Pagina 1 van 1

Apparaat wissel i.v.m. nieuwe zorgverzekeraar

Geplaatst: 23 jan 2021, 23:33
door Leonoor
Sinds augustus 2020 gebruik ik voor het eerst een cpap en naar tevredenheid. Ik was verzekerd bij DSW en ben sinds januari overgestapt naar Univé en heb me dit keer uitgebreid aanvullend verzekerd. Nu ontving ik gisteren onderstaande mail die ik pas ‘s avonds las.

Afspraak apparaat wissel i.v.m. nieuwe zorgverzekeraar
Wij hebben u telefonisch proberen te bereiken voor het maken van een afspraak. Echter is dit tot op heden nog niet gelukt. Vooralsnog hebben wij de afspraak gepland op: Maandag 01 februari ‘21
Bent u verhinderd, dan willen wij u vriendelijk verzoeken dit aan ons door te geven via bovenstaande
contactgegevens.
U kunt één werkdag voor uw geplande bezoek tussen 16.00 en 17.00 uur bellen voor een tijdsindicatie.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Vitalaire


Nu klinkt het alsof ze (meer dan eens) hebben geprobeerd mij te bellen maar daar ben ik mij niet van bewust. Ik heb in elk geval geen voicemailbericht ontvangen en ook geen gemiste oproepen van Vitalaire gezien maar dat terzijde.

Ik vraag me nu natuurlijk af:
- Waarom moet het apparaat gewisseld worden?
- Wat komt ervoor in de plaats?
Deze vragen heb ik in mijn reactie gesteld maar daar zal ik voor maandag geen antwoord op krijgen.

En intussen zijn ook nog de volgende vragen gerezen:
- Betekent dit dat ik ook een ander masker moet gaan gebruiken?
- Betekent dit mogelijk dat ik mijn huidige verwarmde slang niet meer kan gebruiken c.q. een nieuwe zou moeten aanschaffen?
- Wat te doen als ik het niet eens ben met de vervanging?

Ik hoop dat het allemaal meevalt want ik begon me net wat beter te voelen en toen kreeg ik bovenop astma, covid en longontsteking en heb eind oktober, begin november 10 dagen in het ziekenhuis gelegen. Herstel gaat traag maar gestaag. Net nu ik weer stukjes aan het wandelen ben en korte stukjes aan het fietsen ben en weer wat meer energie begin te krijgen, zit ik natuurlijk niet te wachten op een verandering waar ik erg aan moet wennen en juist nu heb ik mijn slaap hard nodig.

Heeft iemand dezelfde ervaring en/of antwoorden op (een deel van) bovenstaande vragen?

Alvast hartelijk dank voor de moeite!

Re: Apparaat wissel i.v.m. nieuwe zorgverzekeraar

Geplaatst: 23 jan 2021, 23:50
door EricS
Leonoor schreef: 23 jan 2021, 23:33 Vooralsnog hebben wij de afspraak gepland op: Maandag 01 februari ‘21
(...)
Deze vragen heb ik in mijn reactie gesteld maar daar zal ik voor maandag geen antwoord op krijgen.
Aanstaande maandag is het (pas) 25 januari, dus je hebt nog een week om vragen beantwoord te krijgen ;)

Re: Apparaat wissel i.v.m. nieuwe zorgverzekeraar

Geplaatst: 24 jan 2021, 00:03
door Leonoor
EricS schreef: 23 jan 2021, 23:50
Leonoor schreef: 23 jan 2021, 23:33 Vooralsnog hebben wij de afspraak gepland op: Maandag 01 februari ‘21
(...)
Deze vragen heb ik in mijn reactie gesteld maar daar zal ik voor maandag geen antwoord op krijgen.
Aanstaande maandag is het (pas) 25 januari, dus je hebt nog een week om vragen beantwoord te krijgen ;)

Ik mag toch hopen dat Vitalaire maandag a.s. wel bereikbaar is. Ik heb in mijn reactie aan hen bovendien het volgende gevraagd en laten weten:

Maandag 1 februari is een ruim begrip ...
Hoe laat, hoelang en waar?
Eén werkdag van te voren bellen voor een tijds'indicatie' werkt voor mij niet. Ik heb op maandag 1 februari drie afspraken verspreid over de dag (11:30-12:00, 13:00-14:30 en 16:00-17:00 uur). Die afspraken kan ik niet op vrijdagmiddag tussen 16.00 en 17.00 uur nog even aanpassen.


