druk op oren

1
Jaren heb ik met veel plezier mijn cpap gebruikt . De laatste tijd gaat het echter flink mis. Als ik mijn masker opzet lijkt het of alle lucht in mijn hoofd blijft zitten met als gevolg een enorme druk op mijn oren en voorhoofd. Als ik dan mijn mond open doe komt de lucht in mijn mond en kan de lucht ontsnappen. Ik heb al een lagere druk bij uitademen maar dat helpt helaas ook niet. Wie heeft er ervaring met deze klacht en weet een oplossing. Ik kan nu al 3 weken niet met mijn cpap slapen en voel mij ontzettend beroerd.

Re: druk op oren

4
Bij welke zorgverzekeraar ben je; doorgaans heeft men recht op 1 nieuw masker per jaar. Ook een nieuwe slang, filters voor de cpap enz. Misschien is het masker na zoveel tijd gebruik een beetje gaar, kan het zijn dat het filtertje van het masker dicht zit?

Ik zou het maar eens navragen wat betreft levering van nieuwe zaken voor de behandeling.

M.vr.gr.

Re: druk op oren

7
Ik zou, als ik u was, er morgen even een telefoontje aan wagen bij de zorgverzekeraar, dan weet u of u een nieuw masker kan bestellen.
En zo ja, dan gelijk een nieuwe slang en filters bij de zorgverlener er bij bestellen.

Als u dat morgen kan regelen dan kunt u dat zaterdag al in huis hebben en eventueel uitsluiten dat het daar aan ligt.

M.vr.gr.

Re: druk op oren

8
Meryl, welk merk cpap heb je?

Wat bedoel je met 'wel een controle van een halve minuut'?

Ik heb de cpap nu 3 jaar en 1 keer een nieuw 'neusje' gekregen!

Je hebt elk jaar recht op een nieuw masker. Filters van de cpap zelf, moeten elke 3 maanden vervangen worden. Is dit wel gebeurd?

Een slang moet soepel zijn. In deze tijd van het jaar is een verwarmde slang eigenlijk aan te raden. Echter hiervoor moet je eerst weten wat voor merk cpap je hebt. Zo slang moet je vaak wel zelf kopen.

Een normale slang, filters voor de cpap en een masker behoort de leverancier aan je toe te sturen. Hiervoor moet je tegenwoordig zelf om vragen bij de leverancier. Je kunt dan eventueel om een ander type of merk masker vragen als je dit zou willen.

Ik ben het met Clan eens om vandaag contact op te nemen met je leverancier en daar niet mee te wachten tot de middag.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: druk op oren

9
Beste Myrel,

Goed om een nieuw masker te gebruiken maar dat lost waarschijnlijk je probleem met de druk op je oren etc niet op.
Wel proberen natuurlijk en controleer je huidige masker op de ventilatie openingen, zitten er geen gaatjes verstopt ?

Overleg met je behandelaar over dit probleem, je binnen oor ( via de buis van eustachius)- voorhoofd en bijholtes staan in verbinding met je neus / keel / mond.
Mogelijk kan een KNO arts alles eens controleren of dit gehele systeem nog in een goede conditie is.

S6 met de oplossing van je probleem

Re: druk op oren

10
Dank jullie wel allemaal! Ik heb trouwens een Philips respironics. Ik heb inmiddels een afspraak met de kno arts geprobeerd te maken maar dat gaat nog weken duren! De leverancier komt 7 december langs. Daar baal ik zo van. Het lukt mij nu gewoon niet meer om mijn werk goed te doen en dan moet je zo lang wachten en dan de vraag of er überhaupt een oplossing komt.

Re: druk op oren

12
Hallo Meryl,

Omdat je spreekt over een filter vermoed ik dat je een eson masker.
Onder dat filter zitten gaatjes, zijn die allemaal open ?
Je kunt ook eens proberen om een nacht te slapen zonder het filter, masker geeft dan wel iets meer geluid maar even om te testen of de druk klachten dan weg zijn.

Re: druk op oren

13
Meryl schreef:Dank jullie wel allemaal! Ik heb trouwens een Philips respironics. Ik heb inmiddels een afspraak met de kno arts geprobeerd te maken maar dat gaat nog weken duren! De leverancier komt 7 december langs. Daar baal ik zo van. Het lukt mij nu gewoon niet meer om mijn werk goed te doen en dan moet je zo lang wachten en dan de vraag of er überhaupt een oplossing komt.
Met alle respect, waarom niet even een telefoontje naar de zorgverzekeraar (dan weet u zeker waar u recht op hebt).
Een nieuw masker ed. is telefonisch bij de zorgverlener te bestellen, dáárvoor hoeft u niet voor op een bezoek van de leverancier te wachten. U heeft er m.i. gewoon recht op.
Als u snel bent kunt u het morgen nog in huis hebben.

M.vr.gr.

Re: druk op oren

16
Meryl,

Heb je hier nog een antwoord op?
Wat bedoel je met 'wel een controle van een halve minuut'?

Ik heb de cpap nu 3 jaar en 1 keer een nieuw 'neusje' gekregen!

Je hebt elk jaar recht op een nieuw masker. Filters van de cpap zelf, moeten elke 3 maanden vervangen worden. Is dit wel gebeurd?

Een slang moet soepel zijn. In deze tijd van het jaar is een verwarmde slang eigenlijk aan te raden. Echter hiervoor moet je eerst weten wat voor merk cpap je hebt. Zo slang moet je vaak wel zelf kopen.

Een normale slang, filters voor de cpap en een masker behoort de leverancier aan je toe te sturen. Hiervoor moet je tegenwoordig zelf om vragen bij de leverancier. Je kunt dan eventueel om een ander type of merk masker vragen als je dit zou willen.
Groet Ruud J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: druk op oren

17
Hoi Ruud,
Ze hebben de cpap aangezet en even gekeken of er druk op zat. Met een apparaatje kon je zien dat er druk op zat en dat de druk minder werd met uitademen.
Dat duurde nog geen halve minuut. Ik vraag mij af of dat wel een goede controle is.
Mijn slang is nog nooit vernieuwd en die is wel behoorlijk hard geworden.
Ik wel wel steeds op tijd de filters vervangen.

Re: druk op oren

18
Dag Meryl,

Naar je huisarts gaan, deze kan beoordelen hoe het met je holtes etc is.
Ik had dit probleem ook, bleek bol staande trommelvliezen te hebben, gebruik nu chronisch een ontstekingsremmer neusspray en dat helpt goed. Wel naast een verwarmde slang.