Re: hoe rijbewijs verlengen?

61
Kanjer12 schreef:Hoi ruud hij word indd wel behandeld maar van slaperigheid overdag hadt hij daarvoor overdag ook geen last van ze zijn er bij hem achter gekomen door dat hij snurkte in combinatie met een hoge bloeddruk
Hier nog één. Bij mij kwamen ze erachter omdat ik snurkte, te zwaar ben en ze vanwege een op handen zijnde operatie apneu wilden uitsluiten. Ik was niet bepaald energiek en had veel spierpijn. Dat weet ik aan mijn overgewicht. Maar ik had overdag nooit last van slaperigheid. Ook niet bij vergaderingen, niet in de bios, niet thuis, niet tijdens het doorworstelen van al mijn dikke studieboeken, niet tijdens colleges, niet tijdens congressen... En ik heb familie en collega's gevraagd: het is hen ook nooit opgevallen.

Maarja, wat vul je dan in op zo'n vraag? Als ik invul dat ik last heb gehad van slaperigheid is dat niet naar waarheid. Maar ik ben wél slaapapneupatient en niet zo'n beetje ook.... En ik voel me veel beter nu met die CPAP. Niet zozeer minder slaperig overdag, maar ik heb wel veel meer zin om dingen te ondernemen, kan me beter en langer concentreren en heb minder spierpijn. En ik hou het s avonds langer vol.

Ik heb in ieder geval ervoor gekozen om geen auto te rijden tot mijn longarts me bevestigt dat mijn CPAP-behandeling succesvol is. Het leek me sowieso wel een goed idee om meer te gaan fietsen, dus zo erg is dat niet. Maar die vraag...tsja... wat moet je ermee? Ik ga in ieder geval niet liegen, dus ik vul tzt "nee" in.

Re: hoe rijbewijs verlengen?

62
Das nu net wat ik bedoel de vraag is namelijk niet of je apneu hebt de vraag is alleen of je overdag slaperig bent of bent geweest ik ben dan geen advocaat of iets maar volgens mij maken ze van die vraag heel makkelijk gehakt als het zover komt

Re: hoe rijbewijs verlengen?

63
Als je behandeld wordt ben je al gauw onder de 15 per uur en als je gemiddeld 2 {privé} tot 3 {beroepschauffeurs} maanden onder de15 zit mag je sowieso weer rijden.

Ik kreeg in december 2016 een oproep om mijn rijbewijs te laten verlengen.

Tevens stond er in die brief dat ik geen Eigen verklaring behoefde in te vullen.

Dan ga ik geen slapende honden wakker maken, toch?

Het zijn de mensen met Slaapapneu die nog niet 'ontdekt' zijn, die het meeste gevaar op de weg veroorzaken.

Wij die behandeld worden, weten wat de gevaren zijn en dragen onze verantwoordelijkheid wanneer we aanvoelen dat het onverantwoord is om de weg op te gaan.

Dat is mijn persoonlijke mening en daar moet u het mee doen.... [bigsmile] [bigsmile] [bigsmile]

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: hoe rijbewijs verlengen?

65
Ik vind het zelf niet eens zo heel erg raar dat men vinger aan de pols wil houden nadat slaapapneu ontdekt is. De therapietrouw schijnt over het algemeen bij CPAP's niet bijster hoog te zijn. Ik snap daarom wel dat men uit het oogmerk van verkeersveiligheid wil voorkomen dat een apneupatient de CPAP aan de kant schopt en vervolgens wel achter het stuur blijft kruipen.

Het is natuurlijk belachelijk dat het rijbewijsgebeuren bij apneu allemaal zo'n ingewikkeld gedoe is en ook nog een berg geld kost. Dat zou niet zo moeten zijn. Maar helaas neemt niet iedereen die medisch ongeschikt is om te rijden zelf z'n verantwoordelijkheid. En dat zou ook niet zo moeten zijn.

Je wilt als apneupatient geen gedoe met je rijbewijs, maar je wilt natuurlijk ook dat je kinderen of kleinkinderen gewoon veilig naar school kunnen fietsen zonder ondersteboven gereden te worden door mensen met gebrek aan inzicht in hun eigen ziekte en de invloed daarvan op hun rijvaardigheid. Lastig....

Re: hoe rijbewijs verlengen?

66
Dus....neem je verantwoordelijkheid.

Ga pas aan het verkeer deelnemen als je in staat bent dit op een verantwoorde manier te doen.
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen

Re: hoe rijbewijs verlengen?

67
Het is allemaal beetje dubbel indd maar wat natuurlijk ook een feit is wat ruud aangaf is dat mensen die niet weten dat ze apneu hebben gevaarlijker zijn maar nu is het toevallig osas maar wat dacht je van de alcolhol drinkers die dronken rijden de mensen met epilepsie de mensen die gewoon te hard rijden degene die weigeren een bril te dragen ik bedoel alleen te zeggen als iedereen de lijst in zou vullen tussendoor kan drie kwart nederland wel zijn rijbewijs inleveren ik heb het zelf gelukkig niet maar ik geef maar even een voorbeeld

Re: hoe rijbewijs verlengen?

