Bezoek bij de neuroloog

1
Hallo,

Ik kom hier even met mijn vraag omdat ik wat in een moeilijk parket zit. De laatste tijd heb ik veel last van vermoeidheid tijdens de dag. Ik heb geen energie en val bij passieve momenten gemakkelijk in slaap. De energie ontbreekt. Op basis hiervan had ik dus besloten te bellen naar de slaapkliniek. Er werd mij verteld een afspraak te maken met de neuroloog en die ging op basis van het gesprek bepalen of een slaaponderzoek nodig was.


Deze morgen ben ik dus langsgeweest voor het gesprek. Daar werd mij gevraagd of ik rookte, alcohol dronk, enz... (allemaal nee als antwoord) - overgewicht heb ik wel. Hij vroeg mij ook of ik als een zak in elkaar viel wanneer ik mij tijdens de dag moest opjagen (kwaad maken). Daar heb ik geen last van dus nee was ook hierop het antwoord. Wat ik wel weet dat ik heb is dat ik vaak met mijn benen beweeg tijdens de nacht en soms stop met ademen en wakker schiet om achter adem te happen. Dit heb ik hem ook verteld.

Na het gesprek heb ik een kort onderzoek moeten doen (muts op mijn hoofd) een EEG dus. Na dit onderzoek ging ik terug langs bij hem. Wat blijkt, mijn EEG was perfect. Hij vond dit raar dus stelde hij een slaaponderzoek voor + een onderzoek waarop ik 20min moet slapen op geregelde basis tijdens de dag.

Ik heb hier geen probleem mee maar de reden waarom ik hier post is dat hij tijdens het gesprek liet vallen dat ik een verbod tot rijden kon krijgen als ik slaapapneu had. Daar stopt het dus voor mij...ik heb mijn wagen nodig voor mijn beroep (vertegenwoordiger 50.000km op een jaar) en tijdens het rijden ben ik nog nooit in slaap gevallen. Ik kan het dus niet wagen om dat onderzoek te doen want als hij een rijverbod uitschrijft zit ik zonder werk.


Heeft iemand hier ervaring mee? Ik woon in België.

Alvast bedankt!

Re: Bezoek bij de neuroloog

2
Welkom op het apneu forum.

Apneu is iets waar je je hele leven last van houd en als je er niets tegen doet, dit leven ernstig kan beschadigen en zelfs ervan invalide door kunt raken of tientallen jaren ook korter kunt leven.

Dit vertel ik om je ervan bewust te maken dat je er absoluut niet te makkelijk over moet denken.

In Nederland krijg je een slaaptest en bij een uitslag van 15 ademstops of meer per uur kun je de mededeling krijgen van je arts dat je de auto moet laten staan. Voor privé gebruik 2 maanden, maar voor beroepschauffeur geldt 3 maanden. In die tijd moet de ahi gemiddeld onder de 15 per uur zijn om weer te mogen autorijden.

De artsen hebben een medisch beroepsgeheim en mogen dit niet melden aan het CBR in Nederland.

Zelf ben je dit sowieso ook niet verplicht. Dus wel of niet rijden is in Nederland je eigen beslissing en veel artsen hebben het er vaak niet eens over, dus vertellen je dit niet eens.

Mocht je betrokken raken bij een ongeluk, dan zou men dus eerst moeten vaststellen hoe dit is ontstaan en wie of wat daar de oorzaak van is geweest. Natuurlijk moet jij jezelf wel afvragen of het verstandig is om te rijden bij extreme vermoeidheidsklachten. Vaak is het resultaat van een behandeling met de cpap dat je in het begin nog vermoeider bent dan daarvoor maar dat verdwijnt omdat dit tot een afkickproces behoort omdat je op adrenaline leeft zolang je onbehandelde apneu hebt.

De ahi gaat door een cpap behandeling meestal vrij snel dalen tot ver onder de 15 per uur.

Belangrijk is om in België meteen te vragen om een apparaat wat uitleesbaar is via een display waarop je jouw ahi score dagelijks kunt zien. Ook belangrijk is om direct om een bijbehorende bevochtiger te vragen, die wordt in België er namelijk niet standaard meegeleverd zoals dit in Nederland wel het geval is.

Eventueel om een bijbehorende verwarmde slang vragen of deze in Nederland bij een webwinkel van Vivisol of een ander zelf aankopen.

Vraag voor het beste resultaat om een masker via de neus. Zelf ben ik zeer tevreden over het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker met standaard frame. De maten neusdoppen die daarbij geleverd worden zijn Small & Medium. Large moet men navragen bij de leverancier indien je die nodig blijkt te hebben.

Lees hier bij subforum Naslag over Slaap onderzoeken. Het kan zijn dat je problemen hebt met rusteloze benen. Daar zijn medicijnen voor.

Apneu kan bij positie gericht ook behandeld worden met een slaap positie trainer zoals de Nightbalance. Het kan dus zijn dat dat al voldoende zou kunnen zijn. De ahi moet dan in zijligging onder de 10 per uur zijn en in rugligging twee of meer keren hoger.

Een mra gebitsprothese kan ook, maar dat kan tot een ahi tot 30 per uur. Bij spt en mra kun je geen ahi score dagelijks volgen.

Lees bij subforum Tips en trucs ook het bericht voor beginnende apneuers en dan speciaal het bericht over Hormonen (dan weet je wat apneu doet met het lichaam) en het filmpje van 12 minuten van Resmed over SDB Sleeping Disordered Breathing. Hier zie je wat obstructief apneu doet met hersenen, zuurstof en bloeddruk/hartslag.

Centraal apneu bestaat ook. Dit is apneu die door het ontbreken van het ademhaling signaal ontstaat.

Je ging naar de arts om te achterhalen wat je hebt. Onthoud jezelf niet van de oplossing, maar ga daar gewoon verstandig mee om voor jezelf. Doe in elk geval de slaaptest en laat je behandelen.

Sterkte en succes en laat ons hier horen wat de uitslag is. Je kunt hier altijd je vragen kwijt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Bezoek bij de neuroloog

3
In het uiterste geval zou u nog een tweedehands CPAP kunnen kopen en zelf instellen. Moderne apparaten van Philips en ResMed zijn volledig thuis uit te lezen met OSCAR.

Niet behandelen is geen optie.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Bezoek bij de neuroloog

4
Mooie naam heb je Nocturnes.
Waarschijnlijk genoemd naar een prachtige plaat?
Al is de plaat uit 1980.
https://youtu.be/Ot-oIqDEThE
Moet je maar eens even naar luisteren straks.

Maar zonder gekheid.
Echt, je zult niet weten wat je overkomt als je een behandeling aangaat.
Er zal een wereld voor je open gaan.

Stel je voor dat de behandeling maar voor 50% zou slagen.
Dat is niet zo, want het gaat veel beter worden dan dat, maar stel.
Dan ga je je dus 50% beter voelen dan nu.
Hoe fijn is dát al?
En bedenk je dan dat je je nóg beter gaat voelen dan dat.

Dus lekker die slaaptest gaan doen (die best meevalt) en lekker gaan behandelen.
En hier de vragen stellen die je behandelaar niet weet te beantwoorden.

Deal?

En dat autorijden loopt allemaal wel los.
Mijn longarts heeft het me niet eens gemeld.
Alleen dat het bij beroepschauffeurs zo was.
Later hoorde ik dat het eigenlijk bij particuliere chauffeurs ook moet, dus ik heb eigenlijk illegaal rondgereden, maar ik ben in de 35 jaar dat ik autorijd nog nooit aangehouden en dat is gedurende die 3 maanden ook niet gebeurd.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/