Er zal dus sowieso voordien nog contact moeten zijn en hopelijk kunnen dan mijn vragen ook beantwoord worden.

Intussen hoop ik dat er vandaag iemand op het forum is, die al iets van mijn onzekerheid weg kan nemen.

Re: Apparaat wissel i.v.m. nieuwe zorgverzekeraar

Geplaatst: 24 jan 2021, 15:48
door RuudJ
Welkom op dit Forum

Welk merk cpap heb je nu in gebruik?

Was Vitalaire jouw leverancier bij Zorgverzekeraar DSW en nu nog steeds bij Zorgverzekeraar Univé?

Het klinkt misschien gek en erg omslachtig (wat het ook vaak is) maar een cpap kan eigendom zijn van een leverancier, maar hier waarschijnlijker, van de Zorgverzekeraar. In plaats van overschrijving van het product van DSW naar Univé, wil men het product terughalen en omwisselen voor een ander product.

Als je huidige cpap een Resmed of een Dreamstation betreft, dan kun je er haast wel vanuit gaan dat je hetzelfde product ook weer terugkrijgt, want deze merken hebben vrijwel alle Zorgverzekeraars in eigendom. Deze wordt dan, als het correct wordt gedaan, weer ingesteld op de instellingen van je huidige apparaat. Je verwarmde slang kun je dan gewoon blijven gebruiken, net zoals je huidige masker die trouwens bij elke cpap gebruikt kan worden.

Het is zeker nodig om deze aankomende week nogmaals contact op te nemen met Vitalaire om de afspraak goed vast te leggen.

Laat goed controleren of de instellingen precies zo worden overgenomen als je huidige instellingen.

Nog 1 tip.

Haal je SD kaart uit het in te wisselen toestel. Het is jouw eigendom, daar er medische gegevens van jouzelf opstaan. Maak er eventueel ook een kopie van. Deze gegevens zijn namelijk jouw eerste gegevens van jouw cpap therapie en deze kun je uitlezen (nu al) in het gratis software Oscar. (als het merk cpap daarin wordt genoemd).

Re: Apparaat wissel i.v.m. nieuwe zorgverzekeraar

Geplaatst: 24 jan 2021, 23:51
door Leonoor
Dank voor de uitgebreide reactie Ruud, de geruststelling en de goede tips! (Oscar had ik nog niet ontdekt en met het inloggen bij Resmed heb ik ‘ruzie’. Door topics op dit forum twijfel ik ook of ik nog wel toestemming aan Vitalaire wil geven om mijn cpap uit te lezen dus misschien een mooi moment om dit te herzien.)

Ik gebruik een Resmed (10?) en kreeg de indruk dat Vitalaire het apparaat gaat omwisselen ergo dat zij ook mijn leverancier blijft nu ik een andere verzekeraar heb.

Re: Apparaat wissel i.v.m. nieuwe zorgverzekeraar

Geplaatst: 12 feb 2021, 17:25
door Leonoor
Inderdaad was mijn oude verzekeraar (DSW) één van de drie verzekeraars die cpaps aankoopt en dan de eerste vijf jaren na de koop geen kosten meer heeft (op kleine bedragen voor toebehoren zoals maskers en slangen na). Het verdere onderhoud dat Vitalaire in die periode doet, is dan inbegrepen in het koopcontract.

Alle andere verzekeraars huren van Vitalaire. Dus stap je over van een kopende verzekeraar naar een hurende of andersom dan moet de cpap omgewisseld worden.
Het gaat alleen om het apparaat en bijbehorende adapter/stekker en de tas. Het waterreservoir, de slang, het masker, het filter en het SD-kaartje kunnen behouden worden. En je kijgt ook weer standaard een nieuwe slang en filters bij.

Ik kan inderdaad bij Vitalaire blijven en kreeg hetzelfde apparaat. Kortom Ruud had gelijk.

Nogmaals bedankt voor jouw reactie Ruud. Die nam een hoop onrust bij me weg.

Re: Apparaat wissel i.v.m. nieuwe zorgverzekeraar

Geplaatst: 12 feb 2021, 17:37
door RuudJ
:+1: :+1: :+1: :+1:

Weet je toevallig ook wie die andere twee Zorgverzekeraars zijn die hun apparatuur zelf aankoopt?

Re: Apparaat wissel i.v.m. nieuwe zorgverzekeraar

Geplaatst: 12 feb 2021, 19:01
door Leonoor
Nee, dat weet ik helaas niet.