68
Kanjer12 schreef:Het is allemaal beetje dubbel indd maar wat natuurlijk ook een feit is wat ruud aangaf is dat mensen die niet weten dat ze apneu hebben gevaarlijker zijn maar nu is het toevallig osas maar wat dacht je van de alcolhol drinkers die dronken rijden de mensen met epilepsie de mensen die gewoon te hard rijden degene die weigeren een bril te dragen ik bedoel alleen te zeggen als iedereen de lijst in zou vullen tussendoor kan drie kwart nederland wel zijn rijbewijs inleveren ik heb het zelf gelukkig niet maar ik geef maar even een voorbeeld
Er zijn altijd mensen die erge dingen doen, maar dat kan natuurlijk nooit een reden zijn om je eigen verantwoordelijkheden niet te nemen. En nee, ik denk eigenlijk niet dat driekwart van Nederland het rijbewijs kan inleveren na het invullen van die vragenlijst.

Met onontdekte apneu, epilepsie, diabetes of wat dan ook, kan je een gevaar op de weg zijn. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je dat na een diagnose opeens geen gevaar meer bent. Je moet eerst goed ingesteld worden op medicatie of behandeling. En die behandeling volhouden. En de overheid wil graag dat een arts beoordeelt of dat zo is. En ergens snap ik dat wel.

Maar ik snap ook hoe vervelend dat is, al die heisa en kosten.

En ik vind de formulering van de vraag dus ook lastig. Als er nog gewoon "ben je gediagnosticeerd met slaapapneu" stond kon ik "ja" antwoorden. Dan was het helder.

Ik denk dat dat in de toekomst nog wel veel vaker voor Gaat komen. Slaapapneu komt steeds meer onder de aandacht. Er wordt steeds vaker gescreend op apneu als comoriditeit bij andere ziektes. Bijvoorbeeld voorafgaand aan bariatrische chirurgie of een hartoperatie. En ik vernam dat men ook bezig is met technieken om de opsporing te vereenvoudigen, zoals een simpel meetinstrument dat je huisarts een mee kan geven aam een patiënt (https://www.utwente.nl/en/news/!/2017/3 ... leep-apnoa). Dit soort ontwikkelingen zouden er best wel eens toe kunnen leiden dat mensen vaker al ontdekken dat ze apneu hebben zonder dat ze zich met klachten over slaperigheid bij een arts hebben gemeld.

Re: hoe rijbewijs verlengen?

69
Het in mijn ogen onrechtvaardigheid ligt in het feit, dat als je toegeeft dat je hier dus lijdt aan slaap Apneu, je vervolgens tov mensen die niet lijden ofwel lijden maar het niet weten, wordt gestraft voor je eerlijkheid.

Je wordt namelijk als beroepschauffeur jaarlijks en als privaat chauffeur 3 jaarlijks verplicht tot een kostbare keuring in tijd en geld (voor eigen rekening) om je rijbewijs jaarlijks of 3 jaarlijks te verlengen ipv éénmaal in de 10 jaar.

Ook al kun je zelf aantonen, wat tegenwoordig heel gemakkelijk kan, dat je therapie zeer geslaagd is, wordt dit niet geaccepteerd. Het moet altijd door een arts worden bevestigd. Laat deze herkeuringskosten dan ook vergoedt worden vanuit het basispakket en ook de tijd uitgedrukt in geld en laat het rijbewijs dan ook gewoon 10 jaar geldig blijven.

Je kunt dan bij een negatieve uitslag ook tot een schorsing van het rijbewijs besluiten voor een periode zolang de AHI niet gemiddeld onder de 15 per uur ligt.

Zo wordt de eerlijk toegever niet jaarlijks of driejaarlijkse op kosten gejaagd.

Natuurlijk zal een schorsing daar wel toeleiden, maar ik vermoed dat een goed ingestelde apneupatiënt waarschijnlijk al die tijd keurig onder de 15 per uur noteert.

Dit is mijn persoonlijke mening, niet die van mij als vrijwilliger van de ApneuVereniging.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: hoe rijbewijs verlengen?

70
Ik zie het niet als gestraft worden voor je eerlijkheid. Ze doen dit namelijk niet om je te straffen, maar om het verkeer veilig te houden. En ze kunnen moeilijk zeggen: 'fijn dat je zo eerlijk bent om het te melden, dus alsjeblieft, hier heb je voor de komende 10 jaar je rijbewijs." Je krijgt dat rijbewijs tenslotte omdat ze vinden dat je rijvaardig bent. Anders heette het eerlijkheidsbewijs. ;-)

Ik vermoed dat de meesten hier op het forum behoorlijk therapietrouw zijn, meer dan de gemiddelde apneupatient. Ik vrees dat er daarnaast heel wat apneupatienten zijn die de CPAP in de wilgen hangen en intussen wel menen dat ze gewoon kunnen autorijden. En ik zie mezelf en m'n dierbaren graag beschermd tegen dat soort verkeersdeelnemers. En als dat betekent dat ook ik me daarvoor regelmatig moet laten onderzoeken en keuren, dan heb ik dat er zeker voor over.

