Pagina 1 van 1

kinband niet vergoed door verzekeraar!?

Geplaatst: 08 okt 2017, 11:09
door tverdeni
Hallo,
Ik heb bij Vivisol een Tiara Ruby Chinstrap (kinband) voor 53 euro gekocht omdat ik merkte dat mijn mond 's nacht regelmatig openging.
Kreeg meteen na declareren bij Zilveren Kruis, mijn zorgverzekeraar, te horen dat dit niet vergoed werd.
Ik heb gebeld en aan een vriendelijke mevrouw de situatie uitgelegd. Dat ik het vreemd vond dat een cpap wel vergoed wordt door de verzekeraar maar niet de kinband om de cpap goed te laten werken. Dat waren nu eenmaal de regels was het antwoord.
Na een kwartiertje heb ik de moed opgegeven want ondanks argumenteren dat ik dan misschien een full face masker (wat ik niet wil) moest gaan krijgen wat weer veel meer kosten met zich meebracht dan een kinband, bleef het antwoord hetzelfde. (een soort van "computer says "NO")

Zijn er mensen met dezelfde of een andere ervaring? Ik hoor het graag.

Re: kinband niet vergoed door verzekeraar!?

Geplaatst: 08 okt 2017, 11:44
door Peter vdS
Je leverancier is verplicht om te zorgen voor een goed werkende cpap behandeling, dus inclusief slang, masker, filter, enzovoorts. Als jij die kinband nodig hebt moet de leverancier die leveren om de behandeling succesvol te maken. Als je zelf gaat shoppen kan dat misschien als je een restitutiepolis hebt(als kijken ze dan wel eerst naar de voorwaarden), maar met een naturapolis krijg je zoiets dan zeker niet vergoed. In elk geval is overleg vooraf noodzakelijk.

Kon je leverancier geen kinband leveren?

Re: kinband niet vergoed door verzekeraar!?

Geplaatst: 08 okt 2017, 15:25
door tverdeni
Vivisol was ook de leverancier van de cpap. Ik kwam er later pas achter dat ik een kinband nodig had. Daarom heb ik deze na een goede maand pas besteld in de veronderstelling dat dit wel vergoed zou worden. Verkeerde aanname kennelijk .....

Re: kinband niet vergoed door verzekeraar!?

Geplaatst: 08 okt 2017, 17:58
door mosklwd
Voor mijn kinband heb ik eigen geen bijdrage hoeven te betalen bij Medidis. Indertijd was mijn vorige nog geleverd door ComCare. Ik kreeg echter wel de eenvoudigste; een prul van een ding. Ik heb het idee dat de combi Fullface-masker en kinband mijn onderkaak naar achter drukt, wat natuurlijk omgewenst is.
Tip: Niet zomaar een kinband kopen, maar eerst met de consulente(e) van je leverancier in overleg gaan. Deze krijgt maandelijks een bedrag uitgekeerd waaruit ze je CPAP-behandeling moeten bekostigen.

Groet, Jan

Re: kinband niet vergoed door verzekeraar!?

Geplaatst: 08 okt 2017, 23:13
door RuudJ
Ik zit bij Vitalaire {vroeger Comcare}

Jaarlijks krijg ik een masker en op verzoek ook de Ruby Chinstrap adjustable 9 toegezonden. Krijg daar geen rekening voor.

Groet RuudJ