Reizen

1
Al jaren reis ik probleemloos met Cpap en Transavia doet niet moeilijk. Op Schiphol wordt niet naar de verklaring gevraagd door de douane, zelfs in Egypte niet .
Nu heb ik een reis geboekt met Kras en vliegmaatschappij TUI. Ze vragen vooraf de afmetingen, gewicht en type Cpap te melden. Dat gebeurt dan bij het lokale reisbureau en de dames aldaar weten niet wat een CPAP is, kunnen het ook niet uitspreken. Ik vind het nogal een inbreuk op mijn privacy om in het openbaar aan de balie dat alles te vermelden.
Omdat er maar 1 stuks handbagage meemag, moet de CPAP in de trolley en kan niet in de tas apart. Zo wordt reizen er niet aantrekkelijker op gemaakt.

Re: Reizen

2
Heb in het begin dit jaar ook zoiets meegemaakt met Rianair. Die dachten dat ik hem in het vliegtuig wilde gebruiken. Je moet dan alles doorgeven tot het serienummer aan toe. Dit was uiteraard niet de bedoeling en de melding dat ik alleen extra medische bagage wou meenemen (en dus niet gebruiken) was daarna voldoende. Het stond daar vervolgens keurig in het systeem en zelfs de overige handbagage hoefde niet in het ruim.

Papieren en dergelijke is nooit naar gevraagd. Ik zou ze voor de zekerheid wel meenemen.

Formaliteiten zijn wat geklooi, maar als het te makkelijk zou zijn dan ging iedereen er misbruik van maken. Er is bij mij nooit gecontroleerd of er wel een cpap in de bagage zat.

Alvast een prettige vakantie toegewenst.

Re: Reizen

3
Is er ook een document wat het apparaat beschrijft, net als een medisch paspoort ??
Ik ga eigenlijk nooit naar het Buitenland op reis, maar mocht het zich aandoen, wil ik hem toch echt bij me houden en niet in het bagageruim laten plaatsen....
Middels zon formulier of document kun je het dan makkelijker aantonen?

Re: Reizen

4
Je kunt op de websites van diverse leveranciers vaak bij contacten een document downloaden. Vul deze in en vraag ook aan je huisarts een verklaring in het Engels dat je je cpap moet gebruiken.

Bewaar deze brief in je cpap tas. Je hoeft echt niet telkens een nieuwe te vragen aan je huisarts. Er wordt vrijwel nooit om gevraagd.

Het is geen zuurstof apparaat. Dus met een accu tot 100 kwh mag je deze ook in het vliegtuig gebruiken hoewel je rechtop zittend minder last van Apneu zal hebben.

Lees dit eens door:

viewtopic.php?f=40&t=10876

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar