Gebruik tijdens lange vliegtocht

1
Gebruik een Devillbliss al sinds een jaar of 10. Ben er zo aan gewend dat ik niet beslist meer zonder kan slapen. Ging paar maanden geleden op een werkreis naar Doha, 6.5 uur vliegen, en viel regelmatig in slaap op de terugreis, waar ik (economy) elke keer wakker schrok doordat ik stopte met adem halen. Zo erg dat mn medepassagiers de stewardess waarschuwden, omdat ze dachten dat ik stikte (wat ik dan ook deed)

Omdat ik eerder dit jaar daarna ook naar Nieuw Zeeland had gemoeten, probeerde ik uit te vinden wat er mogelijk is om de cpap gedurende de vlucht te gebruiken. Om idee te krijgen: adam-singapore 10 uur, singapore auckland 9 uur..Dan kan je niet jezelf al die tijd wakker houden. En dat wordt dan best lastig.

Er is geen stroomtoevoer in het vliegtuig (tenminste niet in economy) dat je kan gebruiken. Wordt dus een batterij. Maar daar zijn, sinds de aanslagen, hele strenge regels voor. Lithium Ion battery packs zijn wel te krijgen, maar je moet heel precies zijn wbt de totale capaciteit. Batterijen (tracerpower.com) met een hogere Watt-uur output dan 100Wh mogen niet mee het vliegtuig in (dus alles hoger dan hun type - BP2544 - 12V 8Ah). Ook niet als handbagage. Als je een lange vlucht moet nemen, heb je aan eentje ervan niet genoeg (hoewel, het is tenminste wat) . De regels voor meerdere van die (kleine) batterijen zijn heel vaag. Zie niet dat het verboden is meer tegelijk mee te nemen. Wel dat de pluggen afgetaped moeten zijn, en er zijn ook regulaties wbt de lading van de batterijen - sommige sites lees ik maximaal 35% van totale capaciteit. Dus ook nog eens afhankelijk van met welke maatschappij je gaat vliegen.

Heb nu wel een batterij kunnen vinden, maar die is krachtiger - ben er niet zeker van dat ie mee mag. En om nou gewoon te proberen, met de kans dat ie niet mee mag en je zonder aktieve CPAP ondersteuning een 20-30 uur vlucht maakt - tja, dat is ook niet aan te bevelen. Wat mijzelf betreft, heb die vlucht maar uitgesteld, hoop volgend jaar rond februari een werkende oplossing te hebben gevonden....

Re: Gebruik tijdens lange vliegtocht

2
cologic schreef:Er is geen stroomtoevoer in het vliegtuig (tenminste niet in economy) dat je kan gebruiken. Wordt dus een batterij.
Een batterij lijkt me niet zo'n handig idee in een vliegtuig, om alle redenen die je noemt.

Als je een luchtvaartmaatschappij belt en zegt dat je een CPAP wilt gebruiken tijdens de vlucht zul je zien dat ze die vraag vaker hebben gehad en dat ze wel bereid zijn om mee te denken, behalve dan misschien de echte low cost maatschappijen. Sommige plaatsen hebben wel een stopcontact, maar met beperkt vermogen, dus je moet je bevochtiger uit laten. Je moet het wel vooraf melden, want als de crew er bij het instappen pas achter komt dat je een eng apparaat bij je hebt dat op luchtdruk werkt kunnen ze hem weigeren.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Gebruik tijdens lange vliegtocht

3
Hoi Peter,
Dank je wel voor je reaktie. Ik heb bij Singapore Airlines geinformeerd, omdat die de makkelijkste/snelste vlucht naar/van NZ doen, en die lieten weten dat er geen aparte stroom toevoer mogelijkheid was (tenminste niet in Economy) .

Email antwoord van Singapore airlines :
Er is een toegestaan maximum wattage toegestaan van 160Wh. Uw batterij zou deze overschrijden (14Ah x 12V = 168Wh). Kunt u nagaan met de leverancie of dat dit juist is.
Het is toegestaan om 2 extra pack (batterijen) mee te nemen, maar ook daar geld ook dat ze niet meer dan 160Wh per stuk zijn. Daarnaast moeten deze twee packs apart van elkaar verpakt in uw handbagage worden meegenomen met de polen afgetaped.

Probleem voor mij was dat de batterij importeur geen batterij van max 12V 8Ah kon leveren. In een later bericht van Singapore Airlines kwam ook opeens dat max 35% gevuld verhaal...

Re: Gebruik tijdens lange vliegtocht

4
Is dit geen optie: BPS C100 batterypack http://www.cpap.com/productpage/c-100-t ... l#tips-tab. de batterypack is natuurlijk ook verkrijgbaar bij andere verkoopsites. Capaciteit is 100Wh. Onder een andere merknaam is het ook verkrijgbaar bij Vivisol.
Hierbij nog meer informatie.http://www.batterypowersolutions.net/do ... NE_FAQ.pdf

Domme vraag misschien: als je voor je werk op reis moet, kun je dan niet vragen voor een klasse met elektrische aansluiting? voor een bedrijf lijkt me niet meer dan normaal dat voor een werknemer gezondheid voorop staat en de juiste faciliteiten geeft.
Als het een privéreis is, dan is het inderdaad de keuze voor een batterij het beste.

Succes met de keuze.

Chris

Re: Gebruik tijdens lange vliegtocht

5
Hoi Chris,
Dank je wel, hartstikke goede reaktie. Ga er gelijk achteraan. Re bedrijf - snap je opmerking, maar is mn eigen bedrijf, cashflow only, weiger om mezelf een upgrade van duizenden extra te geven als een juiste batterij van honderd euro het ook kan....Ben wel een hollander :-)))))

Re: Gebruik tijdens lange vliegtocht

6
Lithium ion is duur en mag idd vaak niet in het vliegtuig, maar je kunt ook gewoon wegwerpbatterijen, monocell D alkaline gebruiken. Samen met een batterijenhouder heb je zo een prima oplossing voor incidenteel gebruik. Het kost je ca 10 euro per nacht aan batterijen voor een resmed s9. Ik heb vorig jaar op een nachtvlucht van Canada naar nl gewoon mijn cpap op alkaline batterijen gebruikt.

Re: Gebruik tijdens lange vliegtocht

8
wlmpie schreef:Lithium ion is duur en mag idd vaak niet in het vliegtuig, maar je kunt ook gewoon wegwerpbatterijen, monocell D alkaline gebruiken. Samen met een batterijenhouder heb je zo een prima oplossing voor incidenteel gebruik. Het kost je ca 10 euro per nacht aan batterijen voor een resmed s9. Ik heb vorig jaar op een nachtvlucht van Canada naar nl gewoon mijn cpap op alkaline batterijen gebruikt.
Hier brn ik echt in geïnteresseerd daar ik geen honderden Euro's uit wil geven voor een accu en toch een oplossing wil voor als er geen stroom voorhanden is.

Staat hier op het forum ergens beschreven hoe dit gemaakt kan worden?

Re: Gebruik tijdens lange vliegtocht

9
Op JijBuis staan heel veel filmpjes die dit uitleggen, bijvoorbeeld deze:
https://www.youtube.com/watch?v=R4aW_i-EAoc
Maar er staan er vele.

Verder zijn er ook batterijhouders te koop.
Ik heb even snel gezocht en vond bijvoorbeeld dit:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=449464
Deze is voor penlights.
Maar ik denk dat die er ook wel voor andere batterijformaten zijn. (Het gaat even om het idee)
Op http://www.conrad.nl zal ook wel wat te vinden zijn. (Heb ik niet gechecked).
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Gebruik tijdens lange vliegtocht

13
Je kunt bij de websites van diverse leveranciers een brief downloaden.

Je kunt daar dan zelf de gegevens van je cpap invullen. Een verklaring van je huisarts waar in staat dat je wel mag vliegen in een druk cabine en dat je alleen tijdens de slaap een cpap of apap nodig hebt is vaak een vereiste.

Zeker 1 week voor vertrek melden dat je medische apparatuur meeneemt dat als extra handbagage moet worden vervoerd. Meestal krijg je dan een extra label aan de tas.

Cpap nooit in de koffer en nooit via het bagage ruim vervoeren.

Drukverschillen in het bagage ruim kan de pap ontregelen en achterlaten of zoekraken van de koffer kan een vakantie danig verzieken.

Cpap kan niet worden verzekert als deze in bruikleen is afgegeven door de Zorgverzekeraar.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Gebruik tijdens lange vliegtocht

16
Ik geloof dat ik me niet zo helder uitdruk. [emoji4] Zijn er mensen die hun cpap in het vliegtuig hebben *gebruikt*? So ja, moest je de *FAA-brief* (niet de medische verklaring) tonen?

Menno, bedankt! Mooi dat er niet zoveel wordt gemaakt van het *meenemen* in ieder geval.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Gebruik tijdens lange vliegtocht

19
Carina, om de cpap in een vliegtuig te kunnen gebruiken heb je stroom nodig.

In de economy class heeft men daar normaliter geen stopcontacten en daar zit men toch meestal.

In de business class wel. Vraag is hoelang duurt de vliegreis?

Zoals Bram aangeeft, je zit rechtop en dan heb je vaak al minder last van Apneu.

Tenzij je naar Australië of Nieuw Zeeland gaat.


Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar