vraag vanuit België - machine zelf aanschaffen, leasen of toch verzekering?

1
Beste mensen,
Ik heb een vraag. zijn er nog mensen die zelf al een cpap machine gekocht hebben.
Ik zie websites waar mijn resmed autosense tussen de 600-900 euro verkocht wordt.
Nu betaal ik UZ leuven elke maand 15 euro,wat neerkomt op 180 per jaar. Dus op bijna 4 jaar heb ik de machine al terugbetaald .
Nu lees ik dat cpap machines makkelijk 10 jaar meegaan. Is het niet interessant om zelf te investeren en zo ook?
Ik weet wel dat de kosten van het masker ook voor mezelf zijn,maar krijg toch maar 1 per jaar.

modedit RM: titel ter verduidelijking aangepast

Re: vraag apneu Belgie

2
Beste Popplio,

Als ik het goed begrijp heeft u een soort lease contract met UZ Leuven.
Hoe dit in België is geregeld met de ziekenkas, weet ik niet.
Het zelf aanschaffen van een cpap is altijd een mogelijkheid, maar bedenk wel dat u problemen kan hebben met eventueel onderhoud en garantie.
Leasen geeft u hoogst waarschijnlijk garanties op reparaties of zonodig vervanging.
In Nederland heeft mijn zorgverzekeraar een contract met een leverancier en betaalt in mijn geval € 22,00 per maand. Hierbij krijg ik eens per jaar een nieuw masker, een nieuwe slang en de nodige filters zonder dat het mij extra kost.
Een levensduur van 10 jaar is best lang. Na 15000 of 16000 is meestal de cpap afgeschreven en kan ik een nieuw apparaat krijgen als er zich problemen voordoen. Dit kan een groot voordeel zijn omdat u dan een nieuwer type kan krijgen.

Succes met uw keuze.
Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: vraag apneu Belgie

3
15000 tot 16000 draaiuren staat gelijk aan zo 5,5 tot 6 jaar rekeninghoudend met een gebruik van 7 tot 8 uur per nacht.

Een masker krijg je vaak 1 keer per jaar uitgereikt. Hou rekening met de kosten van een masker die vaak tussen de 90 en 160 euro per stuk kunnen kosten. Hou rekening met een gemiddelde van €125,00

Een cpap die 10 jaar meegaat betekent dan ook 10 jaar ofwel 10 keer €125 = €1250, alleen voor het masker.

6 jaar x 12 mnd x €22 = €1584,00
Hierbij in het begin meerdere maskers uit te proberen {in NL} en daarna elk jaar een masker gratis plus filters.

Het verschil zal dus voornamelijk in de kosten van filters en maskers tot uiting komen. Bovendien zal een cpap misschien wel veel meer kosten. €600 tot €900 kost een Reiscpap de Breas Z1 cpap en auto-cpap. Een Resmed of Dreamstation kosten vaak €800 tot €1000 duurder en dan spreken we nog niet eens over een bipap of asv mocht je die nodig hebben. De prijzen daarvan liggen tussen de €2000 en €3500

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: vraag vanuit België - machine zelf aanschaffen, leasen of toch verzekering?

5
ik ontving net een rekening van het ziekenhuis Sint Niklaas voor een maand betaal ik 7,50 euro, de rest is voor de ziekenkas (ongeveer 75 euro)

is dit vergelijkbaar ? Gezien de post toch al een jaar oud is....
Dreamstation Auto CPAP, ResMed Quattro en dreamwear full face mask
Voor CPAP : Ahi 59,4 / 150 obstructieve hypopneus en 253 obstructieve apneus, arousal + ontwaakindex : 64,7 per uur slaap

Re: vraag vanuit België - machine zelf aanschaffen, leasen of toch verzekering?

6
Sledge, als je 7,50 betaalt per maand dan is dit lager dan in Nederland. Wij betalen circa €1,07 per dag dus circa €34 per maand. Wij krijgen daar jaarlijks een nieuw masker voor, filters en eventueel een normale slang en eventueel indien nodig een kinband. De cpap krijgen wij in bruikleen en wordt dus ook uit dat bedrag vergoed.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: vraag vanuit België - machine zelf aanschaffen, leasen of toch verzekering?

7
In Belgie / riziv
- gewone rechthebbende : remgeld van 0,25 EUR/Dag.
- rechthebbende met voorkeurtarief : geen remgeld
Die bijdrage van 7,5€ per maand omvat alles : lease machine (regelmatige vervanging), filtertjes, jaarlijks masker en slang (niet verwarmde, en begeleiding ...

Ik ben in behandeling bij UZA en kan ze bellen voor info of advies en bij problemen, er is ook een 24/7 nummer voor dringende problemen.