Hulpvraag: Resmed AirSense 10 uitval

1
Mag ik uw aandacht vragen voor een probleem wat ik tot nu toe vier keer aan de hand heb gehad?

Ik slaap met een Resmed Airsense 10 autoset in cpap instelling op een druk van 7,0 cmh2o met de Smartstart instelling op stand Aan.
(EPR en Aanlooptijd staan beide op uit)

Bij deze instelling start het apparaat vanzelf op als je door het masker ademhaalt en stopt een paar seconden na het verwijderen van het masker van je hoofd.

Als masker slaap ik met het Resmed Airfit P30i neusdoppenmasker waarbij de lucht door het frame via de wangen wordt toegevoerd. Dit masker lijkt veel op het Dreamwear masker met Blue gel neusdoppen van de fabrikant Philips. Het probleem kan dus ook bij het gebruik van dit masker voorkomen.

Is het volgende bij u al eens voorgekomen?

Tijdens de slaap stopt het apparaat (dus de Resmed Airsense 10) spontaan. De stroom lijkt wel van het apparaat af te zijn. Het display blijft op stand uit (zwart scherm) en ook de Aan/Uit knop (normaal groen gekleurd) blijft op stand uit, dus geeft geen licht.

Het netstroom van het lichtnet is gewoon aanwezig, dus de stoppen zijn niet doorgeslagen. Als je aan de draaiknop draait dan gaat het schermdisplay aan.

Ik heb het vermoeden, daar dit altijd in zijligging plaatsvind tot nu toe, dat de luchttoevoer via één kant (de kant die niet op het kussen ligt) te laag kan zijn en dat ook mijn ademhaling daardoor van slag raakt. Gemiddeld ademhalingstempo 11,4 / 11,56 per minuut (gewogen gemiddelde) terwijl zo vier minuten voordat het plaatsvond het ademtempo opliep naar 27,84 l/m en op het moment zelf het ademtempo op 18,6 l/m lag.

Van het ene moment op het andere moment stopt het apparaat alsof je het masker hebt afgezet en springt het niet meer aan ondanks de Smartstart functie die aanstaat.

Ik heb nu de Smartstart uitgezet sinds het gisteren in de nacht van 07 op 08 april voor de laatste keer plaatsvond. Het heeft zich daarna nog niet plaatsgevonden. Het kan dus aan het masker liggen of aan het apparaat en dan meer op het gebruik van de Smartstart functie of een combinatie van beide.

Kortom, graag wil ik weten of u deze ervaring ook heeft gehad, eventueel vermelden met welk type masker en naam van het masker u slaapt en ook de daarbij ingestelde druk.

Ik wil dit eventueel ook bij de Fabrikant Resmed gaan melden, maar wil eventueel met meerdere klachten/voorvallen naar hun toestappen mochten die er zijn.

Mijn hartelijk dank voor uw hulp.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hulpvraag: Resmed AirSense 10 uitval

2
Dag Ruud,

Ik heb hetzelfde apparaat, masker en zelfs dezelfde instellingen (druk, smartstart, etc.). Ik heb dit (gelukkig) nog niet meegemaakt.

Wel vergelijkbaar met de Philips Go, maar die stopt er dan helemaal mee, dus moet de stekker er dan uit.

Re: Hulpvraag: Resmed AirSense 10 uitval

3
Dankzij een tip van een Osa-Consulent van de firma Medidis B.V. uit Lelystad werd het mij duidelijk wat er gebeurd is. Hij vertelde mij om te kijken of er een hoge pieklekkage heeft plaatsgevonden. In dezelfde minuut dat het apparaat er mee ophield had ik inderdaad een pieklekkage van 51,6 liter per minuut (27,6 l/m boven de 24 l/m grens) gedurende 2 seconden. Het duurde vervolgens nog 18 seconden volgens Oscar en Rescan (officiële software van Resmed) voordat de Smartstart functie, die op Aan stond, de cpap uitschakelde.

Het zal dus gelegen hebben aan een flinke lekkage via vermoedelijk de mond, ondanks de kinband om deze gesloten te houden, dat er toch een pieklekkage is ontstaan. Ik heb inmiddels de Smartstart functie op stand Uit gezet, waardoor hopelijk het uitvallen van het apparaat niet meer voor zal komen. Weer wat geleerd vandaag.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hulpvraag: Resmed AirSense 10 uitval

4
!kk3, bedankt voor jouw reactie en misschien heb je nog wat aan het antwoord mocht het jou ook zo maar overkomen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar