12 volt aansluiting

1
Goede dag allen,

Ik rij regelmatig in een camper met zonnecollectoren met een aparte accu daarvoor. Hiermee wordt de stroomvoorziening mee gevoed.
Overal zijn dus gewone stopcontacten aanwezig. Nu zoek ik een 12 volt aansluiting voor mijn Respronic one van Philips.
Een omvormer lijkt mij overbodig om eerst van 12 naar 220 en dan weer naar 12 volt te gaan.
Kortom ik zoek dus een draadje dat "gewoon" in het stop contact van de camper kan en direct naar mijn cpap gaat.

De cpap leveranciers hebben alleen zo'n ding wat in de sigarenaansteker gaat (autoaccu) en dat werkt niet op de camperaccu met de zonnecollectoren.

Wie weet waar ik dit draadje kan kopen?

Alvast bedankt.
Grz. Hans

Re: 12 volt aansluiting

2
Ben je een heel klein beetje handig?
Het is echt heel simpel zelf te maken.
Je bestelt de stekkertjes en een stukje snoer op (b.v.) okaphone.nl en dan een kwartiertje solderen.
(Ik wil het ook wel voor je doen.)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: 12 volt aansluiting

4
En ook zorgen dat je stroomkabel genoeg koperdikte heeft, zeker als de cpap ver van de accu af staat. Stel je cpap gebruikt 60 watt, bij 12 volt is dat al 5 ampere die door het draadje moet. Met luchtbevochtiger erbij kan dat zomaar 10 ampere of meer worden.

Re: 12 volt aansluiting

5
Doodnormale 12v snoer is prima.
Zit nu ook tussen de adapter en je CPAP.
Zekering kan nooit kwaad, uiteraard.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: 12 volt aansluiting

6
Beste Hans,

Om een cpap op een accu te gebruiken is het raadzaam om de bevochtiger uit te schakelen. Naar mijn idee kan het dan weinig kwaad om de 230 Volt voeding van de cpap te gebruiken. Ik begrijp dat je een vaste omvormer hebt die van de 12 Volt accu spanning 230 Volt 50 HZ maakt en dat je dus gewone stopcontacten in jouw camper hebt.

Het opgenomen vermogen zal dan niet meer dan 10 Ah zijn bij een gebruik van 8 uur slapen.
Je kan, ondanks de uitgeschakelde verwarming in de bevochtiger, deze toch met water vullen. Krijg je in elk geval toch iets bevochtiging.
By the way, een sigaretten aanstekerplug kan heel goed tot 15 Amp leveren, maar als je die niet hebt zal je mogelijk geholpen zijn met deze voorgestelde optie.

Ik heb jaren rondgetoerd met een oude Mercedesbus welke naar een camper was omgebouwd. (Niet zonder mijn cpap)

Succes en houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.