Je hebt er als apneupatient alleen wel veel gedonder mee. En dat zou niet zo moeten zijn. Ik zou het prima vinden als een arts jaarlijks even bekijkt of mijn behandeling nog adequaat is door m'n CPAP uit te lezen en wat vragen te stellen en dat dan door zou spelen naar het CBR. Maar ik vind dat het wel kosteloos zou moeten zijn en met zo min mogelijk rompslomp. Want dat men dat controleert, daar sta ik helemaal achter. Maar ik vind het niet eerlijk dat het zo duur is en zoveel gedoe oplevert. Al helemaal niet voor beroepschauffeurs trouwens.

Re: hoe rijbewijs verlengen?

71
Nou drie kwart is wat veel misschien maar de helft ongeveer wel en tuurlijk hij neemt wel zijn verantwoordelijkheid juist door dat hij zich wel laat behandelen de gene die wel een vermoeden hebben maar niet laten testen zouden aan gepakt moeten worden is mijn mening die vormen het grootste gevaar namelijk en uiteindelijk blijft de vraagstelling van het cbr erg onduidelijk want laten we eerlijk zijn iedereen is wel eens slaperig overdag maar volgens die lijst zou je dan gelijk ja moeten invullen zo staat het er net zoals mensen die ooit flauwgevallen zijn door wat dan ook moeten die opeens ook ja invullen ? Verder ben je alleen op moment van halen rijbewijs verplicht aan te geven daarna bestaat er geen wettelijke plicht voor tussendoor melden mvg kanjer 12

Re: hoe rijbewijs verlengen?

72
Maggie Mae schreef:Ze doen dit namelijk niet om je te straffen, maar om het verkeer veilig te houden.
En hoe wordt het verkeer veiliger door mensen met diagnose en behandeling iedere drie jaar opnieuw te keuren? Als de behandeling aanslaat wil je nooit meer zonder cpap slapen, dus na de eerste controle is er geen volgende controle meer nodig en zou je gewoon iedere tien jaar zonder problemen een nieuw rijbewijs moeten krijgen.

De mensen die niet therapietrouw zijn haal je er bij de eerste controle zo uit, zonder de rest te straffen.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: hoe rijbewijs verlengen?

73
Peter vdS schreef:
Maggie Mae schreef:Ze doen dit namelijk niet om je te straffen, maar om het verkeer veilig te houden.
En hoe wordt het verkeer veiliger door mensen met diagnose en behandeling iedere drie jaar opnieuw te keuren? Als de behandeling aanslaat wil je nooit meer zonder cpap slapen, dus na de eerste controle is er geen volgende controle meer nodig en zou je gewoon iedere tien jaar zonder problemen een nieuw rijbewijs moeten krijgen.

De mensen die niet therapietrouw zijn haal je er bij de eerste controle zo uit, zonder de rest te straffen.
Als het aanslaat nooit meer zonder CPAP willen slapen.... Dat is misschien voor jou zo. En voor mij hopelijk ook. Maar of dat voor werkelijk iedereen opgaat....Zou het?

Maar mij lijkt wel dat als mensen al jaren therapietrouw zijn, je ze niet zo frequent hoeft te controleren als mensen die net hun diagnose gehad hebben.

Re: hoe rijbewijs verlengen?

74
We hebben het al vaker hier aangehaald..... We hebben onze privacy nogal hoog in het vaandel staan.......
Maar hoe simpel kan het zijn, dat het CBR jaarlijks (bij beropeschaffeurs, zoals ik), en 1x per 3 jaar informeert bij de vooraf geselecteerde (controlerende) longarts, of het betreffende persoon, onder de norm zit, en dus verder geen oproep hoeft te krijgen voor een extra controle.
Mijn longarts kan realtime precies zien wanneer ik de CPAP Dreammachine gebruikt heb, en wat de geregistreerde waardes waren op elke willekeurige datum. Of ik dus 3 maanden aan één onder de 15 AHI gebleven ben, en dus veilig aan het verkeer mag deelnemen......
Zo wordt ik als CPAP patiënt niet op extra kosten gejaagd......
Vergeet niet, dat een beroepschauffeur ook niet zo maar even bij een arts langs kan. Hij moet minimaal een dag vrij nemen, omdat hij niet zomaar "even" vanuit een rit langs een arts kan, in vergelijking met iemand die op een kantoor of in een winkel werkt........
Met vriendelijke groet, Cor

Re: hoe rijbewijs verlengen?

75
Inderdaad, ik heb tegenwoordig weer een nieuwe cpap waar ik op een simpele manier elke dag kan uitlezen hoe ik de nacht er voor geslapen heb, dus de eigen controle is er al.

Het gaat tenslotte om je eigen gezondheid om dit goed te monitoren.

Het zijn juist de niet gediagnosticeerde mensen en de mensen die niet therapietrouw zijn die het gevaar op de weg zijn.

Het moet toch voldoende zijn om als erom gevraagd wordt zo die gegevens te kunnen verstrekken zonder dat er weer een arts bijgehaald moet worden.
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen