op elkaar kunt krijgen 's morgens geeft al aan hoe ingrijpend dit is.
Ik zou niet twijfelen en voor de CPAP gaan maar dat is alleen maar mijn mening. Succes met je keuze.
Resmed airsence 10 met neusdoppen Airfit P10

Re: MRA of CPAP

5
Bedankt voor alle adviezen!

Inmiddels 2 dagen ermee geslapen, maar dat is wel even wennen zeg.
Ik heb een Philips dreamstation met een neusmasker.

Je kunt er bijwerkingen van krijgen en dat merk ik nu ook; Pijn in mijn borst en rug (kan door de druk komen begreep ik al)
Mijn darmen en maagstreek is van streek en borrelt wat (als ik het apparaat aanzet denk ik wel is dat er ook lucht in mijn darmen terecht komt en niet alleen in mijn longen)

Hoe lang gaan deze bijwerkingen duren is jullie ervaring?
Tevens kom ik een heleboel gegevens tegen waar ik nog niets van snap...eerdaags maar eens op afkortingen en benamingen zoeken hier!\

Grtjs, Pauwel

Re: MRA of CPAP

6
Pauwel, je zit nu in de titratie periode. Deze periode wordt gebruikt om de juiste druk instelling te vinden die nodig is om de apneus te onderdrukken, lees weg te blazen.

Bij de eerste controle zal men de druk nauwkeuriger instellen en zal het opgeblazen gevoel en winderigheid verminderen.

Uitleg over terminologie bij Apneu :

viewtopic.php?f=40&t=8221

Pijn schouderbladen:

viewtopic.php?f=40&t=11462

Sterkte en succes

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: MRA of CPAP

8
Beste Ruud en andere forumleden,

Ik heb de dreamstation nu een aantal dagen in gebruik, maar wat is dat lastig om aan te wennen.
Eergisteren eindelijk een nacht van 7,5 uur geslapen en een ahi van 11.
Volgens mij is dat goed.

Ik heb je links bekeken, maar heb toch nog wat vraagjes (en hoop dus dat je me kunt doorsturen)

Totaal aantal centrale apneus 36
Totaal aantal obstructieve apneus 9
Totaal aantal hypopneus 35

Hoe moet ik dit zien?
Krijg ik eerst het ene, gevolgd door het andere, of treed het allemaal tegelijkertijd op?

Ben nu verkouden lijkt wel, keelpijn en gisteren mijn neus verstopt, dus zonder cpap geslapen....en brakke nacht gehad....
Terwijl ik toch neusspray gebruik!

Ik hoop dat het allemaal wat minder word en ik beter ga slapen/ kan slapen straks!


Warme groet,
Pauwel

Re: MRA of CPAP

9
Pauwel, ik raad je aan om een verwarmde slang en de bevochtiger te gaan gebruiken. De verwarmde slang kost €63,00 en als jouw longarts je helpt om deze voor te schrijven, bestaat er een kleine kans dat deze door jouw Zorgverzekeraar vergoedt wordt.

De Hypopneus, ademstilstand, en obstructief of centraal van aard komen verspreidt en soms gelijktijdig voor. Jij hebt dus een gemixte vorm van apneu.

Groet Ruud J

(moet nu weg)
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar