Accu c.q. omvormer

1
Wij gaan elk jaar met de caravan op vakantie en hebben dan de eerste nacht geen stroom. Hoe zit het met een accu of een omvormer. Wordt die door de zorgverzekering vergoed, of moet je als chronisch patiënt dat zelf bekostigen?

Re: Accu c.q. omvormer

2
Een zorgverzekeraar wil dat áls ze je dan echt moeten uitkeren je het aangekochte ook echt alleen voor je kwaal gebruikt.
Een accu of een omvormer is nog voor duizend andere dingen te gebruiken.
Dat vergoeden ze dus niet,

Het zou kunnen dat een speciale accu van het CPAP merk dat je hebt wel vergoed wordt.
Dat hangt af van de verzekering die je afgesloten hebt.
Even je polis nakijken dus, (Of even bellen.)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Accu c.q. omvormer

4
Een Resmed S10 werkt op 24 Volt, je boordaccu is 12 Volt dus dat gaat niet meteen.
Er is wel een adapter beschikbaar (niet goedkoop) om hem op 12 Volt te gebruiken.

http://webshop.vivisol.nl/resmed-airsen ... apter.html

Ik zou dat dan wel op een extra accu doen en zonder bevochtiger om te voorkomen dat je de volgende ochtend niet meer kunt starten.
Of voor die ene nacht toch even een camping opzoeken, dat is misschien nog wel de goedkoopste oplossing.

Groeten, Bram

Re: Accu c.q. omvormer

7
Ik heb problemen met mijn CPAP op de boot waar ik jaarlijks een aantal maanden op verblijf voor reizen naar België, Frankrijk en Duitsland. We liggen graag in de natuur dus aangewezen op de boordaccu's. Ik heb 720 AH accu's aan boord (12 V) en twee omvormers, één van 1300 W en één van 300 W. Die laatste gebruik ik voor mijn CPAP.
De CPAP die ik heb is een Fisher en Paykel Icon+ Premo. Deze geeft aan een vermogen te verbruiken van 1,21 A bij 220/230 V.
Dat is dus (P=IxE) 230 x 1,21 = 278 W (Afgerond 300 W).
Dit betekent aan de 12 V kant een stroom die de omvormer uit de accu's trek van (I=P/E) 300/12 = 25 A!!!!!
Bij 8 uur gebruik betekent dat 8 x 25 = 200 AH!!!!!!! Dit zonder verliezen in de omvormer, rendement van de accu's etc.
's Nachts om een uur of vijf zijn echter mijn accu's zo ver uitgeput dat zowel de CPAP als het koelkastje staan te trippen. De klemspanning op de accu's is dan nog ong. 9,6 V
Een vermogensmeter thuis geeft een verbruik van de CPAP aan van ong. 65 W, dat zou voor de 12 V kant dus betekenen:
65/12 = 5,5 A, dat is bij 8 uur per nacht een verbruik van 44 AH. Kortom in beide gevallen zou mijn accu's de situatie dus makkelijk aan moeten kunnen. De accu's zijn nieuw en uitgebreid getest.
Een reis CPAP aanschaffen zie ik niet zitten, dat kost mij voor een Transcent met wat hulpstukken zo'n € 1000,-
Kan het zijn dat het omvormertje van 300 W niet goed is, moet dat een sinusomvormer zijn?
De koelkast draait al jaren aan boord en ik verbruik normaal met de hele nacht de koelkast aan en 'savonds wat leeslampjes en mail uitlezen op de laptop zo'n 25 AH per nacht.
Heeft iemand ervaringen met dit soort installaties of suggesties wat ik fout doe?

Re: Accu c.q. omvormer

8
Hey,


Ik heb vroeger met de mobilhome een goedkope omvormer gehad, die verbruikte zelf meer dan het aangesloten toestel, zijn rendement was laag.

Erna een digitale nieuwe omvormer gekocht en toen lag mijn verbruik veel lager.

Volgens mij hangt het van de omvormer af.

goed vergelijken wat hun eigen verbruik is loont de moeite, er zijn niet voor niets enorme prijsverschillen.

Re: Accu c.q. omvormer

9
Beste Bob,

Die 1,21 Amp bij 220 Volt is waarschijnlijk de opgenomen stroom van de cpap met de bevochtiger samen.
Als je jouw cpap op de boord accu (met omvormer) wilt gebruiken, dan zou je de bevochtiger moeten uitschakelen. Want dat is eigenlijk de grote stroomverbruiker. 65 Watt is volgens mij dan het vermogen wat de cpap zonder bevochtiger verbruikt.
Bij de 12 Volt accu spanning is dat iets meer dan 5 Ampere.
Als je dus 8 uur met jouw cpap op de accu slaapt dan is het verbruik 8 X 5 A is 40 Ah
Dus jouw accu's kunnen dat gemakkelijk aan. In de veronderstelling dat jouw boord accu's zg deepcycle accu's zijn moet je na ongeveer 20 a 25 dagen met de motor of met walstroom de accu's weer bij laden.
Je kan voor de zekerheid jouw accu's niet te ver leegtrekken. Maar met de uitrusting van jouw boot veronderstel ik dat je de conditie van de accu's goed kan monitoren.

Succes en houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Accu c.q. omvormer

10
Heb je al eens gekeken je de cpap rechtstreeks op de 12v kunt aansluiten, eventueel met een step-up naar 24v, afhankelijk van de spanning die je cpap nodig heeft. Het is natuurlijk erg inefficient om van 12v naar 230v te gaan en dan weer terug naar .. Volt.

Ik denk dat ik, met een klein step-up van Vivisol vanaf 12v naar 24 v in de nacht ca. 10A verbruik, zonder bevochtiger. Het opgenomen vermogen is nl niet constant en varieert bij in- en uitademen.

John


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Re: Accu c.q. omvormer

11
Een Respironics kan rechtstreeks op 12V , dan heb je alleen een kabeltje nodig. Een Resmed S9 / S10 kan via een adapter (step-up converter) rechtstreeks op 12V (apparaat werkt op 24V). Helaas werkt de Icon alleen maar op 220V dus zul je moeten omvormen, qua rendement niet de mooiste oplossing.

Groeten, Bram

Re: Accu c.q. omvormer

12
Vergeet niet dat de voeding niet alleen van 220 12 volt maakt.
Hij stabiliseert ook.
Een spanningsdaling omdat de koelkast/ wc vermaler/ hydrofoor aanslaat lijkt me niet bevorderlijk voor een apparaat dat vol zit met gevoelige sensoren.
Een voeding vlakt dat soort dipjes af.
Rechtstreeks op de accu gebeurt dat niet.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Accu c.q. omvormer

13
Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips.
De tips over 12 en 24 volt zijn met mijn CPAP niet van toepassing want de mijne werkt alleen op 230 V. Wel zinnig om in de toekomst eens naar een ander merk te kijken die wel op 12 of 24 V kan werken. Ik zal ook eens kontakt opnemen met de verzekering want ik heb eigenlijk geen idee of , en zo ja wanneer, ik van merk kan veranderen. De mijne is gewoon door het ziekenhuis aangeleverd door Medidis (Ziekenhuis in Lelystad). Medidis heeft volgens mij geen andere merken.
De tips over de omvormer zal ik zeer ter harte nemen. Op mijn boot is standaard een 1300 W Mastervolt omvormer gemonteerd.
Toen ik de CPAP kreeg was mijn gedachte : ik koop een klein omvormertje alleen voor de CPAP dan hoeft dat grote ding niet te draaien.
Dat zal wel een denkfout geweest zijn want waarschijnlijk verbruikt dat kleine (goedkope) omvormertje meer dan de CPAP!
Zo gauw we weer gaan varen zal ik eens gaan experimenteren en indien zinnig een (veel)betere omvormer kopen voor de CPAP.

Re: Accu c.q. omvormer

14
Dag mensen,
ik ben bezig om mijn kleine autootje te voorzien van een 130 watt zonnepaneel om de tweede accu te bevoorraden; deze moet met name mijn Resmed AirSense 10 's nachts van stroom voorzien. Ik wil een 40Ah accu omdat deze ook de autoradio aan moet kunnen. Bij de legerstore heb ik een omvormer gekocht met als specificatie 10/16A / 250v en voorop staat nog 5V DC 500mA; dat zegt mij niet zo heel veel, mijn vraag is derhalve aan de kenners hier of ik hier probleemloos mijn Resmed op kan aansluiten?
Bedankt alvast,
Jan